شناسهٔ خبر: 28366610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک هفته با مطبوعات؛

دفاع مقدس برگ زرینی بر تاریخ افتخارات ملی

تهران- ایرنا- دفاع مقدس یادآور از خودگذشتگی، ایثار و فداکاری مجاهدان راه خدا است که در راستای دفاع جانانه از هجوم ددمنشانه دشمن به کشور به دفاع از کیان نظام اسلامی پرداختند و برگ زرینی دیگر بر تاریخ افتخارات ملی افزودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ تجاوز و یورش همه جانبه رژیم بعث عراق به مرزهای مختلف ایران سبب شد تا رزمندگان دلاور با تمام وجود و اراده ای پولادین در برابر متجاوزان و حامیانش صف آرایی و ماشین جنگی صدام را متوقف کنند و درسی فراموش ناشدنی را به دشمنان این مرز و بوم بیاموزند. روزنامه های مختلف در هفته گذشته با انتشار گزارش ها و مطالبی حماسه های این دوران را بررسی کردند.

** تاسی از نهضت عاشورا ره توشه رزمندگان دفاع مقدس
هفته دفاع مقدس یادآور رشادت‌ها و جوانمردی جوانان امت اسلامی است که به ندای امام خمینی(ره) لبیک گفتند و با حضور پرشور خود در جبهه های حق علیه باطل به دشمنان این مرز و بوم ثابت کردند که انقلابی که با تاسی از نهضت عاشورا در سرزمین اسلامی ایران آغاز شده دفاعی جاودان خواهد بود و استقلال و آزادی کشور حاصل و نتیجه آن شد.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «صدام با دیوانگی ‌اش خود را هلاک می‌کند» نوشت: ساعت هفت بعدازظهر 31 شهریور 1359 اولین بیانیه حضرت امام در خصوص جنگ تحمیلی از رادیو و تلویزیون پخش شد. این بیانیه که با جمله معروف «دزدی آمده سنگی انداخته و فرار کرده» شناخته می‌شود تنها پنج ساعت و نیم پس از بمباران فرودگاه‌های کشور منتشر شد.

در ادامه این گزارش آمده است: اولین جمله بیانیه امام نه خطاب به دشمن خارجی که به آشوبگران داخلی است. امام تلاش برخی گروهک‌ها برای عدم بازگشایی مدارس را مورد خطاب قرار می‌دهند که «شما در همچون وقتی که ایران در این وضع واقع است و عراق رسماً اعلام جنگ کرده است به ایران... اگر برای بازشدن مدارس اغتشاش به پا کنید یا شایعه‌سازی کنید معلوم می‌شود که شما عمال امریکا و همدست صدام حسین خبیث هستید.»

این روزنامه همچنین در گزارشی با عنوان «حضرت آقا در اولین روز جنگ کجا بودند؟» آورد: شاید برای خیلی‌ها این سؤال پیش آید که مقام معظم رهبری در اولین روز شروع جنگ کجا بودند؟ پاسخ این سؤال را خود ایشان ابتدای هفته دفاع مقدس سال 1391 در سخنان منحصر به فردی داده‌اند: «جنگ در بعد از ظهر 31 شهریور 1359 اتفاق افتاد. در آن روز من در کارخانه‌ای نزدیک فرودگاه مهرآباد سخنرانی داشتم و منتظر بودم وقت سخنرانی فرابرسد. ناگهان صدای عجیبی از پنجره‌ها و در‌ها شنیدیم که ناشی از موج انفجار بود. برادران پاسداری که با من بودند، بلافاصله بیرون رفتند و خبر آوردند چند هواپیمای شکاری را در آسمان دیده‌اند که روی فرودگاه مهرآباد و جا‌های دیگر بمب پرتاب کرده‌اند. طبعاً لازم بود سخنرانی‌ام را که موجب تقویت روحیه کارگران می‌شد، انجام دهم. پس از انجام سخنرانی به سرعت به محل ستاد مشترک رفتم و با بقیه مسئولان کشور به بحث و بررسی این رویداد غیرمنتظره پرداختیم. برای ما جنگ، غیرمنتظره بود و هر چیز غیرمنتظره‌ای در آغاز، کمی بهت انگیز است...»

