شناسهٔ خبر: 28353397 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

توسعه‌ بيمه‌هاي زندگي رقيبان جدي چون بورس، بانك، سازمان‌هاي متولي بيمه‌هاي اجتماعي و تورم را دارد كه بازار بيمه‌هاي زندگي را به شدت كساد كرده است

به مناسبت هفته دولت، ‌سيد رسول تاجدار، مديرعامل و نايب رييس هيات مديره شركت بيمه البرز با رسانه‌ها گفت و گويي انجام داد كه مشروح آن مي‌خوانيد

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز: به مناسبت هفته دولت، ‌سيد رسول تاجدار، مديرعامل و نايب رييس هيات مديره شركت بيمه البرز با رسانه‌ها گفت و گويي انجام داد كه مشروح آن را در ذيل مي‌خوانيد:

عملكرد بيمه البرز را در يك سال گذشته چگونه ارزيابي مي كنيد؟ آيا عملكرد شركت با برنامه‌هاي دولت همراستا بوده است؟
شركت بيمه البرز با حدود ۶۰ سال سابقه، همواره جايگاه خود را در بين چهار شركت اول بازار بيمه حفظ كرده است. در اين ميان بيمه البرز تلاش كرده است تا براي حفظ منافع سهامداران خود، تركيب فعلي پورتفوي خود را بر مبناي رعايت اصول اخلاق بيمه‌گري تعديل كند و سهم رشته‌هاي اختياري را به منظور حمايت از صنايع و فعالان اقتصادي افزايش دهد و در رشته‌هايي مانند باربري، مهندسي و آتش‌سوزي به‌صورت تخصصي فعاليت كند. علاوه ‌براين، تشويق نمايندگان به فروش بيمه‌هاي خرد و انفرادي، جذب نمايندگان تخصصي بيمه عمر، طراحي محصول جديد و منحصر بفرد در بيمه‌هاي عمر و پس‌انداز به نام "چترا" كه در سال آينده در سطح گسترده به بازار عرضه خواهد شد نيز از جمله اقداماتي است كه به منظور ارائه خدمات متناسب با نياز جامعه با جديت دنبال شده است. بر اين اساس، در سال ۱۳۹۶بيمه البرز توانست پورتفوي هدفمند و كنترل شده خود را با توليد حدود دوهزار و دويست ميليارد تومان حق بيمه، ۱۴ درصد رشد دهد. در بخش خسارت نيز سال گذشته حدود هزار و چهارصد ميليارد تومان خسارت پرداخت كرد كه از اين مبلغ حدود ۵۳۰ ميليارد تومان مربوط به بيمه شخص ثالث و حوادث راننده بود.
بيمه البرز تلاش كرده است به منظور افزايش رضايت مشتريان و تسهيل دسترسي آنان به خدمات، تعداد شبكه فروش خود را تا حد مجوزهاي اعلامي از طرف بيمه مركزي گسترش دهد. استفاده از فنآوري اطلاعات جديد، برون‌سپاري بخشي از خدمات پرداخت خسارت به ارزيابان خسارت مستقل، تلاش در جهت استقرار مديريت رسيدگي به شكايات و رضايت مشتريان اقدامات ديگري است كه در اين راستا انجام شده است.
دريافت تنديس نقره‌اي حمايت از مصرفكنندگان از سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان براي سه سال متوالي و كسب رتبه اول انفورماتيك بين شركت‌هاي بيمه كشور بر اساس اعلام بيمه مركزي مؤيد اين ادعاست. بيمه البرز با افزايش سرمايه از محل سود انباشته شده، هم اكنون بالاترين سرمايه را بين شركت‌هاي بيمه خصوصي دارد و در آخرين ارزيابي‌هاي صورت گرفته از سوي بيمه مركزي، در سطح يك توانگري مالي قرار دارد. همچنين بنابر اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، بيمه البرز به لحاظ كيفيت نشر و اطلاع‌رساني مناسب در بين شركت‌هاي بيمه بورسي، رتبه اول را كسب كرده است. از ديگر افتخارات بيمه البرز در سال ۱۳۹۶، كسب رتبه ۵۶ در بين ۵۰۰ شركت برتر صنعتي كشور بر اساس اعلام سازمان مديريت صنعتي و دريافت تنديس طلايي حمايت از كالا و خدمات ايراني در كنفرانس ملي ساخت ايران است .


