شناسهٔ خبر: 28351898 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

مرحله‌ نهایی دومین مسابقه ملی مغز و رایانه

مرحله‌ نهایی دومین مسابقه ملی مغز و رایانه با محوریت کمک به معلولین توسط آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین مسابقه ملی واسط مغز و رایانه bci در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با تاکید بر کاربرد امواج ثبت شده از روی مغز در توانبخشی افراد معلول برگزار شد.

این دوره از مسابقات در یک روز برگزار می شود و پس از کدنویسی ۸ تیم پژوهشی از دانشگاه های مختلف کشور، داوران به بررسی آن می پردازند.

در نهایت سه تیم برگزیده معرفی و از حمایت های مادی و معنوی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز بهره مند می شود.

در این بین علی مطیع نصرآبادی استاد مهندسی پزشکی دانشگاه شاهد در حاشیه دومین مسابقه ملی واسطه مغز و رایانه Bci که در آزمایشگاه نقشه برداری مغز برگزار شد در گفت وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: این مسابقه در سطح ملی و در دو مرحله غیرحضوری و حضوری در قالب گروه هایی متشکل از اساتید، محققین و دانشجویان برگزار می شود،در این دوره 80 تیم ثبت نام کردند که از این میان 16 تیم نتایج پردازش خود را ارسال کردند و با بررسی های انجام شده 8 تیم پژوهشی از دانشگاه های مختلف کشور، داوران به بررسی آن می پردازند.

وی در ادامه هدف این مسابقه را ایجاد انگیزه برای کارهای دانش بنیان در زمینه ارتباط مغز با رایانه bci خواند افزود: در واقع هدف از این کار این است که این دانش در مرزهای دنیا در حال پیگیری است و ما باید بتوانیم تکنولوژی مغز را در جامعه توسعه و محققین به این سمت سوق پیدا کنند.

نصرآبادی تصریح کرد: خوشبختانه ما پتانسیل های بالایی در زمینه های مهندسی داریم که افراد می توانند در این زمینه با ما همکاری کنند.

استاد مهندسی پزشکی در خصوص پیشرفت این تکنولوژی در ساخت ولیچرهای اتوماتیک ادامه داد: در حال حاضر آمریکا و اروپا از این تکنولوژی استفاده می کنند و خوشبختانه در کشور ما در خصوص ساخت این نوع ولیچرها مشکل خاصی وجود ندارد و هدف ما این است که بتوانیم افرادی که توانایی کمتری دارند بتوان اتوماتیک کنترل کرد و احتیاج به همراه کم شود.

وی تصریح کرد: این باعث افتخار است که علوم شناختی در کشورمان در حال توسعه است و توانسته ایم با کشورهای خارجی تعامل خیلی خوبی داشته باشیم و این آزمایشگاه با حمایت ستاد راه اندازی شده است و این نوید را می توان داد که افرادی که می خواهند در زمینه مغز و اعصاب محاسباتی کارکنند این آزمایشگاه امکانات خوبی را در اختیار این افراد قرار دهد.

در ادامه این برنامه بهادر مکی آبادی مدیر اجرایی مسابقه ی ملی واسط مغز و رایانه در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در برنامه ارتباط مغز با رایانه bci گفت: در واقع هدف از برگزاری این برنامه این است که تئورهای کاربردی را بتوانیم کار کنیم و بحث ایده تا عمل را بعمل و انجام برسانیم.

وی در خصوص هدف این برنامه افزود: هدف ما این است که بتوانیم افراد و استعدادهای موجود در کشورمان را با امکانات نقشه برداری مغز آشنا کنیم و این مرکز پتانسیل این را دارد که کارهای بزرگی در سطح دنیا انجام دهد و این روش ها به عنوانین مختلف برگزار می شود که یکی از اینها برگزاری این مسابقات است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما