شناسهٔ خبر: 28352515 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

صبح‌های غیر تکراری همراه با شبکه 2

شهریور 1373 اولین برنامه صبحگاهی تلویزیون با نام «صبح بخیر ایران» روانه آنتن شبکه یک شد. در آن زمان شبکه های تلویزیونی محدود و هنوز هم شبانه روزی نشده بودند. در آن سال‌ها مردم با صدای مجری رادیو صبح‌شان را آغاز می‌کردند و روانه محل کار می‌شدند، بنابراین تجربه بیدار شدن با برنامه‌ای تصویری، پر نشاط و دیدن چهره پر جنب و جوشی همچون اقبال واحدی برای مخاطبان تلویزیون جالب و هیجان انگیز بود. از آن سال به بعد و با افزایش شبکه‌های تلویزیون برنامه‌های صبحگاهی متنوع و متناسب با ماموریت هر شبکه روانه آنتن هر یک از شبکه‌ها شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

یک مجله پرانرژی

یکی از مجلات متنوع صبحگاهی که خوش‌ریتم و پرانرژی است و از شنبه تا چهارشنبه هر روز ساعت 7 و 30 دقیقه از شبکه دو پخش می‌شود و مخاطبان را با یک حال خوش روانه محل کار می‌کند، برنامه «از فراز الوند» است که به تهیه‌کنندگی مجتبی احمدی و حمیدرضا معدنچی پخش می‌شود.

اجرای این برنامه را هم محمودرضا قدیریان و محیا اسناوندی به عهده دارند. هدف این مجله صبحگاهی ایجاد آرامش، انگیزه و امید در میان مخاطبان است، به همین بهانه هر روز به حوزه‌های مختلف می‌پردازد تا برای مخاطبان جذاب باشد.

مجله از فراز الوند سعی دارد در فضایی نو به دیگر موضوعاتی همچون اصلاح الگوی مصرف، هزینه کمتر زندگی، مدیریت هزینه‌های زندگی، استفاده از تولیدات داخلی و... بپردازد تا از این طریق بتواند گامی موثر در جامعه بردارد.

خط زدن روی سرمشق همیشگی

یکی از معضلات که گاهی برنامه‌های صبحگاهی درگیر آن می‌شوند این است که معمولاً با یک لحن و گویش تولید می‌شوند و تنوع مخاطب را در نظر نمی‌گیرند، اما برنامه از فراز الوند از فرمول و سرمشق همیشگی برنامه‌های صبحگاهی تبعیت نمی‌کند.

مجتبی احمدی، تهیه‌کننده، سردبیر و کارگردان برنامه در این‌باره به جام‌جم توضیح می‌دهد: با توجه به تنوع و تفاوت میان مخاطبان همراه با حمیدرضا معدنچی دیگر تهیه‌کننده برنامه، مراقب بودیم مجله صبحگاهی از فراز الوند درگیر کلیشه‌های رایج برنامه‌های صبحگاهی نشود. به همین دلیل گویش برنامه متفاوت است و هر صبح متناسب با طیف‌های مختلف مخاطب به موضوعات متنوع می‌پردازیم تا پای برنامه بنشیند.

ورق خوردن موضوعات

هر طیفی از جامعه علاقه‌مند به پیگیری موضوعات مختلف است، یکی دوست دارد از اوضاع تلویزیون، سینما و تئاتر با خبر شود و دیگری به دنبال قیمت‌های بازار و موضوعات اقتصادی. آن یکی پیگیر سیاست است و بعضی‌ها به‌دنبال دنیای ورزش. برخی هم موضوعات فرهنگی و ادبی را

دنبال می‌کنند.

به گفته مجتبی احمدی، برنامه از فراز الوند تقسیم‌بندی انجام داده و با توجه به این‌که اکثر اتفاقات ورزشی روزهای شنبه رخ می‌دهد، این برنامه این روزها را به مباحث ورزشی اختصاص داده است. روزهای یکشنبه تولیدات تلویزیون را مورد بررسی قرار می‌دهد. روزهای دوشنبه از ناراحتی‌های مردمی، از وضعیت شهر و معضلات آن حرف می‌زند. نگاه برنامه روزهای سه‌شنبه به موضوعات اجتماعی است و روزهای چهارشنبه هم به سینما و تئاتر می‌پردازد تا طیفی که علاقه‌مند هستند پایان هفته به تماشای یک نمایش یا فیلم بنشینند به درستی انتخاب کنند. بنابراین موضوعات هر روز ورق می‌خورد و اتفاقات روز اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، ورزشی و... در این برنامه مورد بررسی قرار

می‌گیرد.

چالش، ممنوع!

