شناسهٔ خبر: 28353262 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

در نشست هم اندیشی روش‌های نوین تامین مالی صنعت دارو مطرح شد؛

راهکارهای تامین مالی در صنعت دارویی

رشد متوسط 17 درصدی بازار دارو از سال 93 تا 96

به گفته محمدلو ، مشاور شرکت تامین سرمایه امین پیش بینی می شود با توجه به نوسانات اخیر نرخ ارز، کوچک شدن بازار دارویی مشابه سال 92 در سال 97 نیز تجربه شود و همچنین بازار دارویی ایران تا سال 1400 با توجه به سیاست های فعلی و سیستم قیمت گذاری کنونی به 350 هزارمیلیارد ریال برسد.

صاحب‌خبر -

مدیر عامل تامین سرمایه تمدن ، معرفی شرکت ها و محصولات آنها به طیف وسیعی از اقشار جامعه  از طریق بورس را از جمله امتیازات این بازار نسبت به بازارهای موازی دانست.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، محمود رضا خواجه نصیری در نشست هم اندیشی روش‌های نوین تامین مالی در صنعت دارو با تشریح مزیت های متعدد پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه گفت: بهره مندی از معافیت های مالیاتی، شفافیت و اعتبار قیمت سهام، بهره مندی از امکان وثیقه گذاری سهام و اخذ ساده تر تسهیلات بانکی، معرفی شرکت و محصولات به طیف وسیعی از اقشار جامعه، تامین مالی آسان و افزایش نقدشوندگی سهام، همگی از پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه عاید شرکت ها خواهد شد.  

وی افزود: ابزارهای متنوعی در بازار سرمایه برای تامین نیاز شرکت ها وجود دارد که در اجرای طرح های توسعه ای ، تأمین سرمایه در گردش و خرید دارایی جدید کاربرد دارند.

خواجه نصیری ادامه داد: مثلا با خرید اوراق مرابحه، رابطه وکیل و موکل میان ناشر و خریداران اوراق برقرار می شود. همچنین ناشر به وکالت از طرف خریداران اوراق، ملزم به خرید دارایی موضوع انتشار به صورت نقد و فروش اقساطی آن به بانی است.

مدیر عامل تامین سرمایه تمدن در مورد صندوق های جسورانه هم گفت: استفاده از این صندوق‌ها از سال ها قبل در دنیا مرسوم است و بازار سرمایه ما نیز باید بیش از گذشته به سمت استفاده از این صندوق‌ها حرکت کند .

در این نشست همچنین اکبر محمدلو، مشاور شرکت تامین سرمایه امین در خصوص راهکارهای پیشرفته تامین مالی در صنعت دارویی گفت: در این خصوص راهکارهای متنوعی وجود دارد که تابحال مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی در ادامه گفت: رشد بازار دارو از سال 93 تا 96 به صورت متوسط 17 درصد بوده است. همچنین بیشترین رشد مربوط به سال 92 و همزمان با افزایش نرخ ارز بوده است.

این فعال حوزه بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این در حالی است که به لحاظ دلاری سال 92 رشد منفی را در این زمینه شاهد بوده ایم.

به گفته محمدلو ، پیش بینی می شود با توجه به نوسانات اخیر نرخ ارز، کوچک شدن بازار دارویی مشابه سال 92 در سال 97 نیز تجربه شود و همچنین بازار دارویی ایران تا سال 1400 با توجه به سیاست های فعلی و سیستم قیمت گذاری کنونی به 350 هزارمیلیارد ریال برسد.

مشاور شرکت تامین سرمایه امین ادامه داد: طی یکسال گذشته بازدهی شاخص دارویی از شاخص بورس تهران فاصله گرفته و در سال87، (P/ E) گروه دارویی به 5.6 افت کرده که گروه دارویی کمترین (P/ E ) را در میان صنایع فعال در بورس دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر نظام دارویی کشور بیشتر بر مبنای داروهای ژنریک است و با این وجود تولید یا واردات داروهای برند ضروری برای درمان بیماران نیز مجاز است.

محمدلو گفت: در تولید مواد اولیه، 231 قلم ماده اولیه دارویی و 82 شرکت دارویی این اقلام در داخل ایران برای تامین نیاز داخلی و نیز صادرات تولید می شوند.

به گفته مشاور شرکت تامین سرمایه امین، هم اکنون تولید داخلی حدود 98 درصد اقلام بازار را تشکیل می دهد که این مقدار حدود 70 درصد سهم فروش ریالی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: با وجود بیش از 11هزار و 209 داروخانه فعال، سرانه مصرف داروخانه در کشور به ازای هر 100 هزار نفر، 13 داروخانه است.

محمدلو با اشاره به چالش های پیش روی شرکت ها گفت: تامین مالی در خصوص موارد توسعه ای از قبیل توسعه کسب و کار ، توسعه بازار و توسعه محصول از جمله راهکار های رفع موانع است.

وی در مورد استراتژی های خروج هم گفت: خروج از کسب و کارهای فرعی ، فروش دارایی های زیان ده/ با بازده کم استراتژی های خروج از مشکلات هستند.

 

نظر شما