شناسهٔ خبر: 28410001 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

روایت مجازی؛

کارشکنی «منوتو» در روزهای توافق هسته‌ای/ وقتی امضای کری تضمین شد!

خبرنگار منوتو سوال دومی هم پرسید و گفت «نگران نیستید دولت بعدی آمریکا جمهوریخواه باشه و زیر این توافق بزنه؟» کری جواب داد: «توافق اینقدر عقلانیه که هرکی رئیس جمهور بشه، بهش پایبند می‌مونه!»

صاحب‌خبر -

مجله مهر - محمدمهدی رحیمی مدیرکل اخبارداخلی مهر در یادداشتی اینستاگرامی خاطره‌ای از روزهای توافق هسته‌ای نوشته و به نقش شبکه منوتو در پیشبرد سیاست‌های آمریکا اشاره کرده است. در این مطلب آمده است:

«کمپین #شفافیت_مالی_منوتو و سایر رسانه‌های فارسی‌زبان خارج ایران این روزها خیلی داغ شده اما مدیران روی پرده و پس پرده این شبکه پوست کلفت‌تر از آن هستند که تن به شفافیت بدهند؛ خصوصا در این ایام که خیلی نافرم این رسانه‌ها در نقش دایه مهربان‌تر از مادر برای مردم ایران ظاهر شده و شبان‌روز آه و فغان برای اوضاع کشورمون سر میدن. اگرچه گاف هاشون هم تمامی نداره؛ یکی فی‌الفور با سرکرده تروریست‌های الاحوازیه مصاحبه می‌کنه و دیگری با وقاحت تمام مردم رو به احتکار خانگی توصیه سفارش میکنه.

این دم خروس و اون کمپین شفافیت مالی منو یاد خاطره ای از ایام مذاکرات هسته ای انداخت:

در روز اعلام توافق هسته ای صدها خبرنگار در سالن کنفرانس خبری وزرای خارجه حضور داشتن، منم انتهای سالن که جا و سکوت بیشتری فراهم بود، مستقر شده بودم و ضمن انتظار برای حضور مقامات ایرانی و خارجی، مشغول رصد آخرین اخبار بودم یهو متوجه حضور آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وقت وزارت خارجه آمریکا شدم که در انتهای سالن به دیوار تکیه داده بود و با تلفن صحبت می کرد، حضورش در جمع خبرنگاران در حالیکه هیچ دیپلماتی هنوز به سالن نیامده بود جلب توجه می کرد.

چند لحظه بعد آرش عزیزی خبرنگار شبکه منوتو وارد سالن شد و مستقیم به سمت آلن رفت. مشغول کارم شدم اما طولانی شدن گپ زدن این دو در اون لحظات حساس کمی برام عجیب اومد و از روی کنجکاوی این صحنه رو ثبت کردم.

کمی بعد وزرای خارجه به سالن آمدند، ظریف خندان در کنار موگرینی متن برجام را به فارسی و انگلیسی قرائت کردن و بلافاصله جان کری پشت تریبون قرار گرفت، تا بعنوان طرف اصلی!

مذاکرات با ایران به سوالات خبرنگاران پاسخ بده. ماری هارف سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا به نوبت اسامی افراد و رسانه اش رو میخوند، اولی از آمریکا بود، بعدی از انگلیس و شاید یکی هم از فرانسه. بعد هم بادی به غبغب انداخت و گفت حالا نوبت رسانه های فارسی زبان است: آقای آرش عزیزی از شبکه فارسی زبان منوتو سوال خود را بپرسید و عزیزی پرسید همان چیزی را که آلن ایر به او گفته بود. او که به همراه پدرش از ایران فرار کرده اند در ژستی ایران دوستانه پرسید: "آقای کری می دونید که تحریم‌ها به مردم ما آسیب زده از سقوط هواپیما تا کودکان محتاج دارو اما الان ببینندگان ایرانی دارن می پرسن که کی تحریم‌ها برداشته میشه و شرایط شون عوض میشه؟ "

در واقع او پاس گل را به کری داد تا وزیرخارجه آمریکا کلیدی ترین حرفش در آن نشست را بزند: "همه چیز بستگی به حکومت ایران داره که کی به تعهداتش عمل کنه، اگر اونا غنی‌سازی رو کم کنن، سانتریفیوژها رو جمع کنن و به بقیه وظایفشون عمل کنند و آژانس هم اینها رور تایید کنه، شرایط مردم تغییر خواهد کرد. این زمان احتمالا ۶ ماه دیگه خواهد بود"

جالب اینکه خبرنگار منوتو سوال دومی هم پرسید و اون اینکه «نگران نیستید دولت بعدی آمریکا جمهوریخواه باشه و زیر این توافق بزنه؟»  کری جواب داد: این توافق اینقدر عقلانیه که هرکی رئیس جمهور بشه به اون پایبند خواهد بود!

بعد از این پاسخ ختم کنفرانس خبری اعلام شد و در حالی که کری در حال ترک جایگاه بود، آقامرتضی غرقی خبرنگار باسابقه شبکه خبر ایستاد و فریاد زد چرا به سوال هیچ یک از رسانه های ایرانی پاسخ ندادید و کری بلافاصله گفت: پس منوتو چه بود!؟

امروز بازخوانی این ماجرا پس از ۴۰ ماه، بسیار ملموس‌ تر؛ طراحی و برنامه ریزی حساب شده دشمنان برای اقدام علیه منافع ملی ایران و ایرانیا رو نشون میده. همانطور که اون روز در هماهنگی دقیق با آمریکایی ها خط و سوال القایی اونها رو مطرح کردن امروز هم در سناریو جنگ روانی طراحی شده دشمنان، نقش‌آفرینی می‌کنند. دسته گل آخرشان در توصیه مردم به احتکار خانگی از همین باب است. بلاخره باید یه طوری نون‌شون رو حلال کنن دیگه و پاسخگوی بودجه‌های دریافتی‌شون باشند.

نظر شما