شناسهٔ خبر: 28447507 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

هشدار روزنامه اسرائیلی درباره جنگ در غزه

روزنامه صهیونیستی هاآرتص تداوم تظاهرات‌های «بازگشت» در نوار غزه و تشدید محاصره این منطقه را عوامل مهم در احتمال وقوع درگیری نظامی قریب الوقوع بین حماس و رژیم صهیونیستی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا) ، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در یادداشتی با عنوان «درباره درگیری نظامی در غزه فقط مساله زمان مطرح است»، تشدید اقدامات خصمانه آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه فلسطینیان غزه را عامل تشدید تنش و وقوع درگیری احتمالی در آینده نزدیک دانست.

 

در این یادداشت که روز شنبه (هفتم مهر) منتشر شد، آمده است: در دستگاه امنیتی اسرائیل معتقدند که طی هفته های اخیر احتمال درگیری نظامی با حماس به شدت افزایش پیدا کرده است؛ به گفته افسران بلندپایه ارتش اسرائیل در سایه عدم پیشرفت در توافق آشتی بین تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس و نبود جایگزینی برای کمک به آنروا دیری نمی‌پاید که شاهد درگیری نظامی بین غزه و اسرائیل خواهیم بود.

 

این یادداشت افزود: سخن از عوض شدن موضع سرویس امنیتی اسرائیل نیست، چون شخصیت‌های بزرگی در ارتش اسرائیل نیز پیش از این هشدار داده بودند که اوضاع بیشتر از اینکه بخواهد به سمت پیدا شدن راه حل و سازش پیش رود رو به تنش بیشتر است.

 

هاآرتص آورده است: با این حال به تازگی سرویس امنیتی اسرائیل فعالیت‌هایی متعلق به حماس را شناسایی کرده و ادعا می‌کند حماس در حال آماده شدن برای مقابله با اسرائیل است حتی اگر محدود باشد.

 

این روزنامه افزود: حماس تظاهرات را از سر گرفته است و حتی گروه‌هایی را برای برپایی تظاهرات در ساعات شب یا صبح زود گماشته است و این علاوه بر تداوم ارسال بالن‌های آتش‌زا به آسمان سرزمین‌های اشغالی و ارسال لاستیک‌های آتش زده به مرز دریایی غزه است که نظامیان اسرائیلی در جریان درگیری‌ها شاهد آن هستند.

 

به باور نویسنده، هدف حماس، مدیریت رویارویی با ارتش اسرائیل در همه روزهای هفته و نه تنها در روزهای جمعه است، در هفته‌های اخیر اسرائیل آمادگی‌های حماس برای رویارویی با اسرائیل را رصد کرده است، حماس در جبهه داخلی برای اهالی غزه مانوری در تمرین وضعیت جنگی با اسرائیل برگزار کرد و به موازات آن به آموزش نیروهای رزمی خود نیز ادامه می‌دهد.

هاآرتص نوشت: در اسرائیل دو فاکتور اصلی برای احتمال افزایش تنش میان اسرائیل و غزه مطرح می‌کنند، نخست شکست آشتی داخلی فلسطین و دوم اوضاع انسانی در نوار غزه که فاکتور دوم موثرتر است و بر اساس ارزیابی‌های سرویس امنیتی اسرائیل محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حماس را به رویارویی با اسرائیل خواهد کشاند.

 

این روزنامه آورده است: موضوع‌های اصلی که درباره آن در فرآیند آشتی داخلی فلسطین توافقی حاصل نشده است خلع سلاح حماس و انتقال آن به تشکیلات خودگردان است که تنها قدرت مسلحانه در نوار غزه خواهد بود؛ علاوه بر آن، اینکه تشکیلات خودگردان بازپس‌گیری اراضی دولتی مصادره شده توسط حماس در نوار غزه و بازگشت کارکنان فتح به مشاغل دولتی خود را خواستار شده است که با تسلط حماس بر غزه از آنها سلب شده است.