روزنامه «جوان» در گفت وگویی با وحید سلامات عنوان «آدم در جنگ زود بزرگ می شود» را منعکس کرد و نوشت: جنگ یعنی آوارگی، یعنی خمپاره، یعنی خون، یعنی اتفاقات تلخی ک با گذرزمان، فراموش نمی شود، یعنی از دست دادن عزیزانی که با هر نگاهی به گوشه و کنار شهر نبودشان یادآور می شود. اما دفاع مقدس هشت سال مردم ایران معنای تازه ای به جنگ بخشید. جنگ برای مردم ایران یعنی فداکاری، یعنی ایثار، یعنی از خودگذشتگی، یعنی گذاشتن جان عزیز، یعنی شهادت و جانبازی. اتفاقی که خیلی ها را از عالم کودکی به بزرگسالی پرتاب کرد چراکه دیگر فرصتی برای کرودکی کردن باقی نمانده بود.

روزنامه «ایران» در گزارشی با درج عنوان «منتظر روایت جدیدی از جنگ باشید» نوشت: 30 سال از پایان جنگ گذشته، اما هنوز روایت یکدستی از آن اتفاق بزرگ تاریخ معاصر ایران ارائه نشده است. در این میان افرادی بودند که همه این حوادث را به چشم دیدند و ثبت و ضبط کردند. کارشان در جنگ روایتگری بود. آن‌طور که خودشان می‌گویند، حالا این افراد می‌خواهند تاریخ‌نگاری جنگ را بدون جهت‌گیری‌های سیاسی و تبلیغاتی بیان کنند.

در ادامه می خوانیم: در ادامه در پی این پرسش که «نحوه شکل‌گیری راویان جنگ و اینکه این ایده از کجا آمد» از آقای رنجبر آمده است: زمانی که جنگ شروع شد، عمر زیادی از تأسیس سپاه نگذشته بود و ارکان و زیرمجموعه سپاه نیز یا تازه تأسیس‌ شده یا در حال شکل‌گیری بود. از طرفی انجام کارها خیلی هماهنگ نبود. ازجمله دفترهای مهم سپاه، دفتر سیاسی بود که تازه شکل‌گرفته بود. این دفتر یکی از وظایفی را که برای خود تعریف کرده بود نگارش تاریخ انقلاب بود. طبیعتاً بعد از آغاز جنگ ازآنجا که دفتر متولی اسناد تاریخی بود متوجه شروع جنگ شد؛ اما چون تازه تأسیس بود سابقه زیادی در رابطه با موضوع جنگ نداشت.

این روزنامه در گزارشی دیگر با انتشار عنوان «جنگ هشت ساله و توسعه خوزستان» آورد: در بین تمام وقایع یک سده ایران، جنگ هشت ساله ایران و عراق از جایگاه خاصی برخوردار است. این جنگ درحالی رخ داد که جامعه ایران در شرایط انقلابی به سر می‌برد و آمادگی مقابله با چنین جنگی را نداشت. همراه شدن انقلاب با جنگی طولانی و با این وسعت، مستلزم بسیج امکانات و منابع بود و در نتیجه رشد و توسعه جامعه به حاشیه رفت.

جنگ هشت ساله و پیامدهای زیان بار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی آن مسیر جامعه ایران را تغییر دارد و تحلیل وضعیت کنونی جامعه بدون در نظر گرفتن این عامل ناقص و نارساست. اگرچه جنگ کل جامعه ایران را درگیر کرد، ولی خوزستان به عنوان استان اصلی درگیر جنگ متحمل بیش‌ترین آسیب ‌ها و خسارت‌ها گردید. خوزستان از زمین و هوا مورد هجوم دشمن قرار داشت و تمام امکانات، منابع و سازمان‌های دولتی در استان درگیر جنگ بودند.

روزنامه «ایران» با درج عنوان «پیام دفاع مقدس برای مردم و مسئولان وحدت و یکپارچگی است» به نقل از سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آورد: روزی ما با دستان خالی مقابل دشمن ایستادیم؛ بنابراین امروز هم می‌توانیم با اتحاد در مقابل مشکلات پیروز شویم. پیشنهاد می‌کنم پیام امام راحل(ره) در پایان جنگ تحمیلی را مجدداً بخوانید؛ وعده‌هایی که امام راحل(ره) در خصوص دفاع مقدس دادند را امروز مشاهده می‌کنید. دفاع مقدس این باور را در ما ایجاد کرد که ما می‌توانیم و توانستیم؛ از این رو شعار سال جاری را «ما توانستیم» انتخاب کردیم.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و دفاع مقدس» نوشت: انقلاب اسلامی ایران پدیده‌ای بود که باعث بیداری و هوشیاری قشرهای عظیم ملت شد و به برکت آن افتخارات ارزشمندی در دنیا نصیب کشور ایران گشت. از همه مهمتر نیروی هوایی ارتش به دلیل بصیرت دینی کارکنانش در پیروی از مکتب اسلام و دفاع از آرمان‌های آزادی خواهانه حضرت امام خمینی(ره) نیروی الهی نامیده شد و این نیرو خوشنام با اقدام بی‌نظیر خود در 19بهمن 1357 در سرعت بخشیدن به روند پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نقش آفرینی ارزشمندی نمود.

