شناسهٔ خبر: 28352255 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

اختلافات فیس‌بوک و اینستاگرام بالا گرفت

کوین سیستروم و مایک کریگ از پایه‌گذاران اینستاگرام گفته‌اند که از هیات‌مدیره این شرکت کناره‌گیری کرده‌اند و این تصمیم بلافاصله به اجرا گذاشته می‌شود. این دو نفر دلیل کناره‌گیری خود را توضیح نداده‌اند. درعین حال منابع خبری می‌گویند بین پایه‌گذاران اینستاگرام و فیس‌بوک اختلاف‌نظر بروز کرده است.

صاحب‌خبر -

کوین سیستروم، ۳۴ ساله، رئیس و مایک کریگ ۳۲ ساله مدیر ارشد فنی، اینستاگرام را سال ۲۰۱۰ تاسیس کردند و اداره این موسسه را حتی بعد از خرید آن توسط فیسبوک در دست داشتند. سیستروم در وبلاگش گفته است: ما برای فصل بعدی آمادهایم. ساختن چیزهای جدید مستلزم آن است که گامی به کنار برداریم، آنچه را که الهامبخش ماست درک کنیم و آن را با نیازهای جهان منطبق سازیم. این برنامه ماست. این درحالی است که مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک در بیانیهای گفته است اینستاگرام منعکسکننده «مجموع استعداد خلاقه» پایهگذاران آن است. «من از کارکردن با آنان طی شش سال گذشته چیزهای فراوانی فراگرفتم و از آن واقعا لذت بردم.»

نخستین نسخه اینستاگرام اکتبر ۲۰۱۰ راهاندازی شد. این سرویس به سرعت محبوبیت کسب کرد و به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر تا آوریل ۲۰۱۲ و ۳۰۰ میلیون کاربر تا دسامبر ۲۰۱۴ رسید. هماکنون این شبکه بیش از 800 میلیون کاربر دارد . گفته میشود بیش از ۲۵ میلیون شرکت اقتصادی در اینستاگرام صفحه مخصوص خود را دارند که از این میان، دو میلیون اکانت متعلق به بازاریابان آنلاین است. اینستاگرام در ایران برخلاف سایتها و شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، یوتیوب و دیگر شبکههای مشابه به طور کامل فیلتر نیست، اما دی ماه سال گذشته این شبکه اجتماعی همراه تلگرام به دستور مقامات حکومت ایران برای مدتی از دسترس کاربران ایرانی خارج شد.

برخی پژوهشها از تاثیرات منفی اینستا بر مخاطبانش میگوید. برای مثال یک نظر سنجی در بریتانیا نشان داد اینستاگرام بیشترین تأثیر منفی را بر سلامت جوانان داشته است. بیبیسی فارسی در گزارشی در خرداد 96 در سایت خود نوشت: این شبکه اجتماعی که امکان همرسانی عکس و ویدئو را میدهد، بر تصویری که کاربران از بدن خود دارند، تأثیر منفی میگذارد. ۹۰ درصد از شرکتکنندگان زن در این نظرسنجی گفتهاند که از بدن خود راضی نیستند. اینستاگرام همچنین اثر مخربی بر خواب کاربران جوان دارد. بعلاوه این دسته از کاربران اینستاگرام که همواره ترس دارند از رخدادها بیخبر بمانند، باید مدام در تماس باشند تا مبادا اتفاقی بدون حضور و آگاهی آنها رخ دهد. به گزارش این منبع، حدود ۹۰ درصد جوانان بیشتر از هر گروه سنی دیگری از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و در مقابل آن آسیبپذیر هستند.

مجله خبری کیوی نیز در گزارشی نوشت: تحقیقاتی که بتازگی روی حدود ۱۵۰۰ کاربر جوان و نوجوان اینستاگرام انجام گرفته ثابت میکند این شبکه تاثیرات مضری بر سلامت روانی این افراد داشته است. به گزارش همین منبع: نکته مهمیکه کاربران اینستاگرام از آن غافلند، این است که بخش عمده عکس و فیلمهایی که در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود تنها یک «نمایش اغراقآمیز» است! مسلما هیچکس از بخشهای غمانگیز و ناخوشایند زندگی خود عکس و فیلم نمیگیرد! همه سعی دارند بهترینهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. اما این به آن معنی نیست که تمام زندگی آنها نیز مانند عکس و فیلمهایشان پر زرق و برق، زیبا و بینقص است. قطعا آنها نیز در زندگی مشکلات خاص خود را دارند. اما متاسفانه بسیاری از دنبالکنندگان این افراد در اینستاگرام این موضوع را نادیده گرفته و زندگی و شرایط خود را با آنها مقایسه میکنند. در حقیقت، آنها «تمام» زندگی خود را با «بهترین» قسمتهای زندگی دیگران مقایسه میکنند. این روند بتدریج باعث از دست دادن اعتماد به نفس، افسردگی یا حتی خودکشی میشود!

نظر شما