شناسهٔ خبر: 28366655 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

چاووش اوغلو:

با تحریم های آمریکا علیه ایران همراه نخواهیم شد

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، چاووش اوغلو شب گذشته (چهارشنبه) پس از دیدار سه جانبه با همتایان ایرانی و روسی خود در جمع خبرنگاران گفت: ترکیه بدون توجه به تحریم یک جانبه آمریکا، به تجارت خود با ایران ادامه خواهد داد.

وی بیان کرد: ترکیه از هیچ تحریمی حمایت نمی کند و به تجارت خود با ایران، روسیه و سایر کشورها ادامه خواهد داد چرا که ترکیه کشوری مستقل و دارای حق حاکمیت است.
چاووش اوغلو اضافه کرد: تنها به تحریم های وضع شده توسط سازمان ملل پایبند هستیم و خارج از آن هیچ تحریمی را همراهی نکرده و سایر تحریم ها ی وضه شده را اجرا نمی کنیم.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه با تشریح نتایج نشست(دیشب) خود با وزیران خارجه ایران و روسیه، توافق اخیر سوچی درباره ادلب را آخرین شانس برای حل سیاسی مساله سوریه خواند و گفت: ما نباید این فرصت به وجود آمده را از دست بدهیم.

وی با اشاره به 'بحران سوریه که باید از طریق یک فرایند سیاسی به برقراری صلح و ثبات منجر شود'، افزود: در این نشست با همتایان ایرانی و روس نیز بار دیگر برای اجرای توافق اخیر سوچی تاکید کردیم.

چاووش اوغلو بیا بیان اینکه بحران سوریه راه سیاسی دارد، اضافه کرد: هر سه کشور در این باره همفکر هستند و باید از این فرصت به وجود آمده استفاده کرده و با گردهم آوردن مخالفان و دولت سوریه، روند حل مساله سوریه را سرعت ببخشیم.

وزیر امور خارجه ترکیه خواستار 'تبدیل بحران سوریه به صلح' شد و بیان کرد: در ایام پیش رو، تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه باید مهمترین گام باشد چرا که فهرست اعضای این کمیته چندی پیش نهایی شده است.

وی با اشاره به مطرح شدن مساله تشکیل کمیته قانون اساسی ترکیه در دیدار خود با ظریف و لاوروف گفت: در این مساله باید هر سه کشور ترکیه، ایران و روسیه به صورت هماهنگ و مشترک تلاش کنند و به این طریق می توان بحران سوریه را به صلح و ثبات تبدیل کرد.

چاووش اوغلو اضافه کرد: ترکیه نیز مبارزه با گروه های تروریستی را ادامه می دهد و به فکر مبارزه هماهنگ و مشترک در این زمینه هستیم اما در مساله سوریه، پیگیری فرایند سیاسی را مهم می دانیم. 

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد که در این زمینه به همکاری مشترک با ایران و روسیه ادامه خواهیم داد.

چاووش اوغلو همچنین دیروز طی سخنرانی در نشست بحران سوریه در حاشیه هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که مذاکره فشرده سه جانبه بین مقامات آنکارا، تهران و مسکو درباره ادلب مفید بود و نتیجه مثبتی در پی داشته است.

وی در این سخنرانی با اشاره به حساسیت منطقه ادلب سوریه افزود: موضوع ادلب بسیار مهم است و ما از طریق مذاکرات فشرده با روسیه و ایران از وقوع فاجعه جلوگیری کردیم.

مسئول دستگاه سیاست خارجی ترکیه هدف از تلاش کشورش درباره ادلب و سوریه را جلوگیری از کشتار غیرنظامیان عنوان کرد وی ادامه داد: در مذاکره اخیر بین اردوغان و پوتین در سوچی درباره برقراری ثبات در ادلب توافق حاصل شده و مقرر گردید منطقه کاهش تنش تحت حفاظت در محدوده ادلب ایجاد شود.

چاووش اوغلو مدعی شد: ما جان هزاران انسان را نجات داده و مانع از سیل پناهجویان به مرزهای ترکیه و اروپا شدیم و روز گذشته (چهارشنبه) نیز با ایران و روسیه دیدار سه جانبه ای در این باره داشتیم.

وزیر خارجه ترکیه با بیان این که به رغم پیشرفت های اخیر، هنوز هم بحران سوریه مساله ای پیچیده است، اظهار کرد: ترکیه میزبان 3.5 میلیون پناهجوی سوری بوده و تاکنون 32 میلیارد دلار برای آنها هزینه کرده است و تلاش برای تامین سریع تر بودجه تخصیص یافته از سوی اتحادیه اروپا ادامه دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما