شناسهٔ خبر: 28429267 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بخش بااهمّیّتی از حوادث دوران دفاع را در این کتاب می توان دید؛

تقریظ رهبری بر کتاب «فرنگیس» رونمایی شد / سرهنگی: دفاع مقدس جنگ جهانی سوم بود / سپهری:‌ امثال حیدرپور آیتی برای جامعه هستند

معصومه آباد نویسنده در مراسم رونمایی از تقریط رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس»‌ گفت: برخی تصور می‌کنند، خاطرات دفاع مقدس تمام شده اما این خاطرات سرمایه بی‌پایان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد مقاومت با رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری  بر کتاب " فرنگیس" امروز هشتم مهرماه، با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی، مرتضی سرهنگی و جمعی از نویسندگان دفاع مقدس برگزار شد.

متن یادداشت رهبر انقلاب بر این کتاب بدین شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«بخش ناگفته و بااهمّیّتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیّه‌ی استوار و پُرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی، و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ی ناشناخته و مهمّی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیّاتش به ما نشان داده است.

ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارتهای مادّی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آنها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اوّلین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنائی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتّفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ی کتاب -خانم فتّاحی- به‌خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکّر کرد. 96/11/21»

معصومه آباد، نویسنده کتاب "من زنده‌ام" در ابتدای این نشست با بیان اینکه امروز به پاسداشت ایثار و نشر فرهنگ مقاومت گرد هم آمده‌ایم، گفت: هدیه امروز خانم حیدرپور این است که رشادتی که او در بخشی از تاریخ دفاع مقدس نشان داد و قلم خانم فتاحی است که روستای گورسفید را به ما معرفی کرد. فتاحی از گورسفید دختری را به ما معرفی کرد که از جنس آهو و خورشید بود. استعاره‌ها و تعابیری که در این کتاب به کار رفته برایم جالب بود.

وی ادامه داد:‌ گورسفید روستایی دورافتاده در نقطه صفر مرزی است که امروز با وجود حیدرپور می‌تواند اسطوره‌ باشد؛ روستایی که از هر خانواده شهید داده‌اند. جنگ شاید برای خیلی‌ها تمام شده اما بازی کودکان این روستا با مین است.

آباد ادامه داد:‌ گاه جامعه با خاطرات اینگونه برخورد می‌کنند که این خاطرات تمام شده در صورتی که این خاطرات برای ما سرمایه بی‌پایانی است که می‌تواند فرهنگی را برای ما نهادینه کند. دردناک‌ترین بخش در تمام صفحات "فرنگیس" فصل‌ یازده و دوازده" است، زمانی که جنگ داشت به پایان می‌رسید که عملیات مرصاد آغاز می‌شود.

شیرازی:‌ نقش زنان در دفاع مقدس باید در جهان تبیین شود

حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اهمیت خاطرات زنان در جنگ تحمیلی و نگارش این خاطرات گفت: شهید چمران می‌گفت شیپور جنگ که زده می‌شود، مرد از نامرد تشخیص داده می‌شود. کسانی که ادامه‌دهنده راه حضرت زینب هستند در جنگ هشت ساله حماسه‌ها آفریدند که یکی از این بزرگواران خانم حیدرپور است که نمادی از ایشان و زنان انقلاب اسلامی در "فرنگیس" نشان داده شده است. این نقش باید هم در ایران و هم در جهان تبیین شود.

وی افزود: تنها این نقش در جنگ نظامی نیست، در عصر جنگ فرهنگی نیز زنان ما حماسه‌ها آفریدند که یکی از آنها تدوین کتاب‌هایی در این ارتباط است. باید تقدیر ویژه کرد،‌ از نویسندگانی که این حماسه‌ها را برای نسل بعد تبیین می‌کنند. 25 سال قبل که رهبر انقلاب از این کتاب‌ها حمایت می‌کردند، آن روز هم شاید حوزه هنری متوجه نبود که چه حماسه‌هایی تدوین می‌کند. امروز نمایی از این حماسه را در جمهوری اسلامی شاهد هستیم، آینده بخش‌های بیشتری از این حماسه‌ها روشن خواهد شد. امیدواریم آیندگان قدر این زحمات را بیشتر بدانند.

مرتضی سرهنگی: دفاع مقدس جنگ جهانی سوم بود

مرتضی سرهنگی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه ما در ضعیف‌ترین شکل ممکن بودیم و دشمن فکر می‌کرد که می‌تواند به نتیجه دل‌خواه برسد، گفت: ولی آنها این را در نظر نگرفتند که همه ما به ناگاه سرباز شدیم. خانم حیدرپور نیز با تبرش این کار را کرد. نوشتن بعد از جنگ سنت است، همه می‌نویسند تا بگویند چه اتفاقی افتاده است. فتاحی کار بزرگی کرد و خانم حیدرپور را به ما معرفی کرد.

وی ادامه داد: ادبیات جنگ ما تا به روستاها نرود اصالت خود را به دست نمی‌آورد. بسیاری از آزادگان و سربازان ما در روستاها هستند و کسی از رشادت‌های آنها خبر ندارد.

وی در ادامه با بیان خاطره‌ای از پزشکی عراقی یادآور شد: او می‌گفت یک‌چهارم جمعیت عراق را مصری‌ها پر می‌کنند تا به کارهای مردان عراقی که در جنگ هستند بپردازند. ما در طول جنگ اسرایی از دیگر کشورها داشتیم؛ از سودان گرفته تا مصر. خیلی از عراقی‌ها هم از این مزدوران خوششان نمی‌آمد. دفاع مقدس ما یک جنگ جهانی سوم بود.

سرهنگی تاکید کرد: امیدواریم یک گشایشی در حوزه ادبیات مقاومت کرمانشاه رخ دهد. کرمانشاه عضو پنج استان جنگی ماست. کار ناشده بسیار هست. امیدواریم با این اتفاقی که برای کتاب " فرنگیس" رخ داد، اتفاقات دیگری نیز رقم بخورد.

سپهری:‌ امثال حیدرپور آیتی برای جامعه هستند

به گزارش تسنیم، معصومه سپهری، نویسنده کتاب‌های"نورالدین پسر ایران" و "لشکر خوبان" نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در رنج‌ها، شادی‌ها و غم‌های خانم حیدرپور شریک هستیم، گرچه نمی‌توانیم آن را جبران کنیم، گفت: این کتاب‌ها می‌تواند اخلاق جامعه را بهتر و اعتماد به نفسش را بالاتر ببرد. خانم حیدرپور و تمام کسانی که رنج جنگ بر تنشان نانده است، آیتی برای ما هستند.

وی افزود: اگر نویسندگانی مانند خانم فتاحی نبودند این رنج‌ها گفته نمی‌شد. کاش با کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس درست برخورد کنیم تا نویسندگان راغب شوند بیشتر در این حوزه کار کنند. این فقط مسئله مالی نیست. ما به دلیل برخی مسائل تمرکزمان را از این حوزه از دست داده‌ایم؛ در حالی که دوست داریم در حوزه دفاع مقدس کار کنیم.

وی تاکید کرد: اگر قرار است این آثار به فیلم تبدیل یا ترجمه شود، کار باید درست صورت بگیرد. امیدوارم سرنوشت خانم حیدرپور تلنگری برای همه ما باشد.

نظر شما