کارنامه پر افتخار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در چهارمین دهه انقلاب اسلامی کارنامه‌ای درخشان و روشن که با هدایت و درایت فرماندهی معظم کل قوا و عملکرد کارکنان متعهد و شجاع آن افق های بلندی را در پیش روی خود قرار داده است.

روزنامه «ایران» با درج تیتر «روحیه عاشورایی ملت ایران اجازه خواسته باطل را نخواهد داد» آورد: ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای با تبریک آغاز هفته دفاع مقدس، اعلام کرد: دشمن بداند که روحیه عاشورایی ملت ایران اجازه تحمیل اراده و خواسته باطل و مردود را نخواهد داد. دشمن بداند که روحیه عاشورایی ملت ایران اجازه تحمیل اراده و خواسته باطل و مردود را نخواهد داد و ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به دشمنان این مرز و بوم یادآور می‌شود که در صورت هرگونه تحرکی علیه ملت شریف ایران با استعانت از آیه « اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» با اقتدار عمل خواهد کرد.

روزنامه «جمهوری اسلامی» در یادداشتی با عنوان «دفاع مقدس و درس‌هایی که از آن آموخته‌ایم» می نویسد: هشت سال دفاع مقدس در برابر رژیم بعث را می‌توان از مهم‌ترین مقاطع تاریخی انقلاب اسلامی به شمار آورد. در این مقطع زیربنای ارزشی و اصول انقلاب اسلامی قوام یافت و استراتژی سیاسی انقلاب صورت عملی به خود گرفت. نسل انقلاب ارزش‌های ارزشمند انقلاب نوپای اسلامی را در میدان‌های جنگ و حماسه به نمایش گذاشتند و این ارزش‌ها تعالی یافتند. هشت سال دفاع در برابر استکبار جهانی دستاورد عظیمی برای انقلاب اسلامی به ارمغان آورد و روح ایمان و حس وطن‌دوستی را در بین جوانان کشورمان تقویت کرد.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «پنجم مهر سالروز شکست حصر آبادان» از پشتیبانی نیروی هوایی ارتش از عملیات ثامن‌الائمه(ع) و شکست حصر آبادان نوشت: رژیم بعثی صدام پس از مقدمه چینی‌ها و ایجاد جو تشنج در روابط دو کشور و تلاش در مشوش نمودن اذهان سازمان‌ها و نهادهای بین‌الملی، در 26 شهریور 1359 بطور یک جانبه عهدنامه 1975 الجزایر را لغو و متعاقب آن در 31 شهریور 1359 حمله گسترده‌ای را به مرزهای ایران آغاز کرد.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش، سپاه و بسیج مردمی با همدلی و همزبانی از همان اولین لحظات شروع جنگ تحمیلی در شهریور 1359 تا خاتمه جنگ تحمیلی در عملیات‌های مستمر و کوبنده، با اتکا به خدا و اراده‌ای راسخ، حتی در شرایط تحریم و فشارهای سیاسی- اقتصادی ازسوی استکبار جهانی توانستند با همت مردان بی‌ادعا و پاکباز عرصه عشق نتیجه جنگ تحمیلی هشت ساله را به سرانجامی خفت‌بار برای دشمن مبدل ساخته و تمامی حقوق ملت ایران را تامین کردند و حتی یک وجب از خاک پاک ایران اسلامی را در دست ناپاکان و دشمنان باقی نگذاشتند.

روزنامه «اطلاعات» با انتشار یادداشتی با عنوان «دفاع مقدس، اندیشه بسیجی و جهاد اقتصادی» آورد: «هفته دفاع مقدس یادآور حادثه‌ای عظیم و به بار نشستن نتایجی عظیم‌تر در سیر انقلاب ملت ماست و هیچ‌گاه از ذهن ملت محو نخواهد شد.» رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی)هفته بزرگداشت دفاع مقدس، فرصتی ارزنده و مناسب است تا بار دیگر با مرور تاریخ زرین جهاد، پایداری و استقامت فرزندان ملت رشید ایران اسلامی، یاد و خاطره دلاوران و رادمردان آن عرصه را گرامی بداریم.

