شناسهٔ خبر: 28427293 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تبلیغات انتخاباتی مجلس افغانستان از شعار تا عمل

کابل - ایرنا - مهلت تبلیغات انتخابات مجلس افغانستان که برای 28 مهر ماه جاری برنامه ریزی شده از دو روز قبل آغاز شده است و نامزدان برای کسب آرای مردم با حجم زیادی اوراق تبلیغی حاوی تصاویرشان و شعارهایی به سطح شهرها آمده اند و اغلب شعارها در مرز روشنی بین حرف و عمل شناورند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دو هزار و 563 نامزد برای نشستن بر 249 کرسی مجلس افغانستان از جمعه ششم مهر ماه کار تبلیغات را شروع کرده اند و 20 روز مهلت دارند، هر چه برای جلب اعتماد مردم در چارچوب مقررات می توانند با آنها در میان بگذارند.
وضعیت کنونی افغانستان که سالهاست با جنگ و ناامنی همراه است و همچنین حضور نظامیان خارجی در این کشور باعث شده که قوای سه گانه این کشور هر کدام نتوانند به شکلی جامع و کامل در چارچوب های معین در قانون انجام وظیفه کنند.
به خاطر شرایط خاص این کشور گاه دستگاهها و سازمان ها مجری فرامینی بیرون از حاکمیت می شوند و گاهی به رسیدگی اموری می پردازند که تداخل ایجاد می کند و با توجه به این شرایط ، نامزدان مجلس نیز دچار تعارض در شعار هستند و شعارهایی بیان می شود که یا غیرعملی است یا بیرون از وظایف و ماموریت مجلس است.
در کنار شعارهای منطقی و درستی که شماری از نامزدان برای جلب آرای مردم بیان کرده اند، شعارهایی هم هستند که بیان توصیف کلی هر آن چه آرزوی جوامع بشری مانند عدالت، رفاه یا حفظ تمامیت ارضی است که البته برخی اهداف ملی هستند و شماری وظایف دولت ها و تعدادی از شعارها هم بیرون از توان و شرایط امروز افغانستان است.
از جمله شعارهایی که در پوسترها و زیر عکس های نامزدان در نمای شهر کابل پایتخت افغانستان به چشم می خورد می توان به رفاه عمومی، معیشت، امنیت سراسری، آزادی، عدالت اجتماعی، ثبات سیاسی، سیاست اقتصاد محور، اشتغال، توسعه متوازن و صلح سراسری یاد کرد و به نظر می رسد این شعارهایی که طی دو روز گذشته از زمان تبلیغات به مردم عرضه شده در عمل کاری ناممکن اگر نباشد حتما کاری دشوار است.
درگیری جاری و وجود ناامنی در سراسر افغانستان فرصت را برای همه عرصه های دیگر تنگ کرده و در صورت نبود امنیت عمل کردن به چنین شعارهایی اگر نگوئیم که غیرممکن است، دشوار به نظر می رسد زیرا بیش از نصف بودجه 5.5 میلیارد دلاری افغانستان توسط کشورهای کمک کننده خارجی تامین می شود و آنها هم شماری از این بودجه را به سمت اهداف معین هدایت می کنند.
از طرف دیگر صلح، رفاه عمومی، امنیت سراسری و آزادی که همه افغان ها آن را به عنوان آرمان به چشم اولویت می بینند، تاکنون توسط دو نامزد پیشتاز ریاست جمهوری در سال 1393 این کشورکه دولت وحدت ملی را تشکیل دادند، عملی نشده و نمایندگان مجلس نیز مشکل است به تنهایی آن خواسته را برآورده کنند.
«احمدی سعیدی» یکی از نامزدان مجلس نمایندگان افغانستان است که در یکی از پوسترهای خود نوشته است، «رای شما اعتبار شماست» و« انسان های عاقل و با شرف اعتبار خود را نمی فروشند» ، «اگر امروز به قیمت پول رای دهید، فردا نماینده تان تاوان پول را از شما می گیرد»، «آنهایی که امروز رای می خرند، منظورش سوء استفاده از نمایندگی است».
وی درباره شعارهای مطرح توسط شمار زیادی از نامزدان انتخابات مجلس گفت که بخش زیادی از شعارها مفهوم ندارد، زیرا شعارهای مطرح شده ، زمانی تحقق پیدا می کند که حاکمیت افغانستان محفوظ و استقلال کامل حاکم باشد و دولتمردان بتوانند نیازمندی های مردم افغانستان را از داخل کشور تأمین کنند.
سعیدی گفت که معتقد است امروز افغانستان از استقلال کامل برخوردار نیست و دولت کنونی هم از اراده کامل مردم بیرون است که درچنین وضعیتی بخش زیادی از شعارها فریبنده است.
به گفته وی تعداد زیادی از شعارها برای نامزدان نوشته شده و آنها توانایی طرح شعار مطابق با کرسی که در آن نامزد شده اند ، طرح نمی کنند و افرادی را با پول اجیر می کنند که آنها نیز فقط پول می گیرند و چیزی می نویسند و این که این شعارها مطابقت به پستی باشد که شخص برای آن نامزد شده، توجه نمی کنند.
یکی از نامزدان در پوستر خود نوشته است که حمایت از چهرهای تأثیر گذار، در جامعه تغییر می آورد.
«عبدالطف نظری» یکی دیگر از نامزدان مجلس نیز در این باره گفت که شماری از نامزدان مفهوم مجلس و قانون گزاری را نمی دانند و این مفاهیم برای آنها بیگانه است به دلیل این که شمار زیادی از آنها تحصیلات کافی در این رابطه ندارند.
