شناسهٔ خبر: 28362870 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محصولات تراریخته، ریسک یا فرصت

تبریز- ایرنا- یکی از سووالات رایج مردم از متخصصان و مسوولان متولی تولید محصولات تراریخته کشاورزی(محصولات اصلاح شده ژنتیکی) تاثیر این نوع محصولات در سلامت انسان و امنیت مواد غذایی است که برخی آن را مضر می دانند اما متخصصان و محققان ژنتیک و پزشکان بر خلاف این نظر، عقیده دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، 45 سال از عمر مهندسی ژنتیک در جهان می گذرد و پژوهشگران جهان نه فقط آن را خطر یا تهدیدی برای سلامت انسان نمی دانند بلکه استفاده از آن را فرصت و ظرفیت جدیدی برای توسعه کمی و کیفی تولیدات کشاورزی می دانند.
اما با این حال هنوز تولید این محصولات در کشورمان توسعه کافی نیافته و جایگاه اقتصادی و فرهنگی خود را ندارد.
برخی از مردم برای استفاده از این محصولات ابراز تردید و نگرانی می کنند اما مسوولان کمیته ملی ایمنی زیستی وزارت علوم به عنوان یکی از متولیان این موضوع در کشور و دانشمندان علم و ژنتیک و علوم پزشکی دنیا سلامت محصولات، تولیدات و موجودات تغییر یافته ژنتیکی را تائید می کنند.
رییس انجمن ایمنی زیستی و رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور در نشستی با عنوان 'مسائل ایمنی زیستی مرتبط با موجودات تغییر یافته ژنتیکی' در دانشگاه تبریز گفت: برخی مطالب مطرح شده در مورد محصولات تراریخته در رسانه های داخلی درست نیست.
پروفسور'بهزاد قره یاضی' اظهار داشت: یکهزار و 783 مقاله معتبر علمی در خصوص تایید سلامت محصولات تراریخته در دنیا منتشر شده و بر این اساس مطالب مطرح شده در برخی رسانه ها غیرمستند بوده و از درجه علمی ساقط است.
وی تاکید کرد: هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که تهدید محصولات تراریخته و غذاهای اصلاح شده ژنتیکی(GMO ها) را بر محیط زیست و سلامت انسان را نشان دهد.
قره یاضی یادآوری کرد: صفات نامطلوب محصولات مختلف کشاورزی از راه روش های پیشرفته علم مهندسی ژنتیک قابل اصلاح است.
دبیر کارگروه ایمنی زیستی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری نیز در این نشست گفت: حدود 190 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی دنیا تحت پوشش کشت محصولات تراریخته قرار دارد.
دکتر'امیر موسوی' با اشاره به اینکه از قرن 19 تاکنون از این تکنولوژی و فن آوری ژنتیکی در دنیا استفاده می شود، اعلام کرد: تاکنون 67 کشور برای تولید محصولات تراریخته در کشورشان مجوز صادر کردند که در این میان ژاپن بیشترین محصولات تولیدی و زمین زیرکشت را دارد.
وی در عین حال گفت: محصولات اصلاح شده ژنتیکی که توسط مراجع صاحب صلاحیت تائید نشده نباید استفاده شود اما بررسی مخاطرات احتمالی این محصولات و تائید کارگروه ایمنی تائید سلامت محصولات تراریخته هر گونه تردید در استفاده از تولیدات تراریخته را از بین می برد.
موسوی ادامه داد: وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهادکشاورزی به تولید و توسعه محصولات تراریخته نظارت دارند و محققان و پژوهشگران ژنتیک بر سلامت این تولیدات صحه می گذارند.
وی تاکید کرد: مردم به سلامت و امنیت غذایی محصولاتی که از مجاری متولیان صاحب صلاحیت به سر سفره آنان عرضه می شود اطمینان داشته باشند.
وی اضافه کرد: عرضه محصولات تراریخته برای استفاده مردم با حساب و کتاب است و آزمایش 'ارزیابی مخاطرات احتمالی' این تولیدات انجام می شود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز و فلوﺷﻴﺐ اﺧﻼق زﻳﺴﺘﻲ نیز در این نشست گفت: سرطان زایی محصولات تراریخته ساخته و پرداخته جهل و نداشتن آگاهی برخی افراد است و به هیچ وجه حقیقت ندارد.
