شناسهٔ خبر: 28354954 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

در جلسه شورای روابط خارجی آمریکا مطرح کرد؛

هشدار شرمن درباره استفاده از حربه تحریم

معاون وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما: استفاده زیاد از حربه تحریم، موجب کاهش اقبال کشور‌ها به دلار می‌شود.

صاحب‌خبر -
معاون وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما: استفاده زیاد از حربه تحریم، موجب کاهش اقبال کشور‌ها به دلار می‌شود.
به گزارش روز نو :  خبرگزاري صداوسيما وندی شرمن معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما و از مسئولان ارشد مذاکره کننده هسته ای آمریکا در مذاکرات برجام، با حضور در جلسه شورای روابط خارجی آمريکا با عنوان «برداشت پل وارنکی از امنیت بین المللی» به پرسش های مجری این اندیشکده آمریکایی درباره موضوع هسته ای ایران و برجام پاسخ داد.
 
شرمن در این نشست با اشاره به تاثیر نامطلوب استفاده بی حد از حربه تحریم ها گفت: «وقتی که جک لو وزیر خزانه داری آمریکا بود در اتاق جلسات اضطراری کاخ سفید حضور می یافت و واقعا درباره چگونگی بکارگیری تحریم ها دقت به خرج می داد چون اگر از تحریم ها بیش از حد استفاده شود در این صورت دنیا خواهد گفت که ما نمی خواهیم دلار ارز ذخیره جهانی باشد چون آنها(آمریکایی ها) از این ابزار برای باجگیری از کل جهان استفاده می کنند. بنابر این کشورها به دنبال ایجاد سبدی از ارزها خواهند رفت.»
 
مجری این نشست گفت: «پس شما معتقدید که با استفاده بیش از حد از قدرتمند ترین برگه ای که در اختیار دارید(تحریم ها)، ممکن است که افراد به فکر متنوع کردن سبد ارزی خود بیفتند و دیگر دلار را به ذخیره ارزی خود تبدیل نکنند در حالی که بخش زیادی از قدرت ما (آمریکا) همین دلار است که کشورها از آن به عنوان ذخیره ارزی استفاده می کنند. آیا چنین اتفاقی اکنون دارد رخ می دهد؟ آیا بحث هایی وجود دارد که آمریکا - در زمان دولت کنونی - قابل اتکا و اعتماد نیست چون آنها(آمریکایی ها) بسیار تهاجمی عمل می کنند و از این رو ما باید به دنبال مجموعه ای از ارزها باشیم ؟»
وندی شرمن در پاسخ گفت: «به نظر من چنین بحث هایی در جریان است.»
 
شرمن: ترامپ توافقنامه ای (برجام) را پاره کرد که اصلا نمی دانست در آن چه چیزی وجود دارد
 
وندی شرمن معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما و از مسئولان ارشد مذاکره کننده هسته ای آمریکا در مذاکرات برجام در ادامه درباره وضعيت دستگاه ديپلماسي آمريکا در دولت ترامپ گفت: «من دست کم هر هفته یک نفر از کارکنان و دیپلمات های وزارت خارجه را در دفتر خود مشاهده می کنم که برای کسب تجربه و یافتن پاسخ های خود به من مراجعه می کنند. آنها از من می پرسند که آیا می توانند افراد مؤثری باشند؟ آنها سوگند یاد می کنند تا از قانون اساسی آمریکا محافظت کنند. این دیپلمات ها وقتی از من پرسش می کنند من می گویم تا جایی که می توانید در وزارت خارجه بمانید چون ما به تجربه و تخصص شما نیاز داریم. من به آنها می گویم که ما نیاز داریم که این افراد در وزارت خارجه به رده های بالا برسند و به ما کمک کنند تا دیپلماسی را به عنوان نخستین چاره مد نظر قرار دهیم نه اینکه به عنوان آخرین گزینه به دیپلماسی متوسل شویم! اگر کسی دیپلمات رده پائین است در زمینه کارهای بزرگی که برای رئیس جمهور مهم است یا رئیس جمهور از آنها اطلاع دارد، اقدام نمی کند.»

