شناسهٔ خبر: 28387033 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

بیماری شیستوزومیازیس 20 سال پیش در کشور حذف شد

تهران- ایرنا- رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری انگلی شیستوزومیازیس حدود 20 سال است که در کشور مشاهده نشده و وزارت بهداشت کاملا این بیماری را رصد و کنترل کرد.

صاحب‌خبر -

دکتر «محمد مهدی گویا» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره وجود انگل بیماری شیستوزومیازیس در آب رودخانه کارون اظهارداشت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و در گذشته نیز انگل این بیماری در آب‌های شمال خوزستان وجود داشت اما از 20 سال پیش دیده نشده است.
وی شیوه انتقال انگل بیماری شیستوزومیازی را ادرار انسانی بیان کرد و افزود: تخم این انگل در ادرار انسانی که مبتلا به این بیماری است، وجود دارد و در جدار مثانه انسان زندگی می‌کند. ادرار فرد مبتلا باعث دفع انگل به آب‌ها می‌شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: این انگل وقتی به واسطه ادرار فرد آلوده در آب قرار می‌گیرد، درون بدن حلزون خاصی زندگی می کند و مرحله دوم زندگی خود را طی می‌کند، سپس از بدن این حلزون خارج می‌شود، اما در این مرحله هنوز انگل بالغ نشده است.
گویا ادامه داد: این انگل روی پوست بدن کشاورزانی که از این آب‌های آلوده استفاده می‌کنند و با پای برهنه داخل این آب‌ها می‌روند، قرار می‌گیرد و باعث خارش شدید می‌شود. سپس با خاراندن بدن، فرم نیمه بالغ انگل وارد بدن انسان شده و به وسیله جریان خون به جدار مثانه رفته و منجر به ایجاد بیماری شیستوزومیازیس می‌شود.
وی با بیان این‌که این بیماری به صورت سوزش و تکرر ادرار، وجود خون در ادرار نمایان می‌شود، اظهار داشت: اگر این بیماری به شکل مزمن در آید و به درستی درمان نشود، در دراز مدت منجر به سرطان مثانه می شود.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: حذف بیماری شیستوزومیازیس را به سازمان جهانی بهداشت اعلام کردیم تا بعد از انجام اقداماتی در محیط، حذف این بیماری تایید شود. حدود پنج سال است که حذف این بیماری به سازمان جهانی بهداشت اعلام شده و تایید حذف آن باید به صورت مرحله به مرحله انجام شود.
گویا خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر وجود این انگل و حلزون در آب‌های شمال خوزستان مورد بررسی قرار گرفته است. این کارها طی یک سال انجام نمی‌شود و تایید حذف این بیماری توسط سازمان جهانی بهداشت نیاز به چند سال زمان دارد.
به گزارش ایرنا، شیستوزومیازیس یکی از شایع‌ترین بیماری‌های انگلی در جهان است، عامل بیماری انگلی بنام شیستوزوما نوعی کرم پهن است که در آب‌های شیرین دارای حلزون زندگی می‌کند و پنج گونه دارد که در ایران تنها نوع ادراری یا هماتوبیوم آن وجود داشت.
محمدرضا قوام نصیری رییس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران چهارشنبه چهارم مهر در همایش بین المللی رادیوتراپی پیشرفته در کشورهای در حال توسعه که در مرکز همایش های صنعتی برگزار شد درباره علت شیوع بالای سرطان مثانه در خوزستان گفت: آب کارون که مردم منطقه در آن شنا می کنند دارای انگل «شیستوزومیا» است. این انگل در رود نیل مصر نیز وجود دارد که باعث افزایش موارد ابتلا به سرطان مثانه شده است.
شکرالله سلمان زاده، رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان نیز شیوع بیماری سرطان مثانه به دلیل وجود انگل «شیستوزومیا» در آب کارون را تکذیب کرد.
وی گفت: عامل بیماری، انگلی بنام شیستوزوماست که در ایران و استان خوزستان تنها یک نوع آن ناقل بیماری بوده است که شیستوزومای نوع ادراری یا هماتوبیوم نام دارد. تخم این انگل در جدار مثانه انسان آلوده شده زندگی می کند. وقتی افراد آلوده ادرار خود را در کنار آب دفع می کنند، تخم وارد آب می شود. برای ادامه رشد و رسیدن به مرحله آلوده کنندگی انگل به حلزون های آب شیرین نیاز دارد که در نهایت افرادی که وارد آب می شوند را آلوده می کنند.
سلمان زاده افزود: از سال 1959 میلادی پس از مدتی مطالعه و تحقیق، برنامه مبارزه با بیماری در استان خوزستان توسط سازمان های ملی شامل انستیتو تحقیقات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداری و سازمان برنامه و بودجه، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و بنیاد خاورمیانه نزدیک در سطح وسیعی آغاز و اقدامات بسیار گسترده ای صورت گرفته است.
وی گفت: برای ریشه کن کردن این بیماری در کشور به ویژه در استان خوزستان فعالیت های گسترده ای از سال 1345 انجام شده که در سنوات اخیر نیز در ادامه آن فعالیت ها، کوشش های مشترک و هماهنگ دانشگاه علوم پزشکی اهواز و ایستگاه تحقیقات بهداشتی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بیماری را در سطح استان به مرحله حذف «Elimination» قرین کرده است که با اجرای یک برنامه کشوری و منسجم بیماری رسماً از جمهوری اسلامی ایران حذف شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: با اقدامات انجام شده در خصوص بیماریابی و درمان افراد مبتلا و همچنین بهسازی محلی و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و افزایش مراقبت های بهداشتی به خصوص در روستاها و ارائه آموزش های لازم، از سال 1380 تا کنون موردی از بیماری شیستوزومیازیس در استان خوزستان و کشور مشاهده نشده است.
وی گفت: در حال حاضر نیز با وجود حذف بیماری، مراقبت فعال در سطح استان از طریق کارشناسان مراکز بهداشت شهرستان ها و بهورزان شاغل در خانه های بهداشت انجام می شود که یکی از وظایف کارشناسان شناسایی موارد مشکوک، نمونه گیری و ارسال سریع نمونه ها به آزمایشگاه بهداشتی است که تمام نمونه ها از سال 1380 منفی بوده اند.
رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: به هیچ وجه موضوع آلودگی آب کارون صحت ندارد. متاسفانه بعضی از متخصصان بدون آگاهی از اپیدمیولوژی بیماریها در استان خوزستان و روند مبارزه، کنترل و حذف این بیماری صحبت هایی داشته اند که کاملا غیر واقعی است.
اجتمام *الف پ *1336

نظر شما