شناسهٔ خبر: 28355886 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

استاد دانشگاه «لیدن» هلند:

ایران برای پس گرفتن بدهی ۱.۵ میلیارد دلاری خود اموال اسرائیل در دیگر کشورها را مصادره کند

یک کارشناس امور حل اختلاف بین‌المللی در دانشکده حقوق دانشگاه لیدن، گزینه‌های پیش روی ایران برای پس گرفتن بدهی یک و نیم میلیارد دلاری اسرائیل را برشمرد وگفت: بهترین راه مصادره اموال اسرائیل، در کشورهای دوست ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری «آی ۲۴» اسرائیل، کمپانی «ترنس آسیاتک اویل» (TAO) که یک شرکت رژیم صهیونیستی به شرکت نفت ایران ۱ میلیارد دلار به علاوه بهره این مقدار را بدهکار است.

در دهه ۱۹۶۰ شرکت آسیاتیک اسرائیل و شرکت ملی نفت ایران با هم یک خط لوله از بندر جنوبی اسرائیل در دریای سرخ به شهر اشکلون در مدیترانه کشیدند. این خط لوله به شرکت نفت ایران تعلق داشت. پروژه خط لوله توسط مصر به دلیل عبور از کانال سوئز و رسیدن آن به اروپا مسدود شد.

با سقوط شاه در پی انقلاب اسلامی، روابط ایران و اسرائیل از بین رفت. از دهه ۱۹۹۰، ایران در دادگاه‌های بین‌المللی بارها اسرائیل را به پرداخت بدهی محکوم کرد. ایران معتقد است اسرائیل هزینه انتقال بسیاری از محموله‌های نفتی را که دریافت کرده نپرداخته است.

در ژوئن ۲۰۱۶، دادگاه عالی سوئیس به شرکت اسرائیلی دستور داد که میزان ۱.۲ میلیارد دلار به ایران بپردازد. یک دادستان دیگر میزان بدهی را بسیار بیشتر از این برآورد کرد.

«اریک دی براباندر» کارشناس حل اختلافات بین‌المللی در دانشکده حقوق دانشگاه «لیدن» هلند در این‌باره به «آی ۲۴» گفته اگر ایران واقعا می‌خواهد به این پول برسد، می‌تواند دارایی‌های اسرائیل در خارج از کشور را مصادره کند. اسرائیل نمی‌تواند به این دلیل که روابط دیپلماتیک با ایران ندارد یا ایران را یک دولت متخاصم می‌داند از پرداخت پول سر باز بزند.

وی گفته ایران می‌تواند این میزان بدهی اسرائیل را از طریق داوری بین‌المللی به نوعی کسب کند. از این گذشته در بیشتر پرونده‌های غیرمتعارف نظیر این، وضعیت غالب سیاسی مانع از این شده که ایران یک شرکت حقوقی اسرائیلی را استخدام کند تا در اورشلیم به دولت محلی فشار بیاورد.

این استاد دانشگاه گفته گزینه دوم این است که ایران دارایی‌های خارجی اسرائیل را مصادره کند. مشخص است که دارایی‌های دولتی اسرائیل نظیر ساختمان سفارت‌خانه‌ها دارای مصونیت دیپلماتیک است؛ اما ساختمان‌های خصوصی و حساب‌های بانکی چنین مصونیتی ندارند.

وی در توضیح گفته برای این کار ایران باید داوری یک دادگاه محلی را در یک دولت بپذیرد. در این صورت می‌تواند روی اموال اسرائیلی‌ها دست بگذارد. دادگاه‌ها ممکن است از چنین کاری سر باز بزنند. از طرفی تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم مزید بر علت است.

«برابندر» در توضیح افزود: ایران باید سعی کند دارایی‌های اسرائیل را در یک دولتی که روابط سیاسی نزدیک‌تری با ایران در مقایسه با اسرائیل دارد پیدا کند. اما سوال اینجاست که آیا در چنین کشوری اسرائیل دارایی دارد؟

نظر شما