بيمه البرز در يك سال گذشته در حوزه مسووليت اجتماعي منشا چه خدماتي براي جامعه بوده است؟
بيمه البرز در اين راستا فعاليت هايي از جمله ايجاد فرصت اشتغال در سطح شركت و نمايندگي‌ها، كمك به نهادهاي ارائه دهنده خدمات اجتماعي و خيريه مانند بهزيستي، كمك به زلزله‌زدگان كرمانشاه را در كارنامه خود دارد.
البته در زلزله كرمانشاه علاوه بر كمك هاي انسان دوستانه با توجه به قراردادهاي گروهي بيمه البرز و بنياد شهيد و امور ايثارگران، بانك ملي، بانك كشاورزي و بانك سپه، بيشترين حجم پروندههاي خسارتي در اين حوزه يعني حدود ۲۵ هزار پرونده متعلق به بيمه البرز بوده كه بيمه البرز تلاش كرد به منظور كاهش آسيب‌هاي مادي ايجاد شده براي هموطنان عزيز، پرداخت خسارت‌ها را تسريع كند.
علاوه‌ براين، بيمه البرز در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۱ ميليارد تومان بابت سهم صندوق تامين خسارت‌هاي بدني طبق قانون شخص ثالث پرداخت كرده است كه اين صندوق به پرداخت خسارت‌هاي بدني (جرح، فوت و هزينه‌هاي پزشكي) وارده به اشخاص ثالث ناشي از حوادث رانندگي و حمايت از آنها در مواردي كه راننده مسبب حادثه بيمه‌نامه نداشته يا معلوم نباشد، به عهده دارد.

برنامه بيمه البرز براي كاهش خسارت‌ها به‌ويژه در حوزه شخص ثالث چه بوده است؟
بيمه البرز در سال ۱۳۹۶ حدود ۵۲ ميليارد تومان به وزارت بهداشت و درمان و حدود ۵/۶ ميليارد تومان به نيروي انتظامي عوارض پرداخت كرده است . محل مصرف عوارض پرداختي وزارت بهداشت طبق قوانين برنامه چهارم و پنجم توسعه درمان فوري و بدون قيد و شرط مصدومان حوادث رانندگي است. نيروي انتظامي نيز طبق قوانين بودجه سنواتي بايد براي كاهش تصادفات رانندگي اقدام كند و برنامه‌ريزي داشته باشد كه در نهايت هر دو به كاهش خسارات رانندگي و كاهش آسيب‌هاي ناشي از حوادث رانندگي مي‌انجامد. علاوه ‌براين، بيمه البرز با افزايش تعداد مراكز پرداخت خسارت سيار و مكانيزه كردن تمام فعاليت‌هاي خود تلاش كرده است امكان تقلب و تخلف در اين حوزه را تا حد امكان كاهش دهد.

ميزان موفقيت دولت در برنامه‌هاي مرتبط با حوزه بيمه چقدر بوده است؟
در راستاي ايجاد شفافيت و نظارت بر عملكرد بيمه‌گري، بيمه‌مركزي موفق شد سامانه هوشمند نظارت الكترونيك بيمه (سنهاب) را راه‌اندازي كند و بر اساس ارزيابي سازمان فناوري اطلاعات، رتبه اول ارائه خدمات الكترونيكي در بين ۹۳ سازمان دولتي را كسب كرد. همچنين با اصلاح قانون بيمه شخص ثالث و حذف ماليات بر ارزش افزوده در بيمه‌هاي درمان و بخشي از بيمه‌هاي عمر زمينه ارائه خدمات بهتر به بيمه‌گزاران فراهم شده است . علاوه‌براين، در يكسال گذشته پيشامدهايي مانند غرق شدن كشتي سانچي، انفجار معدن يورت در استان گلستان، حادثه آتش‌سوزي پالايشگاه تهران، واژگوني اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگاني، زلزله در استان‌هاي غربي كشور و سقوط هواپيماي پرواز تهران – ياسوج شرايط نامطلوبي را براي هموطنان عزيزمان رقم زد كه كام همگان را تلخ و ايران عزيز را داغدار كرد. در اين حوادث، صنعت بيمه همراه و همگام با دولت و مردم در پوشش حوادث و كاهش آلام مردم سربلند بوده است.

