شناسهٔ خبر: 28354971 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

نکاتی کاربردی درباره تغذیه دانش‌آموزان براساس مبانی طب سنتی/6 اصل طلایی برای داشتن زندگی سالم

یک پژوهشگر طب سنتی گفت: تهویه مناسب در کلاس درس یکی از اساسی ترین موارد در حفظ سلامتی دانش آموزان است. بنابراین در ایام مدرسه باید هر 6 اصل سبک زندگی سالم رعایت شود تا دانش آموزان بهترین وضعیت سلامتی و حافظه را دارا باشند.

صاحب‌خبر -

دکتر سید مهدی میر غضنفری متخصص فیزیولوژی و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با جام جم انلاین بیان کرد: در طب سنتی همانند طب جدید، بسیار به ترویج سبک زندگی سالم تاکید شده است، چرا که مهم ترین و اساسی ترین گام برای سلامت جسمی و درمان بیماری ها رعایت اصول 6 گانه سبک زندگی سالم است.

وی در ادامه گفت: در طب سنتی ایران این 6 گام باید توسط افراد در سنین مختلف نیز رعایت شود. لذا دانش آموزان نیز برای کسب موفقیت در درس هایشان از این قاعده مستثنا نیستند.

به گفته میرغضنفری، تغذیه یکی از اولین و مهم ترین فاکتورها برای داشتن یک زندگی به سبک سالم است. در بحث تغذیه مصرف غذاهای طبیعی حائز اهمیت است، اما این بدین مفهوم نیست که غذاهای مصرفی تنها باید با مواد ارگانیک تهیه شوند، خیر؛ منظور غذاهایی‌ست که دارای مواد افزودنی کمتری هستند. همچنین خانواده ها حتی الامکان از مصرف فست فودها، غذاهای آماده و کنسروی، ادویه های تند نیز خودداری کنند و از همه مهمتر دانش آموزان دقت داشته باشند از خرید غذای داخل بوفه های مدرسه(سیب زمینی سرخ کرده و فست فود) به شدت اجتناب کنند.

این متخصص فیزیولوژی معتقد است، مصرف این دسته از خوراکی ها روی اعصاب و روان دانش آموزان تاثیر منفی گذاشته و آمار تندخویی و بدرفتاری، بیش فعالی و عدم تمرکز در آنان را افزایش می دهد.

وی به مدارسی که صبحانه دانش آموزان را تدارک می بینند توصیه کرد: مسئولین مدارس از مصرف پنیر در وعده صبحانه دانش آموزان بخصوص در فصول سرد سال کمتر استفاده کنند، چرا که پنیر باعث خواب آلودگی و کاهش حافظه می شود. لذا بهتر است از خوراکی هایی چون ارده شیره، تخم مرغ آب پز، کره و مربا در وعده صبحانه استفاده گردد.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: در طب سنتی توصیه شده است از مصرف زیاد گوشت قرمز خودداری شود لذا والدین دقت داشته باشند از گوشت قرمز در وعده های غذایی به میزان کمی استفاده کنند. چرا که گوشت عارضه هایی چون کاهش حافظه، تضعیف اعصاب، کج خلقی و پرخاشگری را برای دانش آموزان به همراه می آورد.

میرغضنفری در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از 6 اصل سبک زندگی سالم تنظیم مناسب ساعت خواب و بیداری فرد است. در تابستان کودکان تنظیم خواب منظمی ندارند، لذا در فصل مدارس باید این روند اشتباه تصحیح گردد. برای مثال یک دانش آموز باید در ساعت 9 یا 10 شب خوابیده و در ساعت 6 صبح برخیزد.

به گفته وی، عدم استرس و داشتن آرامش کافی در زندگی روزمره سومین اصل از اصول 6 گانه درست زندگی کردن است. والدین و از همه مهم تر مسئولین مدارس هرچه بتوانند آرامش بیشتری را برای دانش آموزان فراهم کنند در نتیجه سلامت روان کودک را تضمین کرده اند.

این متخصص فیزیولوژی توصیه کرد: مشاهده فیلم های خشن، بازی های کامپیوتری خشن و شبکه های اجتماعی آسیب بسیاری را روی سلامت روان کودکان ایجاد می کند. لذا والدین مشاهده این دسته از صحنه های نابهنجار را برای کودک خود قدغن نمایند.

میرغضنفری در خصوص اصل چهارم به جام جم انلاین گفت: در طب سنتی ایران فعالیت بدنی مناسب و ورزش برای تمامی افراد بخصوص در فصول سرد سال توصیه می شود. زیرا ورزش بدن را گرم کرده و مانع رسوب مواد زائد در بدن می شود. لذا دانش آموزان برای داشتن جسمی سالم و تقویت حافظه باید حداقل 2 بار در هفته ورزش کنند.

به گفته وی، دفع مواد زائد در بدن اصل پنجم را به خود اختصاص داده است. دانش آموزانی که درگیر یبوست های پی در پی می شوند، در آینده سلامتی‍‌‌‌شان با خطر جدی مواجه می شود. لذا به مادران توصیه می شود برای تنقلات فرزندانشان از برگ زردآلو، آلو بخارا، انجیر خشک و مویز که ملین و خنک است، استفاده نمایند.

این پژوهشگر طب سنتی اصل آخر از سبک زندگی سالم را هوای پاک دانست و گفت: متاسفانه این اصل در کشورما از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. به همین سبب دانش آموزان حتی الامکان از تردد و بازی در مکان های مملو از خودرو اجتناب کرده، همچنین والدین در داخل منزل از مصرف سیگار و قلیان به شدت خودداری کنند.

میرغضنفری در پایان خاطرنشان کرد: تهویه مناسب در کلاس درس یکی از اساسی ترین موارد در حفظ سلامتی دانش آموزان است. بنابراین در ایام مدرسه باید هر 6 اصل سبک زندگی سالم رعایت شود تا دانش آموزان بهترین وضعیت سلامتی و حافظه را دارا باشند.

بیتا نوروزی-جام جم آنلاین

نظر شما