شناسهٔ خبر: 28354510 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کنعانی مقدم در گفتگو با ایرنا:

متن سخنان رییس جمهوری منشوری علیه اقدامات آمریکا بود

تهران-ایرنا- دبیرکل حزب سبز ایران درباره سخنرانی رئییس جمهوری در صحن علنی سازمان ملل گفت: متنی که ایشان خواند کاملا منطبق بر چارچوب های حقوقی بود و می توان آن را منشوری علیه اقدامات آمریکا چه از نظر حقوق بشری و بین المللی و چه از منظر قطعنامه های سازمان ملل ارزیابی کرد.

صاحب‌خبر -

حسین کنعانی مقدم در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: باید به رییس جمهوری بابت سخنرانی جامع و کامل تبریک گفت. با توجه به اینکه رشته رییس جمهوری حقوقی است، ایشان به عنوان وکیل مدافع ملت ایران در این صحنه حاضر شد و صحن عمومی سازمان ملل را به دادگاهی علیه اقدامات توسعه طلبانه آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل کرد.
وی تصریح کرد: در مجمع عمومی سازمان ملل رییس جمهوری دادخواست محاکمه خواند و دفاعی که از ملت ایران کرد شاید در مجامع بین المللی بی سابقه بوده باشد. این گردهمایی به دلیل حضور سران کشورهای مختلف می تواند مجموعه ای از قضاوت افکار عمومی باشد و اگر هیات منصفه ای در این مجموعه باشد قطعا رای به نفع جمهوری اسلامی می دهد.
این فعال سیاسی افزود: کلیدواژه هایی که رییس جمهوری در متن سخنان خود استفاده کرد هرکدام معنای خاصی داشت. آمریکایی با چهار ابزار در دنیا علیه ایران فعالیت می کنند. اولی تحریم است که کاملا تشریح شد و به مرحله ای رسیده است که حتی از حیث دارو و موادغذایی هم ایران را تحت محاصره قرار داده است.
رییس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب افزود: ابزار دوم تکفیر است که شامل حمایت های آمریکا و عربستان و امارات از گروه های تکفیری و تروریسیتی منطقه است. ابزار سوم هم تهدید است که رییس جمهوری به صراحت اعلام کرد که نباید ایران را تهدید کنید چون ایران خود بانی صلح در خلیج فارس است. ابزار آخر هم تحقیر خواهد بود؛ به نظر می رسد ترامپ نه تنها ایران، بلکه چین، روسیه، کره شمالی و حتی اروپایی ها را تحقیر کرد و دنبال اثبات خود با تحقیر آن ها بود.
رییس جمهوری شامگاه روز سه شنبه در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل بی‌تفاوتی و بی‌اثری نهادهای بین‌المللی در برابر اقدامات یکجانبه آمریکا را خطری برای صلح جهانی توصیف کرد. حجت الاسلام حسن روحانی در واکنش به نقض پیمان های بین المللی از سوی رییس جمهوری آمریکا گفت: دولتی که هنوز به دولت بودن خود آگاه نیست و عهد و پیمان سلف خود را نقض می‌کند و اصل حقوقی مسؤولیت دائمی دولت‌ها را نمی‌شناسد، از ایران می‌خواهد با او گفت ‌وگو کند!
دیگر سخنران روز گذشته مجمع عمومی سازمان ملل ترامپ بود که اظهارات او درباره ایران تکرار مکرر اتهاماتی بود که بارها از زبان او و دیگر دولتمردان آمریکا شنیده شد. او کوشید بار دیگر پیمان شکنی خود در موضوع توافق هسته ای را با حضور ایران در منطقه و قدرت نظامی کشورمان توجیه کند. توجیهی که با واکنش چندان مطلوبی از سوی جامعه جهانی روبرو نشد.
‌سیام**9402**1535

نظر شما