به نظر شما بهترين و مهمترين دستاوردهاي دولت در سال پيش رو چه خواهد بود؟
در صورت حل مشكلات سياسي و به تبع آن برقراري آرامش در فضاي كسب و كار، شركت‌هاي بيمه نيز خواهند توانست در كنار ساير بازارهاي مالي، حمايت خود را از فعالان اقتصادي و مردم به درستي انجام دهند و توسعه صنعت بيمه را به ارمغان بياورند. همچنين، بيمه البرز در نظر دارد با توجه به نگاه مثبت بيمه مركزي به عنوان نهاد حاكميتي در زمينه طراحي ابزارهاي مالي جديد، با استفاده از حمايت نرم‌افزاري و آيين‌نامه‌اي بيمه مركزي و شوراي‌عالي بيمه به ‌عنوان اولين شركت بيمه‌اي وارد عرضه اوراق بهادارسازي بيمه شود.

به نظر شما دلايل رشد كند توليد بيمه‌نامه در كشور چيست؟
دلايل رشد كند توليد حق‌بيمه در صنعت بيمه عبارتند از :
الف ) ‌بازدهي غير اقتصادي و بسيار پايين صنعت بيمه: بدليل وضع عوارض و ماليات‌هاي متعدد، عدم تعيين حق‌بيمه‌ها متناسب با محاسبات فني، بازدهي صنعت بيمه در مقايسه با بازارهاي مالي و سرمايه، بسيار پايين است. بدين ترتيب، سرمايه‌‌هاي زيادي جذب صنعت بيمه نمي‌شوند.
ب) عدم تنوع ابزارهاي مالي و بازدهي پايين بازار سرمايه: در دنيا صدها نوع ابزار مالي وجود دارد كه بازار بورس ايران از آن محروم مي‌باشد. علاوه‌براين، طبق آيين‌نامه‌هاي بيمه مركزي، محدوديت‌هاي زيادي براي سرمايه‌گذاري شركت‌هاي بيمه وجود دارد .
ج) سهم ناچيز بيمه‌هاي زندگي در تركيب پورتفوي صنعت بيمه: در اكثر كشورهاي دنيا جهت تشويق مردم به خريد بيمه‌هاي عمر از مشوق‌هاي مالياتي استفاده مي‌كنند و درآمدهاي حاصل از بيمه عمر و حق‌بيمه‌هاي پرداختي معاف از ماليات هستند. در ايران هرچند اقداماتي در اين رابطه صورت گرفته ولي عملياتي نشده است. علاوه‌براين، در بسياري از كشورها، تمركز اصلي فعاليت بيمه‌اي بر دوش شركت‌هاي بيمه‌ي تخصصي است. مضاف بر آن، توسعه‌ بيمه‌هاي زندگي رقيبان جدي چون بورس، بانك، سازمان‌هاي متولي بيمه‌هاي اجتماعي و تورم را دارد كه بازار بيمه‌هاي زندگي را به شدت كساد كرده است.
د) نامناسب بودن فضاي كسب و كار: وجود اقتصاد دولتي متكي به درآمدهاي نفتي، ركود حاكم ناشي از تحريم‌ها، كاهش قيمت نفت و بودجه عمومي دولت منجر به ايجاد مشكلاتي مانند كاهش بودجه پروژه‌هاي عمراني و به تبع آن كاهش تقاضا براي بيمه، عدم توانايي پرداخت حق‌بيمه توسط بيمه‌گزاران و به تبع آن افزايش بدهكاران، براي صنعت بيمه شده است. عوامل ديگر مانند فقدان بازار آزاد و رقابتي، عدم وجود تنوع در رشته‌هاي بيمه‌اي، كمبود دانش فني مطابق با استانداردهاي بين‌المللي در صنعت بيمه، عدم سرمايه‌گذاري و بهره‌گيري كافي از تكنولوژي روز فناوري اطلاعات، عدم وجود شركت بيمه اتكايي مستقل و توانمند و عدم رتبه‌‌بندي شركت‌هاي بيمه به عنوان دلايل كاهش نرخ رشد بازار بيمه مطرح مي‌شوند.

 

منبع: روابط عمومی بیمه البرز

نظر شما