شناسهٔ خبر: 28354782 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیر جامعه‌الزهرا(س) عنوان کرد:

تحصیل بانوان ۸۰ کشور جهان در جامعه‌الزهرا(س)

خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره برنامه‌ها و فعالیت‌های فراروی جامعه‌الزهرا(س)، گفت: جامعه‌الزهرا(س) در طول این سال‌ها از ۸۰ کشور جهان مهمان داشته است و بیش از ۵۰ هزار بانوی طلبه در این مؤسسه حضور داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی امروز (4 مهر) در آیین آغاز سال تحصیلی 98-97 جامعه‌الزهرا(س) که با حضور پرشور اساتید، بانوان طلبه و مسئولان نهادهای مختلف در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم عنوان کرد: حماسه بزرگ عاشورا بر بلندای تاریخ با خطاب «هل من ناصر ینصرنی»، تمام دل‌های آگاه و آزادگان جهان را به مسیر حق دعوت می‌کند.

 

مدیر جامعه‌الزهرا(س) همچنین ضمن گرامیداشت یاد همه شهدا به ویژه شهدای حادثه تروریستی اهواز، به ارائه گزارشی از جامعه‌الزهرا(س) و برنامه‌های فراروی آن در سال جدید پرداخت.

 

حضور بیش از 12 هزار طلبه ایرانی و هزار و 500 طلبه غیرایرانی در جامعه‌الزهرا(س)

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: خداوند متعال را شاکریم که سال تحصیلی جدید را با داشتن بیش از 12 هزار طلبه و حدود هزار و 500 میهمان غیرایرانی از بیش از 33 کشور جهان آغاز می‌کنیم.

 

وی یادآور شد: این مجموعه در سطوح مختلف دو، سه  و چهار حوزه و در رشته‌های مختلف و متنوع از جمله فقه و اصول، تفسیر و علوم قرآن، تعلیم و تربیت، کلام و فلسفه، مطالعات زنان، ادبیات عرب، تبلیغ، تربیت دینی کودک و نوجوان، تاریخ اهل بیت علیهم‌السلام و فقه اهل بیت علیهم‌السلام فعالیت دارد، همچنین مقدمات راه اندازی 10 رشته فراهم شده و در پی تصویب آن هستیم.

 

مدیر جامعه‌الزهرا(س) بیان داشت: ما در جامعه‌الزهرا(س) افتخار داریم که در طول این سال‌ها از 80 کشور جهان مهمان داشتیم و بیش از 50 هزار بانوی طلبه در جامعه‌الزهرا(س) مشغول به تحصیل بودند و اکنون در مناطق مختلف کشور و اقصی نقاط جهان مشغول خدمت رسانی هستند.

 

سال تحصیلی جدید، آغاز تحول چشمگیر در جامعه‌الزهرا(س) است

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی افزود: جامعه‌الزهرا(س) با توکل به خداوند و تضرغ خاضعانه به پیشگاه حضرت حق تعالی و با توسل به حضرت زهرا علیهاالسلام، سالی را آغاز می‌کند که آغاز یک تحول مثبت و چشمگیر خواهد بود که امیدواریم مصداق کلمه طیبه ای باشد که «أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِي السَّماءِ» و نتایج چشمگیر این تحول در سال‌های آینده قابل مشاهده و در دسترس امت اسلامی قرار گیرد.

 

وی به استقرار شوراهای تخصصی در تمام معاونت‌ها و بخش‌های مستقل این مجموعه اشاره کرد و گفت: 14 شورای تخصصی برای بررسی طرح ها، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و سایر موارد راه اندازی و ایجاد شده است تا برنامه‌ها از حالت تصمیمات آنی، فردی و سلیقه‌ای خارج شده و با پشتوانه جدی کارشناسی مورد عمل و اجرا قرار بگیرد.

 

اجرای طرح آموزش پژوهش محور

 

مدیر جامعه‌الزهرا(س) در ادامه به اجرای طرح آموزش پژوهش محور در این مؤسسه علمی حوزوی اشاره کرد و افزود: این طرح، آرزوی دیرینه بسیاری از دلسوختگان حوزه در گذشته بود؛ در این طرح با گنجاندن 30 خرده مهارت پژوهشی در برنامه‌های درسی طلاب، بدون اینکه یک واحد به واحدهای مصوب اضافه شود، زمینه‌ای فراهم می‌شود که همه طلاب در دوره عمومی بتوانند همراه با درس، تسلط قابل قبولی برای پژوهش و مرحله تحقیق داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با بیان اینکه طرح تربیت محقق و پژوهشگر به صورت کارگاهی و تخصصی در حال جریان است، یادآور شد: در این طرح، همه بانوان طلبه با 6 مهارت تبلیغی آشنا شده و در جلسات کارگاهی حضور می‌یابند.