در ادامه این یادداشت آمده است: هفته دفاع مقدس یعنی همه ما از هر قوم و قبیله، دین و مذهب و از هر کجای این سرزمین که هستیم، مدیون و وامدار خون سرخ شهداء، ایثارگری ایثارگران، صبر و مقاومت آزادگان، حماسه‌آفرینی و بزرگواری خانواده‌های آنان هستیم. براین اساس به این رهنمود امام خمینی(ره) تمسک باید جست که فرمودند: «به ملت عزیز ایران توصیه می‌کنم نعمتی که با جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان به‌دست آوردید، همچون عزیزترین امور قدرش را بدانید و از آن حفاظت و پاسداری نمایید.»

روزنامه «وطن امروز» در گزارشی با عنوان «دشمن مردم» می نویسد: طولانی‌‌‌‌‌ترین جنگ قرن گذشته پس از جنگ ویتنام، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود. این جنگ که 8 سال به طول انجامید تنها نبرد در تاریخ 200 ساله اخیر ایران بود که در نتیجه آن وجبی از خاک این مرز پرگهر از دست نرفت. ایران در تاریخ معاصر در پی هر جنگی، زمینی از دست داده و متحمل خسارت ‌های فراوان شده است تا آنجا که از زمان روی کار آمدن قاجار به این سو نزدیک به یک میلیون کیلومتر از خاک ایران جدا شده است.

اگرچه در آغاز جنگ به دلایل متعدد از جمله ناهماهنگی‌‌های موجود در رأس مدیریت جنگ بویژه رئیس ‌جمهور وقت (بنی‌صدر) دشمن توانست با ورود به خرمشهر و حصر آبادان مناطقی از خوزستان را به اشغال درآورد اما پس از فتح خرمشهر در سال 1361، بتدریج موازنه جنگ به سود ایران تغییر کرد و متعاقب عملیات ‌های بزرگ خیبر و بدر بخش ‌هایی از خاک عراق به تصرف نیروهای ایران درآمد. در این مرحله رژیم بعثی عراق با استفاده از سلاح‌های شیمیایی‌ که از اروپایی ‌ها گرفته بود، حملاتی را علیه نیروهای ایرانی ترتیب داد تا آنجا که بیش از 3 هزار بار با بمب‌‌ های شیمیایی خاک ایران را هدف قرار داد.

** ثبت خاطرات رزمندگان و شهیدان ضرورت تاریخ دفاع مقدس
رزمندگان دفاع مقدس گنجینه های ارزشمندی هستند که خاطراتی از سال‌ها مبارزه پاک و صادقانه هزاران هم وطن را در قلب های خود جای داده‌اند. ثبت و ضبط خاطرات این دوران گنجینه ای ارزشمند برای نسل آینده خواهد بود.

روزنامه «جوان» در گفت‌ وگویی با سردار محمد نبی رودکی فرمانده لشکر 19 فجر در دفاع مقدس با عنوان «جنگ شروع نمی‌شد به مجاهدان افغان می‌پیوستم» آورد: اولین نکته‌ای که در برخورد با سردار محمد نبی رودکی در ذهنت شکل می‌گیرد، تواضع اوست. اینطور نیست که بخواهد تظاهر کند، تکبر در ذاتش نیست. قرار گفت‌ وگو را تلفنی هماهنگ کردیم. موضوع مصاحبه خودش بود.

به حتم یکی از قدیمی‌ترین فرماندهان لشکر دفاع مقدس خاطراتی شنیدنی دارد که باید دل داد و پای صحبت‌هایش نشست. نشستیم و حرف از برادر شهیدش به میان آمد، از اینکه قرار بود به عنوان یک مجاهد به افغانستان برود که جنگ تحمیلی شروع می‌شود. برمی‌گردد به دل جنگی هشت ساله که حالا فکر و ذهنش را مملو از نام‌ها و نشانه‌های بسیاری کرده است. شهید مجید سپاسی یکی از همین نام‌هاست که در خاطرات سردار وزن خاصی دارد. گفت‌وگوی ما با فرمانده دوران جنگ لشکر 19 فجر شیراز را پیش‌رو دارید.

این روزنامه در گزارش دیگری، عنوان «روی تخت بیمارستان با پیکر حاج همت وداع کردم» را منتشر کرد و نوشت: سردار محمد اسماعیل کوثری به عنوان یکی از پاسداران و فرماندهان پیشکسوت سپاه، سمت‌های متعددی را عهده‌دار بوده است. چنانچه اکنون جانشین فرماندهی قرارگاه مهم و استراتژیک ثارالله را برعهده دارد، اما نام کوثری همواره با نام لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) گره خورده است؛ لشکری خط‌شکن که از میان تمامی فرماندهان دوران جنگ آن، جز حاج احمد متوسلیان که سرنوشتش در هاله‌ای از غبار فرو رفته، اکنون تنها حاج محمداسماعیل کوثری باقی مانده است. یکی از یادگاران دفاع مقدس که خود می‌گوید از هشت سالگی با حضرت امام و نهضت ایشان آشنا شده است.

در قسمتی از این گزارش به نقل از حاج محمداسماعیل کوثری آمده است: محسن دین‌شعاری فرمانده گردان تخریب ما بود. خیلی به ایشان تأکید می‌کردیم و همیشه سفارش می‌کردیم که مراقب باشید مین‌ها یقه شما را نگیرند! خیلی هم مراقبت می‌کرد، اما در عملیات نصر 7 در 1366 که رفته بود یک میدان مین را پاکسازی کند به شهادت رسید. برای من شهادت ایشان خیلی سخت و دردناک بود.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «اعتقادات راسخ از نوجوانی 16 ساله رزمنده‌ای بزرگ می‌ساخت» آورد: «علی دلبریان» برادر شهید، جانباز و راوی نام‌آشنای دفاع مقدس، با لهجه شیرین مشهدی از خاطرات بچه‌های جنگ و رفقای شهیدش می‌گوید. لابه‌لای صحبت‌هایش زمانی که یاد کربلای 4 و شهادت رفقای غواصش می‌افتد، بغض می‌کند. گاهی با گریه حرف‌هایش قطع می‌شود و گاهی با خوشحالی، تکیه کلامش «جان تو بگردم» را تکرار می‌کند. با غرور از جوان‌های دیروز می‌گوید و تأکید می‌کند جوان‌های امروزی که چیزی از رزمنده‌ها کم ندارند. با دلبریان در هفته دفاع مقدس همسفر روز‌های رزمندگی‌اش شدیم و از فرمانده شهیدش و دوستان غواصش شنیدیم و ماحصلش را در گفت‌ وگوی پیش‌رو آوردیم.

در قسمتی از این خاطرات آمده است: اعتقادات خیلی ترمز محکمی در زندگی است. پنج تیر بیشتر به کبک‌ها نزده بودم که به فشنگ‌های نو نگاه کردم، گفتم این‌ها حرام می‌شود. گفتم گرسنگی را تحمل می‌کنم ولی مهمات هدر نرود.

روزنامه «ایران» با انتشار عنوان «آیینه‌ های روبه‌رو» از گزارشی از سفرهای آیت ‌الله آمیرزا جوادآقای تهرانی به جبهه‌های جنگ نوشت: هفت ماه از شروع جنگ گذشته بود. در مشهد گردان‌های بسیجی با قطار و مینی‌بوس به جبهه می‌رفتند. صبح یکشنبه 29 فروردین 1358 فقیهی مُفسّر قرآن در 76 سالگی عزم جبهه‌های جنگ به قصد جهاد کرد و برای خود و یاران همراهش کفن تهیه کرد و با این شعار که در جنگ‌های صدراسلام دعای مشهور بود (ربنّا لاترُدّنا الی اهلنا) عازم جبهه شد.

این روزنامه با درج عنوان «نگاهی کوتاه به زندگی شهیدی که در قبر خندید» آورد: شهید محمدرضا دیرینه حقیقی در 14 آذر 1344 در اهواز دیده به جهان گشود که در دوران دفاع مقدس به جمع رزمندگان اسلام پیوست. شهید دیرینه درحالی‌ که به عنوان بسیجی ازسوی لشکر 7 حضرت ولی عصر (عج) خوزستان به جبهه اعزام شده بود در 22 بهمن 1364 در عملیات والفجر 8 در منطقه فاو آسمانی شد.

