شناسهٔ خبر: 28351966 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله سبحانی:

طلاب المصطفی پیام شیعه و انقلاب اسلامی را به جهان منتقل کنند | ضرورت تدریس فقه القرآن در حوزه های علمیه

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به نقش ویژه المصطفی در انتقال درست پیام اسلام و شیعه به جهان تأکید کرد که اساتید و مدیریت این مرکز علمی باید تلاش کنند که طلاب این مرکز، مبلغ پیام شیعه و انقلاب اسلامی باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در آیین آغاز سال تحصیلی جدید مدارس و مجتمع های آموزش عالی جامعه المصطفی العالمیه که در سالن قدس مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: شکی نیست که یکی از پایه های اسلام تبلیغ است که توانسته این دین را پیش ببرد.

اسلام با منطق پیشرفت می کند

وی با بیان این که قدرت نظامی تنها برای شکستن موانع است، خاطرنشان کرد: در حقیقت مردم با منطق اسلام دین دار شده اند، به همین جهت است که امروز از اهالی هند و اندونزی و کشورهای دیگر افراد زیادی مایل به مسلمان شده اند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: مبلغ باید در درجه اول خود را بسازد تا بتواند تأثیر گذار باشد، ساختن خویشتن نیز دو مرحله دارد؛ مرحله اول علمی است یعنی به جایی برسد که بتواند مطالب و مسائل دینی را منتقل کند که این مسأله نیاز به فهم کتاب و سنت و کتاب های فقهی و کلامی دارد.

جوانان می خواهند اسلام را با عقل خود درک کنند

وی با تأکید بر این که جمعیت های زیادی از جمله جوانان می‌ خواهند منطق اسلام را با عقل خود درک کنند، ابراز داشت: در این جا است که اهمیت کلام و علوم عقلی در کنار زمان شناسی مشخص می‌ شود؛ با هر کتاب و مطلبی هم نمی توان تبلیغ کرد چراکه بسیاری از کتاب های قدیمی و جدید دارای یک ملات و ماده است ولی بسیاری از آنها از نظر تأثیر گذاری فرق دارند که باید مورد توجه طلاب قرار بگیرد.

حضرت آیت الله سبحانی عنوان داشت: امروز اینترنت و فضای مجازی علاوه بر این که وسیله خیر است، ابزار شر نیز شده است و بسیاری از مخالفان دین از این ابزار برای ترویج افکار شیطانی خود استفاده می‌ کنند به همین جهت جامعه المصطفی باید طلاب خود را به گونه ای بسازد که بتوانند در کشور خود در مقابل این خطرات مؤثر واقع شوند.

وی بیان کرد: برنامه طلاب ایرانی با برنامه طلاب خارجی فرق می‌ کند هرچند مشترکاتی دارند، از این رو طلاب المصطفی باید بیشتر به معارف دینی، عقاید و تاریخ اسلام بیشتر توجه کنند، به عنوان مثال طلاب غیرایرانی باید به گونه ای تربیت شوند که بتوانند یک خطبه کوبنده عربی را به خوبی بخوانند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که همه اساتید المصطفی و در رأس آنها مدیر محترم المصطفی باید تلاش کنند که طلاب را برای عرصه بین الملل آماده کنند، گفت: این ها همه از نظر علمی است که شما باید محکم باشید، به عنوان نمونه «فقه القرآن» از طهارت تا دیات که در بسیاری از مراکز علمی بین المللی تدریس می‌ شود نیز مورد عنایت قرار بگیرد که همه به درد خطابه می‌ خورد و هم علم.

وی تصریح کرد: مرحله دوم اخلاق است همچنانکه در دین ما تأکید شده کسی که خود برای دیگران امام قرار می‌ دهد باید پیش از دیگران خود را تأدیب کنند؛ یک طلبه باید مجسمه اخلاق باشد و زندگانی او الگوی دیگران باشد، چراکه بسیاری از کشورها مسلمانانشان به دلیل حضور چند تاجر مسلمان بوده است.

حضرت آیت الله سبحانی عنوان داشت: تعلیم اخلاق به سیره است که در حقیقت منش و شیوه زندگانی پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) ایشان است و می‌ تواند مردم را هدایت کند و در نجات مردم از گمراهی نقش اساسی را ایفا کند.

مراحل اخلاق در حوزه

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این که در اخلاق سه مرحله داریم، خاطرنشان کرد: نخست علم اخلاق است که از آن به عنوان نسخه یاد می‌ شود ولی دوا نیست در حالی که ما دوا هم نیاز داریم، مرحله بعدی خود اخلاق یعنی تعلیم شیوه و منش زندگی است ولی کافی نیست باید به مرحله سوم برسیم یعنی باید اساتیدی باشند که زندگی آنها الگوی دیگران قرار بگیرد، این مرحله دوای اخلاقی جامعه است.

وی تصریح کرد: مرحوم آیت الله صدوقی نقل می‌ کردند «هر وقت امام خمینی(ره) وارد فیضیه می‌ شد اخلاق را در راه رفتن، منش و شیوه برخورد ایشان به عینه مشاهده می‌ کردیم»، امروز اگر بخواهیم جامعه را هدایت کنیم نیازمند الگو هستیم چون جامعه الگوپذیر هستند و اگر اسوه نیکو در اختیار آنها قرار نگیرد خیلی از اوقات دچار الگوهای نادرست می‌ شوند.

حضرت آیت الله سبحانی گفت: در پرتو انقلاب اسلامی یک چنین مرکز علمی بزرگی راه اندازی شده و گام های بلندی هم برداشته است، ولی اگر بخواهیم طلبه ها ما بهتر درس بخوانند باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و از جمله از این که تشویق هایی برای آنها قرار بدهیم.

وی با بیان این که طلاب المصطفی در آینده پیام شیعه و منطق شیعه را به سراسر جهان منتقل می‌ کنند، گفت: یکی از وظایف شما این است که تلاش کنید ایمان مردم را حفظ کنید و اگر افرادی در سراسر جهان مستبصر شده اند دوباره منحرف نشوند./1330/پ۲۰۲/ق

نظر شما