 

اجرای طرح دوره عالی فقه

 

مدیر جامعه‌الزهرا(س) در ادامه عنوان کرد: یکی از آرزوهای بزرگ علما و فضلای حوزه علمیه و تأکیدات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی و مأموریتی که برای جامعه‌الزهرا(س) قائل شدند، فراهم سازی امکان تحصیل بانوان تا رده‌های بالای علمی و تخصصی بود که در این راستا، دوره فقه عالی  در جامعه‌الزهرا(س) کلید خورد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی ادامه داد: این دوره در دو دوره پنج ساله برای افرادی تعریف شده که سطح چهار حوزه را گذراندند و سال‌ها مشغول تحصیل و تحقیق بوده و می‌توانند وارد سطح بالاتر شوند و دوره را به صورت شاگردمحور و با محوریت پژوهش طلاب بگذرانند.

 

وی یادآور شد: این طرح تا کنون در حوزه‌های علمیه انجام نشده بود و برای اولین بار در جامعه‌الزهرا(س) اجرایی شده است.

 

اجرای دوره‌های تربیت مدرس و تربیت مشاور

 

مدیر جامعه‌الزهرا(س) همچنین به طرح دوره تربیت مدرس در این مؤسسه اشاره کرد و افزود: اساتید با طی کردن این دوره نسبتا طولانی اما ضروری و واجب می‌توانند در عرصه جامعه‌الزهرا(س) و دیگر نهادهای علمی آموزشی انجام وظیفه کرده و گوشه ای از مشکلات را برطرف کنند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در ادامه به اهمیت موضوع مشاوره پرداخت و گفت: مسئله مراجعه طلاب به عنوان مشاور مسئله بسیار جدی است؛ چنانچه مردم در فرصت‌های تبلیغ و غیرتبلیغی از مبلغان انتظار مشاوره تحصیلی، خانوادگی و غیره دارند.

 

وی یادآور شد: مسئله مشاوره مسئله پرمخاطره و تخصصی است، به همین منظور دوره تربیت مشاور با استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه و دانشگاهی راه اندازی شده و در حال اجرا است، به طوریکه دوره تربیت مشاور در این حجم و با این دوره تخصصی در کشور بی نظیر است.

 

اجرای دوره تربیت مترجم

 

مدیر جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد: ما امروز با مخاطبانی مواجه هستیم که امکان حضور آنها در دوره‌های طولانی مدت ما وجود ندارد و انتظار دارند که معارف اسلامی به صورت دوره‌های فشرده برای آنان عرضه شود، به همین منظور جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، آماده برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت در مجال‌های مختلف قرآن و حدیث، فلسفه و کلام، علوم تربیتی و خانواده و برخی از دوره‌های دیگر است تا گام بلندی در نشر معارف اسلامی بردارد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی به حضور بانوان طلبه غیرایرانی در این مجموعه اشاره کرد و گفت: حضور ارزشمند و ظرفیت بالای بانوان غیرایرانی که هم اکنون از 33 کشور در این مجموعه حضور دارند، برای ما یک فرصت مغتنم است.

 

وی بیان داشت: افرادی که با زبان فارسی آشنا نیستند، در این مؤسسه با زبان فارسی آشنا می‌شوند و ما در این راستا، دوره تربیت مترجم را در سه رشته عربی، ترکی و انگلیسی برنامه ریزی کردیم که امیدواریم گسترش پیدا کند.

 

مدیر جامعه‌الزهرا(س) با اشاره به فعالیت‌های دانشکده هدی با 12 رشته تحصیلی با دانشجویان ایرانی و غیرایرانی، مجتمع آموزشی تربیتی هدی و مهدکودک این مؤسسه به عنوان بزرگترین مهدکودک خاورمیانه در جامعه‌الزهرا(س)، بیان داشت: همه این فعالیت‌ها میسر نشده مگر با همکاری همه همکاران، اساتید و طلاب که از همه سپاسگزاری می‌کنم.

 

بانوان طلبه، قله‌های علمی جهان را فراروی خود قرار دهید

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی، بانوان طلبه را به دو نکته اساسی و مهم متوجه ساخت و افزود: ما در یک مسابقه نفس‌گیر جدی علمی در جهان معاصر شرکت داریم و در این مسابقه به هیچ کس رحم نمی کنند؛ بنابراین کمر همت ببندیم و سطح تراز علمی خود را در سطح تراز بالاترین دانشگاه‌های جهان ببینیم و برای رسیدن به آن قله تلاش کنیم.

 

وی تصریح کرد: استعدادها و ظرفیت‌های موجود بالا است، پس قله‌های علمی جهان را فراروی خود قرار دهید و در محدوده رشته‌های تخصصی خود تلاش جدی داشته باشید که اگر کوتاهی کنید بی شک در این مسابقه علمی حذف خواهید شد.

 

مدیر جامعه‌الزهرا(س) تأکید کرد: ما وقتی موفق خواهیم شد که در تزکیه و تهذیب نفس و اصلاح خود موفق باشیم و اگر همه مسیر‌ها را بگذرانیم اما در تهذیب نفس توفیق نداشته باشیم در اهداف خود شکست خواهیم خورد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در پایان اظهار داشت: جامعه‌الزهرا(س) وقتی موفق خواهد بود که طلاب آن، زنانی مؤمن، همسرانی فداکار و مادرانی پرتوان و اندیشمند و مربیان صالح در جامعه باشند، بنابراین طلاب باید در جهات علمی، تهذیبی و خانوادگی الگو باشند و این آینده روشن دست یافتنی است.

نظر شما