شناسهٔ خبر: 28354593 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

صادرات پسته به هفت‌ کشور دنیا

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از پایان برداشت محصول پسته از سطح 3610 هکتار باغات این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -
صراط:

مجید طاهرپور ظهر امروز در بازدید از باغات پسته این شهرستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با وجود 15 واحد ترمینال ضبط پسته و 50 دستگاه خانگی در سال جاری میزان 4332 تن پسته خشک برداشت می‌شود.

به گزارش ایسنا وی فندقی، اکبری، احمد آقایی، کله قوچی، بادامی و سفید را از جمله ارقام اصلی کشت شده در باغات شهرستان دانست و بیان کرد: ارقام فندقی و بادامی بیشترین فراوانی در بین ارقام منطقه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد اظهار کرد: در سال زراعی جاری در خصوص مدیریت تلفیقی آفات پسته بخصوص پسیل پسته اقدامات خوبی از جمله نصب کارت زرد به تعداد 200 هزار عدد و فرمون و تله شکار انبوه 5400 عدد به صورت مبارزه غیرشیمیایی به ترتیب با پسیل و چوب‌خوار پسته صورت گرفته است.

طاهرپور در ادامه با اعلام اینکه در کل سطوح باغات پسته به میزان دو میلیارد و 400 میلیون تومان صرفه‌جویی در مصرف سموم شده است، گفت: برگزاری 46 مورد کلاس‌ آموزشی در تمام نقاط پسته خیز شهرستان به صورت پی‌درپی و کلاس در مزرعه و چهره به چهره از دیگر اقدامات در جهت تولید محصول سالم است که باعث شده بهره‌برداران و کشاورزان با روش‌های کنترل آفات و نحوه کود دهی باغات پسته آشنا شوند و عملکرد آن‌ها افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: توجه ویژه به بحث تغذیه گیاهی مثل چال کود، محلول‌پاشی‌های به‌موقع و استفاده از عناصر مورد نیاز گیاه مثل کلسیم که باعث تقویت گیاه و در نتیجه مقاومت آن در برابر آفات می‌شود.

طاهرپور با تأکید بر اینکه در بین محصولات کشاورزی پسته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: پسته یکی از محصولات عمده صادراتی بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد و مهم‌ترین محصول ارزآور کشاورزی، پس از نفت و فرش، سومین کالای مهم صادراتی ایران است.

وی از صادرات پسته این شهرستان به کشورهای امارات متحده عربی، کره جنوبی، قزاقستان، ترکیه، عراق، هند و آلمان خبر داد و افزود: نوسانات قیمت از جمله مشکلاتی است که هر ساله پسته کاران با آن درگیر هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما