شناسهٔ خبر: 28466479 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

محمد درخشان: امیدوارم به عنوان اولین نفر، قانون منع فعالیت مدیران بازنشسته را اجرا کنم/ در جودو به روش چریکی عمل می‌کنیم!

محمد درخشان، رئیس فدراسیون جودو گفت: منع به کارگیری مدیران بازنشسته تبدیل به قانون شده است و امیدوارم به عنوان اولین نفر این قانون را اجرا کنم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، جودو ایران در روزهای گذشته موفق به کسب یک مدال طلا و یک مدال برنز از مسابقات جهانی باکو شد تا بعد از کسب نخستین مدال جهانی خود در دوره گذشته که بعد از 10 سال حاصل شد، یک بار دیگر مانند سال 2001 بر روی سکوی چهارمی جهان قرار بگیرد.

بعد از پایان این مسابقات محمد درخشان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در خصوص دستاورد دو ساله خود در دور جدید حضور در فدراسیون جودو و واکنش برخی منتقدان و همچنین شرایط خود با توجه به فانون منع به کارگیری بازنشسته صحبت کرد که در زیر می خوانید.

تسنیم: بعد از دوران افول جودو ایران، چه اقداماتی در دو ساله گذشته صورت گرفت که جودو موفق به حضور روی سکوی جهانی بعد از سال ها شد؟

حقیقتا در این دو سال بیشتر تلاش کردم تا قانون خدا را رعایت کنم. اگر برای هر کاری ابتدا ایده های بلند داشته باشیم و در ادامه برای رسیدن به آن ایده ها برنامه ریزی و پافشاری انجام بدهیم، قطعا نتیجه مثبت دریافت خواهیم کرد. من بعد از بازگشت به جودو به دنبال این بودم که جودو ایران حداقل به سکوهای قبلی خود بازگردد و خدا را شکر در جهانی آذربایجان این اتفاق رقم خورد. در جهانی آذربایجان تیم های ازبکستان، قزاقستان و مغولستان پایین ایران ایستادند و مجددا جودو ایران احترام خود را پیدا کرد. برای من در این دو سال اولویت رسیدن جودو به قلعه های رفیع گذشته بود و به دنبال تغییر کاغذ دیواری، کف پوش و مبلمان فدراسیون نبودم. در این راه ابزاری نیز فراهم بود و با وجودی که خیلی ها در خصوص استفاده از  منصوری پالس منفی ایجاد کردند اما من با توجه به شناخت به او اعتماد کردم و مربی مانند آندره که باتجربه و میدان دیده تر بود را در کنار او قرار دادم که نتیجه آن یک توفیق از طرف خدا بود.

تسنیم: واقعا قبل از مسابقات جهانی فکر می کردید که تیم 3 نفره ما موفق به کسب 2 مدال شود؟

صادقانه من روی کسب هر سه مدال حساب می کردم. در تمامی سفرها از نظرات تمامی کارشناسان جودو استفاده می کنم. در خصوص بریمانلو با بسیاری از کارشناسان فدراسیون جهانی که صحبت کردم آنها اعتقاد داشتند او جودوکاری استثنایی است و خود را نشان خواهد داد. ملایی هم نفر شماره یک رنکینگ فدراسیون جهانی بود و طبیعتا همه انتظار کسب مدال از او را داشتند. در این راه ما باید تنها ملایی را از نظر روانی آماده می کردیم. ملایی نیز به غیر از پیروزی به نتیجه ای دیگر روی تاتامی فکر نکرد. اعتقاد دارم اگر محجوب نیز آسیب نمی دید قطعا در مرحله فینال حضور پیدا می کرد. بعد از بازی های آسیایی همه اعتقاد داشتند حق ملایی را خوردند اما من چنین اعتقادی نداشتم و معتقد بودم حق او مدال نقره بود. با همین دیدگاه باید عنوان کنم سعید ملایی بهترین جودوکار مسابقات جهانی بود.

تسنیم: تیم جودو سه نفره ما در پایان مسابقات به مقام چهارمی جهان دست یافت اما واقعا جودو ایران در حال حاضر چهارمین قدرت جهان است؟

ما چهارمین قدرت جودو دنیا نیستم اما تلاش کردم با توجه به توان حال حاضر خود به روش چریکی عمل کنیم و از داشته هایمان بهترین استفاده را داشته باشیم. روسیه در مسابقات جهانی تنها 18 بازیکن در بخش انفرادی داشت اما حتی یک مدال طلا هم کسب نکرد. حریف ترکیه ای ملایی در دیدار نیمه نهایی گرجستانی الاصل است و جودوکار اسپانیایی که به مدال طلا دست یافت نیز گرجستانی الاصل است.

تسنیم: بعد از مسابقات جهانی برخی کارشناسان و مخالفان فدراسیون جودو اعتقاد داشتند موفقیت فدراسیون و منصوری به واسطه درخشش ستاره هایی مانند ملایی و بریمانلو رقم خورده است؟

این صحبت ها طبیعی است و نباید فراموش کنیم حسادت یکی از خصوصیات بشر است. ما انتظار داشتیم بعد از کسب دو مدال توسط یک تیم سه نفره در معتبرترین رویداد جودو جهان برخی خوشحال نباشند و حسادت بکنند. قبل از کسب مدال جهانی توسط جودو در دو دوره اخیر مسابقات جهانی، جودو ایران در آخرین حضور خود تنها با یک شرکت کننده حضور پیدا کرد. در مسابقات جهانی قزاقستان، ملایی به عنوان تنها نماینده کشورمان در نخستین دیدار با دو امتیاز وازاری مقابل جودوکار فرانسوی مغلوب و از دور مسابقات حذف شد تا کل حضور ما در میدان جهانی کمتر از سه دقیقه باشد. در المپیک نیز سعید ملایی مقابل "خالمیرزایف" جودوکار روسیه سه اخطار دریافت و از دور مسابقات حذف شد. مربی او در بازگشت از المپیک ریو در هواپیما به من گفت به جودوکار خود اعلام کردم کاری با ملایی نداشته باشد، چرا که او در حال بازنده کردن خودش است. همین سعید ملایی در فاصله یک سال در مسابقات جهانی مجارستان با اقتدار مدال برنز کسب کرد و در آذربایجان نیز در مقابل دیدگان الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان قهرمان جهان شد تا جودو ایران به او افتخار کند. با توجه به آذری بودن ملایی، یکی از آذربایجانی ها بعد از قهرمانی او گوسفند قربانی کردند. از اینکه جودو ایران از حذف تنها نماینده خود در مسابقات جهانی  به  دستاورد چهارمی جهان در 2 سال رسیده است، بسیار خوشحال هستم و منطقی می دانم برخی دوستان عکس العمل منفی را از خود بروز بدهند.بعد از بازگشت ندیدم کارشناسانی که همیشه انتقاد داشتند موفقیت نمایندگان جودو ایران را تشویق کنند. در حال حاضر مدیر بازنشسته ای هستم که شاید تا یک ماه آینده از فدراسیون رفته باشم اما بعد از مدال ملایی به ایرانی بودن خود افتخار و از خوشحال مردم خوشحال شدم.

تسنیم: به بازنشسته بودن خود اشاره کردید که در حال حاضر یکی از مهمترین سوژه های ورزش ایران است. به عنوانی یکی از روسای بازنشسته چه نظری در خصوص این قانون دارید و آیا تلاشی برای ماندن انجام نخواهید داد؟

در مقامی نیستم که بخواهم در خصوص منع حضور مدیران بازنشسته موافقت یا مخالفتی داشته باشم. وقتی این مسئله تبدیل به قانون شده است دیگر برای اظهارنظر دیر شده است. این قانونی است که از طرف مجلس به قانون تبدیل و به دولت ابلاغ شده است. من در سال 86 با استعفا از فدراسیون جودو رفتم و در سال 88 نیز بازنشسته شدم. حقیقتا خودم نیز به جودو بازنگشتم و دعوت به همکاری شدم. این دعوت نیز از طرف دستگاه وزارت ورزش بود تا جودو سر و سامانی پیدا کند. در حال حاضر نیز تدبیر و قانون بر این است که ما برویم که من نیز به قانون گردن خواهم گذاشت. قانون از من و سایر مدیران دیگر بالاتر است. تنها به مسئولان وزارت ورزش توصیه می کنم در این خصوص خیلی با ظرافت و سیاست برخورد کنند تا ضربه ای به ورزش وارد نشود.