وي افزود: «بیائید صادق باشیم وی (ترامپ) هرگز توافقنامه هسته ای ایران را مطالعه نکرد. وی توافقنامه ای را پاره کرد که اصلا نمی دانست در این توافقنامه چه چیزی وجود دارد! بنابراین، وی (ترامپ) قطعا نمی داند که در توگو چه می گذرد. پس دیپلمات های رده پائین نباید نگران باشند اما اگر کسی در رده های بالا از جمله در مقام وزیر خارجه، یا نفر دوم یا سوم در وزارت خارجه باشد کارهای دشواری پیش رو دارد.»
 
وندی شرمن: ما داریم اروپا را به دامن چینی ها می اندازیم  
در ادامه اين برنامه، در بخش پرسش و پاسخ، کارشناس مؤسسه بانکی بارکلیز، از وندی شرمن پرسید: «ارزیابی شما درباره دیدگاه چین به منافع این کشور در پی خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای ایران چیست؟ همانطور که می دانید خروج ما از توافقنامه ایران به آنها (چینی ها) لطماتی می زند اما به نفع شان هم هست.»
 
وندی شرمن در پاسخ گفت: «به نظر من این (خروج آمریکا از برجام) به مراتب بیش از آنکه به آنها (چینی ها) لطمه بزند به آنها کمک می کند. ما داریم اروپا را به دامن چینی ها می اندازیم. در حالی که ما اینجا نشسته ایم بر دویست میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی تعرفه اعمال شده است. به نظر من، دولت آمریکا ایده روشنی درباره اولویت های خود ندارد. اگر اولویت شما دستیابی به توافقنامه با کره شمالی است در این صورت اعمال کردن میلیارد ها دلار تعرفه بر ضد چین شاید راه درستی برای اقدام کردن نباشد. رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است به صورت دوجانبه به مسائل بپردازد تا اینکه بخواهد با اروپا کار کند یا با سازمان تجارت جهانی کار کند. چین از جنبه اقتصادی کارهای بدی انجام می دهد اما وضع تعرفه ها بر ضد چین تنها راه آرام شدن در برابر اقدامات چین نیست.»
وي افزود: «من نگرانی های زیادی درباره چین دارم که به طور خاص به هوش مصنوعی مربوط می شود. اگر چینی ها طبق قوانین برابر با ما رقابت کنند با اوج گیری چین مخالفتی ندارم اما آنها در حال تغییر دادن قوانین هستند و اکنون رئیس جمهور مادام العمر دارند که می تواند درباره همه امور تصمیم بگیرد. باید به چینی ها نمره مثبت دارد. آنها فقر را به میزان سی درصد کاهش دادند که واقعا با توجه به جمعیت چین قابل توجه است. ما در همه زمینه های رقابت با چین در وضعیت یکسان قرار نداریم. در مورد آینده باید گفت که شاید ما به مراتب از چین عقب بیافتیم.»
 
معاون وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما: از جنبه دیپلماسی ما در دوره تیره و تاری بسر می بریم
 
وندی شرمن در ادامه اين برنامه، گفت: «از جنبه دیپلماسی ما در دوره تیره و تاری بسر می بریم. هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد. رکس تیلرسون وزیر خارجه مستعفی آمریکا فکر می کرد که کارش این است که دیپلمات نباشد. او می خواست دیپلماسی را به آخرین راه چاره تبدیل کند نه اولین راه چاره ! مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم درباره بهبود امور فقط حرف زده است! وی تعدادی از افراد را در مناصب وزارت خارجه معرفی کرده است اما هنوز مناصب زیادی در وزارت خارجه آمریکا بلاتصدی هستند. مایک پمپئو انتصاب های سیاسی دارد تا اینکه افراد با تجربه را منصوب کند.این امر در گذشته سابقه نداشت. تعداد افراد جوانی که می خواهند به وزارت خارجه بروند کاهش یافته است. تردیدی در این باره نیست. این مشکل راه حل سریع ندارد. اگر موضوعی اهمیت دارد باید به آن موضوع توجه کرد و درباره اش پشتکار داشت.»

برچسب‌ها:

نظر شما