وی اضافه کرد که عده ای به منظور جلب افکار عمومی و فریب چنین شعارهایی مطرح می کنند و هدف آنها فقط جلب آرای مردم است، در حالی که شعارهای مطرح شده از توان مجلس و حتی از توان دولت افغانستان خارج است.
نظری گفت که دولت افغانستان که نهادهای امنیتی تحت فرمان مستقیم آنهاست ، موفق نشده است امنیت سراسری را تامین کند و چگونه یک نماینده مجلس به این شعار خود با تمام همکارن آینده اش عمل خواهد کرد.
به باور این نامزد مجلس فضای فقر فرهنگی و هرج و مرج سیاسی که در افغانستان وجود دارد، فرصت را فراهم کرده تا شماری از نامزدان چنین شعارهایی مطرح کنند، زیرا در فضای آشفته کنونی جایی برای منطق و استدلال نیست و هرآنچه در زبان نامزدان بیاید مطرح می کنند و هیچ چارچوب نظری و منطقی برای آن ندارند که براساس آن عمل کنند.
«عزیز رویش» یکی دیگر از نامزدان در پوستر های خود نوشته است که امنیت، معیشت و مسرت که خود در این باره توصیح داده و نوشته است: حکومت وظیفه دارد معیشت، امنیت و مسرت را برای مردم تأمین کند و نماینده مجلس نیز وظیفه دارد در این راستا دولت را همکاری کند و زمینه لازم را برای زندگی بهتر فراهم کند.
وی تصریح کرده است که نماینده مردم در مجلس وظیفه دارد از طریق طرح قانون و تصویب آن ، فرصت را برای بهبود وضعیت امنیت، مسرت و معیشت فراهم کند و دولت را مکلف بسازد این گفته ها را عملی کند.
«شاه حسین مرتضوی» معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صفحه اجتماعی خود در پاسخ به شعاری که نوشته است ، «آمده ام تا صدای شما باشم»، گفته ، بهتر است تنها صدای خود باشید و اگر صدای همه مردم شوید آلودگی صوتی ایجاد می شود.
مرتضوی نوشته است که مهترین وظیفه نمایندگان مجلس تصویب قانون و نظارت از اعمال دولت است که در شعارهای آنها به چشم نمی خورد اما شعارهای مطرح شده در پوسترها و تصاویر نشان می دهد، آنچه را که نامزدان مطرح کرده اند، وظیفه شهرداری و وزارتخانه های دولتی است نه وظیفه نمایندگان مجلس و از نامزدها خواسته است که شعارهای خود را مطابق با وظیفه خود به نمایش بگذارند.
کمیسیون انتخاباتی افغانستان تلاش هایی را انجام داده است تا از ورود افراد غیرمسئول مجرم در مجلس جلوگیری کنند ، چنانچه نظر به شکایت های مردمی ، نام 35 تن از نامزدان را به اتهام های مختلف از فهرست نهایی حذف کرد و طرحی را نیز برای تبلیغات آنها ارائه کرده است که مطابق آن عمل کنند.
در این طرح کمیسیون آمده است که هیچ نامزدی حق ندارد در جریان تبلیغات علیه منافع ملی، قومی و مذهبی عمل کنند و همچنین نامزدان مکلف هستند از نصب پوسترها بر ساختمان های دولتی، منازل و مکان های خصوصی بدون اجازه مالک خودداری کنند.
در این طرح آمده است که با پایان زمان تبلیغات هرنامزد مکلف است پوسترها و تصاویر خود را جمع آوری کند و در صورت تخلف با آنها برخورد صورت خواهد گرفت.
اما در برخی از رسانه های اجتماعی و رسمی افغانستان آمده است که شماری از کسانی که پرونده های قضایی مجرمانه مختلف داشته اند در فهرست نامزدان مجلس دیده می شوند که البته تاکنون روشن نشده است چگونه از دادگاه های افغانستان نامه عدم سوء پیشینه گرفته اند .
اما افرادی که تاکنون از فهرست حذف شده اند نظر به شکایت های افرادی نام آنها از فهرست نهایی بیرون کشیده شدند و هیچ مرجعی از جمله دادگاه عالی در این باره چیزی نگفته است.
مقام کمیسیون رسیدگی به شکایت انتخاباتی یکبار دیگر امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که آمادگی کامل دارد تا به شکایت ها علیه نامزدان رسیدگی کند و از مردم خواست که در این راستا با کمیسیون در این ارتباط همکاری کنند و شکایت های خود را مستند ثبت کنند.
«علی رضا روحانی» عضو کمیسیون شکایت های انتخاباتی گفت که نامزدان نباید مبارزات انتخاباتی خود را بعد از مهلت تعیین شده ادامه بدهند و نباید تبلیغاتشان سبب تداخل ، تخریب یا ایجاد موانع برای دیگر نامزدان و اخلال در نظم شهری و مزاحمت برای مردم ایجاد کند.
همچنین وی گفت که فراهم سازی فرصت اشتراک نیروهای دولتی، دعوت از اتباع خارجی در برنامه های خود، مجبور کردن شهروندان به اشتراک یا عدم اشتراک، تخلف و جرم دانسته شده است.
وی گفت که نصب عکس و پوسترها با چسب های صد درصد، تخریب فضای شهر، استفاده از نشان های ادارات دولتی، تحریک به خشونت های مذهبی، دینی، قومی، زبانی تخلف است و اجرا کننده مجازات خواهد شد.
البته برگزاری انتخابات در افغانستان با کاستی هایی روبرو است اما همه فعالان سیاسی این کشور معتقدند نباید این کمبودها و نقایص مانع از برگزاری آن شود زیرا اجرای یک قانون ناقص به مراتب بهتر از انجام کارهای هر چند مقبول اما خارج از قواعد قانونی است.
آساق*291*1104**1337

نظر شما