شناسهٔ خبر: 28354058 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

هشدار تند جان بولتون به اروپا و ایران / ما شیطان بزرگ هستیم/ طرح‌های قاسم سلیمانی را مختل می‌کنیم

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: ما شیطان بزرگ هستیم / کارزاری از فشار حداکثری به راه انداخته‌ایم تا طرح‌های قاسم سلیمانی را مختل کنیم

صاحب‌خبر -

چند ساعت بعد از انتشار بیانیه مشترک ایران و 1+4 درباره حفظ برجام و اعلام جزئیاتی از راهکارهای عملیاتی حفظ این توافق، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید هشدار داد که «اگر ایران علیه امریکا و متحدانش اقدام کند، با پیامدهای جدی آن روبه‌رو خواهد شد.» او همچنین در مورد «پیامدهای ناگوار» ادامه تجارت با ایران هشدار داد.

پیامدهای ناگوار ادامه تجارت با ایران

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های امریکایی، بولتون که در نشست گروه ضدایرانی «اتحاد بر ضد ایران هسته‌ای» سخن می‌گفت، ادعا کرد: «روزهای مصونیت تهران و مشوقان آن تمام شده است. رژیم ایران و حامیان آن با پیامدهای جدی روبه‌رو خواهند شد؛ اگر رفتارشان را عوض نکنند. بگذارید پیام امروز من روشن باشد: ما شما را زیر نظر داریم و سراغ شما خواهیم آمد.» مشاور امنیت ملی امریکا همچنین در مورد تجارت با ایران نیز هشدار داد: «ما قصد نداریم اجازه دهیم اروپا یا هیچ کس دیگری تحریم‌های ما را دور بزند.» او افزود: «کسانی که بعد از روز ۴ نوامبر به تجارت با ایران ادامه می‌دهند، باید منتظر «پیامدهای ناگواری» باشند.»
بولتون با اشاره به تعبیر ایران از امریکا یعنی «شیطان بزرگ»، تصریح کرد: «ما شیطان بزرگ هستیم... برای همین تصور می‌کنم که مرا جدی خواهند گرفت وقتی می‌گویم: اگر علیه ما، متحدان ما یا شرکای ما اقدام کنید؛ اگر به شهروندان ما آسیب برسانید؛ اگر به دروغ گفتن، تقلب و فریب دادن ادامه دهید، بله، باید هزینه جهنمی آن را بپردازید.»
او در ادامه ادعاهای خود افزود: «ما راهی را به سوی یک آینده مرفه برای همه ایران ترسیم کرده‌ایم؛ راهی که مردم ایران شایسته آن هستند، مردمی که مدت‌های مدید تحت این رژیم  رنج کشیده‌اند.»

کارزار فشار حداکثری علیه ایران

بولتون در بخش دیگری از سخنرانی‌اش به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران پرداخت و با متهم کردن ایران به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه، گفت: «ما کارزاری از فشار حداکثری به راه انداخته‌ایم تا طرح‌های قاسم سلیمانی (فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران) را مختل کنیم. از هر ابزاری برای دنبال کردن او و افراد مشابه او استفاده خواهیم کرد.» مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» در ادامه به شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری از واشنگتن به دلیل اعمال تحریم اشاره کرده و این امر را «مضحک» خواند. بولتون گفت: «با وجود تمام آشوب و بلوایی که ایران در منطقه به راه انداخته، آنها ما را به دلیل اعمال تحریم به نقض پیمان مودت متهم کرده‌اند. مضحک است. این پیمان به هیچ وجه حق حاکمیتی ایالات متحده برای حفاظت از منافع ملی‌اش را محدود نمی‌کند.»
او همچنین در بخش دیگری از سخنرانی‌اش با اشاره به مسأله هسته‌ای ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست گستره بازرسی‌هایش در ایران را افزایش دهد و از اماکن نظامی و غیرنظامی بیشتری بازدید کند. بولتون ادامه داد: «آژانس باید بتواند از هر مکانی که لازم است، چه نظامی باشد و چه غیرنظامی، بازدید کند. در صورتی که مطلع شویم که ایران میزان غنی‌سازی خود را افزایش داده، از مجموعه‌ای گزینه‌های مورد نیاز و متناسب استفاده می‌کنیم تا تبعات لازم را به رژیم ایران تحمیل کنیم.»
علاوه بر بولتون، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا نیز از اقدام کشورهای اروپایی برای ایجاد یک سازوکار ویژه به ‌منظور ارائه تسهیلات بانکی و تجاری به ایران جهت مقابله با تحریم‌های ایالات متحده انتقاد و اعلام کرد از این تصمیم «عمیقاً» مأیوس و متأسف شده است.
تهدید شدیداللحن مقام‌های امریکایی علیه ایران کمی پس از آن مطرح ش…

نظر شما