همه ما بارها واژه اتاق فکر را شنیده ایم که برنامه‌سازان تاکید دارند برای تولید اتاق فکر دارند. برنامه از فراز الوند هم مستثنی از این قانون نیست و به گفته احمدی هر روز یک اتاق فکر متفاوت با حضور کارشناسان، خبرنگاران و مطلعان حوزه مربوط به برنامه را دارند.

وی ادامه می‌دهد: ما تلاش می‌کنیم از این طریق برنامه را به روز نگه داریم. ضمن این‌که ما در برنامه به‌دنبال چالش انداختن نیستیم، بلکه مطالبات مردم را در حوزه‌های مختلف در قالب سوال مطرح می‌کنیم و به‌دنبال پاسخ آن هستیم.

این سردبیر تاکید می‌کند: حال ممکن است پاسخ سوال را یک مقام مسؤول یا یک سلبریتی بدهد. به همین دلیل فقط به‌دنبال دعوت صرف از سلبریتی‌ها یا کارشناسان یا مقام مسؤول نیستیم، بلکه تلاش می‌کنیم متناسب با سوالات مردمی، مهمان دعوت کنیم. علاوه بر آن سعی داریم هیچ یک از اتفاقات روز از دستمان در نرود.

کارشناسان خبری!

یکی از نکات بارز برنامه از فراز الوند این است که در هر حوزه سراغ کارشناسان خبری اعم از سردبیران خبری می‌رود. دلیلش این است که تهیه کننده برنامه سال‌ها در مطبوعات فعال بوده و سبقه خبری دارد و از تجاربش استفاده کرده و از کارشناسان خبری مرتبط با موضوع استفاده می‌کند.

بنابراین در بخش اجتماعی سراغ محمد مفید رفته و برای ورزش از مهدی هژبری بهره می‌برد و برای بخش تئاتر و سینما، عباس غفاری را انتخاب کرده که مدیر روابط عمومی برخی از جشنواره‌های هنری بوده است. همچنین برای بخش فرهنگ و هنر از تجارب خبرنگاری غزاله پورخاکی استفاده می‌کند.

برنامه از فراز الوند گاهی هم به مسائل جدی، نگاه طنازانه دارد تا بتواند از این طریق نظر مخاطبان را جلب کند. همچنین بینندگان در طول هفته می‌توانند سه یا چهار نمایش را در این برنامه شاهد باشند. البته بخش‌های نمایشی این برنامه متفاوت از دیگر نمایش‌های تلویزیونی است، زیرا دو مجری، نمایش‌های برنامه را بازی می‌کنند، زیرا قدیریان و اسناوندی هر دو در کنار اجرا، سابقه بازیگری در رادیو و تلویزیون را هم دارند.

مجتبی احمدی درباره این بخش‌ها می‌گوید: گاهی حرف‌ها را نمی‌شود مستقیم زد، به همین دلیل از قالب نمایش استفاده و سعی می‌کنیم از این طریق تاثیرگذاری موضوعات را بیشتر کنیم، به همین دلیل در این بخش ریتم و لحن مجریان کاملاً نمایشی می‌شود. علاوه بر آن حرفه من نمایش است و با این بخش تلاش می‌کنیم از متکلم وحده خارج شویم.

وی ادامه می‌دهد: البته باید تاکید کنم نمایش این قدرت را دارد تا تماشاگر را درگیر کرده و به نوعی خودش را در اتفاق پیدا کند. البته نمایش‌ها قبل از اجرا هم تمرین می‌شود تا مجریان با آمادگی کامل آنها را اجرا کنند.

نمایش‌های پر سر و صدا

البته برخی نمایش‌های این برنامه با موضوعاتی همچون نقش فروشی نه تنها در فضای مجازی سر و صدا کرده، بلکه شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای هم در برنامه‌هایشان به آن تاکید کرده بودند. احمدی در این باره می‌گوید: ما سعی می‌کنیم موضوعات خاص را انتخاب کنیم و در قالب نمایش مجریان اجرا کنند. اتفاقاً نمایش نقش فروشی خیلی با اقبال هم روبه‌رو شد، زیرا یکی از معضلات سینما و تئاتر است.

وی در پایان می‌افزاید: هفته‌ای سه چهار نمایش اجرا می‌کنیم. قبل از آن‌که نمایش را روی آنتن ببریم با مدیر گروه دانش و اقتصاد خانم دکتر محمدزاده هم مطرح می‌کنیم و بعد از چکش کاری، تایید شبکه و دورخوانی‌ها اجرا می‌شود. البته همان‌طور که می‌دانید سرعت فضای مجازی ناگریز است و موضوعات جذاب نمایش‌های برنامه هم مورد توجه کاربران آن قرار می‌گیرد.

 

نظر شما