لبخند ماندگار شهید محمدرضا دیرینه حقیقی در هنگام دفن، از وقایع بی‌نظیر دفاع مقدس بوده و تا همیشه زینت بخش تاریخ سراسر حماسه و ایثار ایران اسلامی است. شهید در 20 سالگی آسمانی شد و مزار در قطعه 2 گلزار شهدای اهواز ردیف 5 مزار 3 زیارتگاه عاشقان و دلسوختگان است.

** دفاع از اسلام و حریم اهل بیت(ع) رسالت شهیدان مدافع حرم
مدافعان حرم مردانی از تبار شهیدان دفاع مقدس هستند که با پاسداشت ارزش ها و فرهنگ ایثار و مقاومت بار دگر در تاریخ خوش درخشیدند و به منظور دفاع از اسلام و حریم اهل بیت(ع) در قامت مدافعان حرم جامه شهادت را بر تن کردند.

روزنامه «کیهان» با درج مطلبی با عنوان «مادر طاها: پسرم پرسید تیراندازی‌ها واقعی است؟ گفتم ساختگی است تا نترسد...» نوشت: بن ظریف همسر شهید مدافع حرم حجت‌الاسلام محمد کیهانی در این دیدار گفت: ما به تاسی از ائمه به لطف خدا این راه را ادامه می‌دهیم و ذره‌ای شک به خود راه نمی‌دهیم. با قاطعیت می‌خواهیم تا انتقام ‌اشک‌های این مادر گرفته شود زیرا ما به حکم مسلمانی هیچ وقت مهاجم نبوده‌ایم و همیشه مدافع بوده‌ایم. بانوان خادمیار آستان قدس رضوی و همسران شهدای مدافع حرم خوزستان در ادامه به دیدار بانو «مریم بن طریف» دیگر مجروح حادثه تروریستی اهواز رفتند. روز حادثه با دو دختر 8 و 13 ساله‌ام برای تماشای رژه به کنار جایگاه رفتیم هنوز ده دقیقه از آغاز مراسم نگذشته بود که با صدای شلیک گلوله و فریاد نیروهای نظامی همه بر روی زمین خوابیدند. دقایقی بعد در حال فرار به آن سوی خیابان بودیم که با دختر 8 ساله‌ام که در آغوشم بود به زمین افتادیم و تیر به پایم اصابت کرد.

چشم‌های مادر شهید 4 ساله حادثه تروریستی اهواز همچنان خیس اما صبر و شکیبایی زینب گونه‌ای در کردارش نمودار است. مادر این شهید خردسال می‌گوید: هنگام تیراندازی خودم را روی محمد طاها انداخته بودم؛ او از من پرسید این صدای تیراندازی‌ها واقعی است که من گفتم نه! ترقه بازی و ساختگی است تا او نترسد.

روزنامه «وطن امروز» در گزارشی با عنوان «در مسیر عشق» نوشت: نمایش «در مسیر عشق» روایتی تلفیقی از واقعه عاشورا و مدافعان حرم است که نه در تهران بلکه در مشهد روی صحنه خواهد رفت. این نمایش به کارگردانی مریم فکور اجرا خواهد شد و کارگردان ایده آن را برگرفته از زندگی شهید عیسی سیدحسینی می‌داند و می‌گوید: «آشنایی با شهید عیسی سیدحسینی بنده را به موضوع ترکیب واقعه عاشورا و شهیدان مدافع حرم مشتاق کرد، زیرا عاشورا یک واقعیت است و دفاع از حرم هم یک واقعیت و ترکیب این دو سبب ایجاد اندیشه حسینی و عاشورایی در ذهن مخاطب امروز می‌شود. در بخش‌های اطلاعات نظامی، مدافعان حرم‌، دکور، گریم، شمشیرزنی و بازی‌ها و ... افراد متخصص ما را یاری کردند و دلیل رضایت مخاطب از «در مسیر عشق» همین همیاری متخصصان حوزه‌های مختلف است. در این نمایش آقایان جهانپا، بخشی، لشکری، علیمردانی، حقانیان، باخرد و خیلی دیگر از متخصصان هنری مشهد همکاری داشتند». گفتنی است، نمایش در مسیر عشق در واقع همان نمایش اصلاح شده «کربلا تا شام» است که سال گذشته 10 شب روی صحنه رفت و با 3 هزار مخاطب توانست موفق ظاهر شود. این نمایش تعزیه‌ای زنانه است که همه بازیگران آن را زنان تشکیل می‌دهند.

پژوهش** 9117**1699**9131

نظر شما