 

به نوشته هاآرتص، فاکتور دیگر اوضاع انسانی در غزه است بخصوص که جایگزین آنروا برای حمایت از مردم این منطقه تعیین نشده است چون این آژانس کار خود را به دلیل کاهش کمک های آمریکا کم کرده است.
 
به گفته نویسنده، قریب به نیمی از اهالی غزه امروز به کمک های غذایی آنروا نیازمندند این آژانس همچنین مسئولیت مدیریت و تامین مالی یک نهاد آموزشی رابرعهده دارد که در آن 300 هزار دانشجو مشغول تحصیب بوده و قریب به هجده هزار معلم و کارمند در آن مشغول کارند وآنروا حقوق آنها را پرداخت می کند.

 

هاآرتص تاکید کرد: در اسرائیل هشدار می‌دهند اگر جایگزینی برای کمک به آنروا پیدا نشود، جنگ قضیه‌ای اجتناب‌ناپذیر است... در دستگاه امنیتی اسرائیل پیش‌بینی می‌شود بسیاری از نیازمندان برای دریافت کمک غذایی و دانشجویان از تحصیل بازمانده درصدد ورود به اسرائیل برخواهند آمد البته این درباره کسانی صدق می‌کند که در تظاهرات حماس شرکت نمی‌کنند.

 

نویسنده اظهار داشت: در سرویس امنیتی اسرائیل درباره وضعیتی که در آن اسرائیل اقدام به بازداشت شمار زیادی از غیرنظامیان فلسطینی کند یا از گلوله‌های واقعی برای مقابله با آنها استفاده کند هشدار داده می‌شود بخصوص که این اقدامات اسرائیل را در شرایط نامطلوب بین‌المللی قرار می‌دهد. در اسرائیل همچنین مساله نیاز به انتقال کمک‌های انسانی و آذوقه برای غزه در جریان درگیری نظامی نیز مطرح است چون نمی‌توان اهالی غزه را گرسنه نگاه داشت.

 

وی ادامه داد: 57 درصد از اهالی غزه بیکار هستند و بیشتر آنها بین 18 تا 30 سال سن دارند که غالب وقتشان را هم در اردوگاه‌هایی که حماس در ابتدای تظاهرات بازگشت برپا کرده است می‌گذرانند. در آنجا امکاناتی نظیر تلویزیون‌های بزرگ و اینترنت و برق 24 ساعته است.

 

هاآرتص آورده است: بیشتر کارگران در نوار غزه از تشکیلات خودگردان یا از حماس حقوق می‌گیرند. هنوز تشکیلات خودگردان به بیست هزار کارمند اخراجی توسط در غزه حقوق می‌دهد که البته میزان آن نیمی از حقوق واقعی یعنی ماهیانه هزار شِکِل [واحد پول رژیم صهیونیستی] است؛ حماس هم همین تعداد کارمند دارد که به همین میزان به آنها حقوق می‌دهد اما به دلیل مخالفت عباس با انتقال پول برای حماس در پرداخت حقوق اعضای خود مشکل دارد.

 

«در وضعیت اقتصادی کنونی در غزه مردم حتی تمکن مالی خرید محصولات کشاورزی تولید شده در زمین های زراعی همین منطقه را ندارند و به دلیل کمبود برق امکان نگهداری بیش تر از یک تا دو وعده غذا را هم ندارند، از همین رو صید بیش از مصرف ماهی هم به آنها ضرر می‌زند».

 

«تنها کسانی که از اوضاع کنونی غزه سود می‌برند تاجران طلا هستند که جواهر آلات مردم را که برای گذران زندگیشان مجبور به فروش آن هستند خریداری کرده و در کرانه باختری و اردن با قیمت های بالایی به فروش می رسانند اما اخیرا تاجران طلا هم ضرر کرده اند چون خانواده‌ها دیگر طلایی هم برای فروش ندارند».

بر اساس این گزارش، طرف‌های امنیتی مختلف در اسرائیل اوضاع انسانی غزه هنوز وخیم نشده است اما توقف فعالیت های آنروا و ادامه اوضاع امنیتی می تواند به این اتفاق منجر شود.

 

انتهای پیام/م.ق/

نظر شما