تسنیم: این توصیه شما به خاطر احتمال تعلیق برخی از رشته های ورزشی است؟

فدراسیون های آسیایی و جهانی رشته های مختلف در هر صورت مطلع خواهند شد. با توجه به اینکه یک بار در فوتبال و قایقرانی تعلیق شدیم قطعا حساسیت روی ما نیز بیشتر است. در زمان برکناری امینی از ریاست فدراسیون جودو  توسط عباسی، جودو دچار مشکل شده بود که بدون تعارف من آن مشکل را حل کردم و مدارک آن نیز موجود است. این کار نیز با تدبیر، خواهش و همکاری امینی صورت گرفت. در زمان حضور رستگار در فدراسیون جودو نیز یک تیم 43 نفره ما را از مسابقات آسیایی چین تایپه برگرداندند و فدراسیون را محروم کردند که این مشکل تعلیق را من بازگرداندم. انتظار و خواهش من در حال حاضر نیز این است که همه دست به دست هم بدهیم تا این موضوع خسارتی به ورزش کشور نزند. نباید مانند زمان علی آبادی که با بی تدبیری مشکلات زیادی برای ورزش کشور ایجاد شد، بهانه ای دست نهادهای ورزش دنیا بدهیم. متاسفانه با بی تدبیری علی آبادی در برکناری دادکان از ریاست فدراسیون فوتبال ما ضربه های سختی را تجربه کردیم و همین موضوع باعث شد حساسیت روی مسائل ورزشی ایران بیشتر باشد. من در مقابل این قانون هیچ مقاومت و تلاشی نخواهم کرد. دو سال در دوره جدید مدیریت خود در جودو تلاش کردم و حالا نیز قسمت به حضور فرد دیگری است. حتما در صورتی که رئیس جدید بخواهد از او در فدراسیون جهانی حمایت خواهم کرد تا به موفقیت دست پیدا کند. تنها گلایه و دلگیری من  به عنوان کسی که با دعوت بر سر کار برگشت، نگاه و برخورد برخی به مدیران بازنشسته بود که  آنها را افرادی غاصب و چسبیده به مدیریت اعلام کردند. امیدوارم در خصوص اجرای این قانون نیز اولین نفر باشم که قانون را اجرا می کند.

تسنیم: در فضای مجازی بحثی بر سر استعفای مدیران بازنشسته قبل از درخواست ترک کار مطرح شده است. شما با ترک فدراسیون در صدد پیوستن به این موج فضای مجازی نیستید؟

قطعا در این زمینه طبق سیاست وزارت ورزش جلو خواهم رفت. عده ای در فضای مجازی بدون داشتن اطلاعات کافی مسائلی را مطرح می کنند اما من باید به عنوان رئیس فدراسیون با تدبیر رفتار کنم تا با حوادث ناخوشایند روبرو نشویم. قطعا با هماهنگی وزارت ورزش برنامه را به گونه ای پیش خواهم برد تا ورزش ایران دچار مشکل نشود. ورزش جایگاه حساسی است و نمی توانیم با دم شیر بازی کنیم. زمان برکناری امینی خسارت بزرگی را دیدیم و من مجبور شدم وارد دعوایی شدید با رئیس اتحادیه جودو آسیا شوم تا از تعلیق جودو جلوگیری شود. در این قضیه نیز باید هوشیارانه عمل و تلاش کنیم بدون سر و صدا کار و به هر موضوعی در فضای مجاز دامن نزنیم. شاید باورتان نشود در مسابقات جهانی جودو «عبید زاید العنزی»، رئیس اتحادیه جودو از من در خصوص منع حضور مدیران بازنشسته سوال و اعلام کرد چرا موضوع را با او در میان نگذاشتم که من گفتم موضوع مهمی نیست. العنزی نیز این موضوع را از طریق «حیدر فرمان» معاون اجرایی شورای المپیک آسیا در اندونزی متوجه شده بود. اگر قرار است حرکتی در ایران انجام شود باید با آرامش و بدون سر و صدا انجام شود تا دود آن به چشم ورزش ایران نرود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما