شناسهٔ خبر: 28427154 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اما و اگرهای توافق پوتین و اردوغان درباره ادلب

دمشق- ایرنا- 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه و 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه دوشنبه گذشته در سوچی برای ایجاد یک منطقه حائل خالی از سلاح به عمق 15 تا 20 کیلومتر در خطوط تماس ارتش سوریه و تروریست ها به توافق رسیدند که هم اینک اما و اگرهای زیادی از سوی طرفین وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پس از حدود یک هفته از توافق سوریه و ترکیه تفسیر متفاوتی میان یکدیگر وجود دارد که آنکارا برداشت دیگری دارد و مسکو نیز با نگاه به نابودی تروریسم به این توافق پیوسته است.
این برداشت های متفاوت دو کشور از این توافق سبب شده بار دیگر موضوع ادلب و تروریست های آن مورد توجه رسانه ها قرار گیرد.
سوریه و ترکیه در تفسیر این توافق اختلاف و هر یک از آنها برداشت های خود را دارند اما این روند نشان می دهد احتمالا اجرای این توافق با کندی رو برو شود.
ترکیه چهار مورد اساسی در این توافق را با طرف روس دارای اختلاف می داند و ادامه این روند در روزهای آینده سبب طولانی شدن حل مشکل ادلب می شود.
روسیه در این دور از مذاکرات با ترک ها با جدیت وارد شده و اعلام کرده است در صورت عدم پایبندی به این توافق عملیات هوایی خود را هر چه زودتر علیه تروریست ها در ادلب آغاز می کند.
ترکیه نیز برای حفظ روسیه و اختلافاتی که با آمریکا در روزهای گذشته داشته سر دو راهی موافقت و یا عدم توافق مانده و ترک ها در این موضوع خواستار امتیاز بیشتر از روس ها شدند.
توافق سوچی که به امضای روسای جمهور روسیه و ترکیه رسیده نقشه راهی برای نابودی تروریست ها است اما ترکیه به بهانه مسایل انساندوستانه نظیر جلوگیری از آوارگی و خونریزی ولی به دلیل اینکه با مشکلات بعد از هجوم تروریسم به کشورش مواجه نشود به آن واکنش نشان داده است.

**اختلاف روسیه و ترکیه بر سر توافق ادلب
روزنامه الشرق الاوسط روز گذشته از اختلاف روسیه و ترکیه در تفسیر و اجرای توافق ادلب سوریه که در سوچی میان روسای جمهوری دو کشور امضا شده بود، خبر داد.
این روزنامه به نقل از منابعی که آن ها را آگاه خواند، اعلام کرد: روسیه و ترکیه در تفسیر این توافق چهار اختلاف عمده دارند.
نخستین اختلاف درباره عمق منطقه حائل است که قرار است 15 تا 20 کیلومتر باشد و به نظر مسکو باید شهر ادلب و برخی دیگر از شهرهای استان ادلب را نیز دربر گیرد و آنکارا مخالف چنین اقدامی است.
اختلاف دوم درباره بازگشایی جاده حلب به لاذقیه و حلب به حماه است و روسیه خواستار بازگشایی آن تا پایان سال میلادی جاری است در حالی که ترکیه خواستار نظارت و کنترل این مسیرها است.
اختلاف سوم درباره گروه های تروریستی است که ترکیه خواستار انتقال آن ها به مناطق کردی در سوریه است و مسکو خواستار نبرد و سرکوب تروریست های خارجی است.
اختلاف چهارم درباره مدت توافق است و مسکو خواستار موقت بودن آن مانند مناطق کاهش تنش در درعا، حمص و غوطه شرقی است در حالی که آنکارا خواستار دائمی بودن آن است.
این منابع افزودند: مسکو به تهران و دمشق اعلام کرده است در صورتی که ترکیه با این شروط مخالفت کرد ، عملیات نظامی و بمباران فورا آغاز می شود.

**اختلاف اعضای تحریر الشام درباره عقب نشینی از منطقه حائل
اعضای گروه تروریستی تحریرالشام (جبهه النصره) درباره عقب نشینی از منطقه حائل در استان ادلب با هم اختلاف داخلی دارند.
رسانه های مخالف سوریه اعلام کردند: اختلاف داخلی میان اعضای گروه هیات تحریر الشام درباره عقب نشینی از منطقه حائل در استان ادلب همچنان ادامه دارد.
جریان معتدل وابسته به جبهه النصره موافقت اولیه خود را برای عقب نشینی از منطقه خلع سلاح اعلام کرده اما جریان سخت گیر وابسته به همان گروه تروریستی از عقب نشینی راضی نیست و موافقت نکرده است.

**مخالفت تروریست های جیش العزه از توافق ادلب
تروریست های جیش العزه روز گذشته در بیانیه ای با حضور گشتی های روسی در منطقه حائل در استان ادلب مخالفت کردند.
این گروه تروریستی اعلام کرده که این منطقه باید به طور مساوی تحت تسلط روس ها و ترک ها ایجاد شود و نه تنها مناطق تحت تسلط گروه های مسلح باشد.
گروه های دیگر تروریستی نیز روز گذشته برای مشخص شدن تصمیم ترکیه نشستی با دستگاه امنیتی این کشور داشتند که هنوز جزئیات آن اعلام نشده است.
این موضع گیری ترکیه از توافق سوچی نشان می دهد آنکارا شیوه تعاملی را با گروه های مسلح تروریستی مخالف دولت سوریه گرفته است.
ترکیه می تواند نظارت خود را بر گروه های تروریستی در سوریه از جمله هیات تحریرالشام، جبهه فتح شام و جیش العزه بیشتر و آنان را واردار به این توافق کند.
در حال حاضر میان اعضای گروه های تروریستی در ادلب اختلافات زیادی وجود دارد به گونه ای که بیشتر این گروه ها از تروریست های تحریرالشام پیروی می کنند و این موضوع احتمال دارد خللی بر این توافق وارد شود.

**خروج هزاران شهروند سوری از مناطق تروریست ها
در همین حال به دنبال موضع گیری ارتش سوریه برای ورود به عملیات در ادلب هزاران شهروند سوریه از طریق گذرگاه امن از مناطق تحت تسلط تروریست ها در استان ادلب در شمال این کشور خارج شدند.
این شهروندان سوریه در یک هفته گذشته از طریق گذرگاه ابوظهور در ادلب وارد مناطق تحت تسلط دولت دمشق شدند.
ترکیه، ایران و روسیه هم پس از ماه ها نشست های سه جانبه و دو جانبه در مورد استان 'ادلب' در شمال سوریه، به این نتیجه رسیده اند که باید تروریست ها این استان را ترک کنند، به همین دلیل فرصتی حدود یک ماه برای خروج آنان مشخص شده که هم اینک اما و اگرهایی در این توافق است.
وزیر خارجه سوریه شب گذشته در نشست سازمان ملل با اشاره به توافق سوچی گفت : توافق سوچی درباره ادلب یک توافق موقت دارای حدود زمانی و مکانی مشخص است و بخشی از توافق های سابق درباره مناطق کاهش تنش است که نتیجه نشست های آستانه بود.
ادلب آخرین استان در سوریه است که به صورت کامل در اشغال تروریست های مورد حمایت غرب و برخی کشور های منطقه قرار دارد و ارتش این کشور درصدد پاکسازی کامل این منطقه از تروریسم است.
استان و شهر ادلب در شمال غرب سوریه هم مرز با ترکیه بعد از خروج ساکنان شهرک های فوعه و کفریا اکنون به صورت کامل در اشغال تروریست ها درآمده است.
فروردین سال 1394 به یک باره 14 هزار تروریست تازه نفس که در ترکیه تجمع کرده، آموزش دیده و تجهیز شده بودند، در یورشی همه جانبه استان ادلب در شمال سوریه را به تصرف خود درآوردند و فقط دو منطقه شیعه نشین 'فوعه و کفریا' آنهم با مقاومت مردمی به دست تروریست ها نیفتاد که این مناطق نیز با توافق دولت با تروریست ها حدود سه ماه قبل با خروج اهالی آن و ورود به مناطق امن، به اشغال این گروه ها درآمد و اموال مردم این دو شهرک از سوی تروریست ها غارت شد.
خاورم**8005*1436*

برچسب‌ها:

نظر شما