پروفسور 'عبدالحسن کاظمی' بیان کرد: ایجاد صفت و ویژگی اصلاح شده برای ارتقای کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی با کمک تراریخته ممکن و کنترل می شود.
وی با تاکید بر سلامت کامل این محصولات اصلاح شده ژنتیکی، گفت: مزیت بزرگ این محصولات ارزیابی دقیق مخاطرات احتمالی این نوع محصولات است.
وی ادامه داد: برخی به نام دلسوزی با جهل خود تیشه به ریشه علم مهندسی ژنتیک می زنند در حالی که افزایش ارزش غذایی با محصولات تراریخته شدنی است و اصلاح نباتات ارزانترین راه افزایش تولید غذا است.
وی گفت: افزایش تحمل تنش مثل تحمل خشکسالی و شوری، زراعت مولکولی، بهبود خواص تغذیه ای مثل افزایش پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و کاهش مواد ضد کیفی(حساسیت زا) از قابلیت های تولید محصولات تراریخته است.
عضو انجمن بین المللی اخلاق زیستی و عضو هیات علمی گروه فلسفه محض دانشگاه تبریز نیز در این کارگاه علمی و آموزشی در خصوص نحوه برخورد با تکنولوژی گفت: تقسیم بندی تکنولوژی غربی و شرقی قابل اعتنا نیست چون چنین تقسیم بندی در علم وجود ندارد.
دکتر 'مسعود امید' با بیان اینکه نباید در مقابل تکنولوژی مقاومت کنیم، گفت: چون تمرین علم آموزی و دموکراسی نداشته ایم به درستی نمی توانیم با تکنولوژی ارتباط برقرار کنیم.
وی با بیان اینکه اصلاح ژنتیکی و محصولات تراریخته یک تکنولوژی پیشرفته است، افزود: تکنولوژی در بستری از ارزش ها و نیازهای انسانی شکل می گیرد پس باید نسبت به آن عقلایی رفتار کرده و از آن استقبال کنیم.
عضو کمیته ایمنی زیستی وزارت علوم نیز گفت: محصولات تراریخته با هدف بهبود و تقویت صفات خوب مثل کیفیت غذایی، مقاومت به آفات و بیماری ها، افزایش کمیت محصول یا حذف صفات نامطلوب از طریق روش پیشرفته علم مهندسی ژنتیک تولید می شود و نباید به این تکنولوژی بی اعتماد باشیم.
دکتر 'بهرام باغبان' اظهار داشت: بر این اساس تولید محصولات تراریخته بی خطر است و مردم نگران امنیت غذایی این محصولات نباشند.
وی یادآور شد: مهندسی ژنتیک، نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی و ICT علوم مربوط به اصلاح ژنتیکی است که نقش اساسی در توسعه و شکل دهی هزاره سوم ایفا خواهند کرد.
وی با بیان اینکه محصولات تراریخته علاوه بر تولید محصولات کشاورزی در بهبود وضع اشتغال و اقتصاد نیز تاثیر گذار است، ادامه داد: تولید پنبه تراریخته به زودی در ایران شروع می شود که در تولید پوشاک، بهبود صنعت نساجی کشور و ایجاد شغل نقش ایفا خواهد کرد.
'تراریخته یا ترانس‌ژنیک' (Transgenesis)، که به آن تراژنی یا تراژن‌زایی نیز می‌گویند به فرایند تزریق یک ژن بُرون زاد (Exogenous Gene) که تراژن ( Transgesis) خوانده می‌شود به جانداران زنده گفته می‌شود، به طوری که جاندار ویژگی جدیدی پیدا کند.
در فناوری تولید جانداران تراریخته، یک یا چند ژن به ژنوم طبیعی جاندار اضافه یا از آن حذف می‌شود.
تعریف سازمان جهانی بهداشت نیز از تراریخته گیاهان، جانوران یا موجودات میکروسکوپی گفته می‌شود که ترکیب ژنتیکی آنها (دی‌ان‌ای) به طریقی تغییر یافته که در طبیعت از راه جفت‌گیری یا نوترکیبی طبیعی اتفاق نمی‌افتد، است.
3093/3071/518

نظر شما