شناسهٔ خبر: 28351831 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آیت‌الله اعرافی:تفکرات انحرافی و تکفیری، علوم انسانی و مراکز علمی جهان را تهدید می‌کند

نمایندگی قم

رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: برخی از تفکرات انحرافی و تکفیری، علوم انسانی و مراکز علمی جهان را تهدید می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در آئین آغاز سال تحصیلی جامعة المصطفی العالمیه و تجلیل از طلاب برتر در سالن قدس مجتمع امام خمینی(ره) عنوان کرد: توجه به علوم انسانی و اجتماعی امری ضروری است و حوزه‌های علمیه باید به علوم اسلامی عمق و بسط دهند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به آیاتی از سوره حشر افزود: در این آیه به تقوا اشاره شده است نظارت و ارزیابی و هوشیاری جان‌ مایه تقواست و تقوا زمانی کارآمد خواهد بود که انسان را به ارزیابی و هوشیاری برساند.

وی اظهار کرد: تقوا موجب ایستادگی انسان در برابر شیطان و وسوسه‌ها می شود اگر طلبه‌ای به تقوا مجهز نباشد تعلیمات در وی اثری ندارد. اثربخشی نظام آموزشی جامعه المصطفی در مساله تقوا تجلی پیدا می کند و هر چه تقوای طلاب بیشتر باشد تاثیر علم را بیشتر می توان درک کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه خاطرنشان کرد: در وضعیت کنونی نیازمند کارهای گسترده و دامنه داری در حوزه فقه شیعی هستیم چراکه فقه استوار و ریشه‌دار کنونی نیازمند تدبر اجتهادی است.

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: امروز نیاز به بخش‌ها و ابواب جدید در فقه احساس می‌شود و در این باره جامعه المصطفی در تدوین ابواب جدید فقهی گام برداشته است.

وی گفت: قلمرو حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی بسیار وسیع و گسترده است و حوزه علمیه وجود نگاه‌های سطحی در قبال این تجربه‌های عظیم بشری را قبول ندارد. باید از نگاه سطحی به علوم انسانی پرهیز شود برخی از تفکرات انحرافی و تکفیری علوم انسانی و مراکز علمی جهان را تهدید می کند.

وی بیان کرد: تطابق علوم اسلامی با نیازهای جهان معاصر دارای اهمیت به سزایی است علوم اسلامی و انسانی با نیازهای اساسی جامعه از جهت ‌گیری‌های اصلی جامعة المصطفی است و مراکز حوزوی باید با حلقه واسط شدن بین متون دینی و علوم انسانی باشند تا بتوانند زمینه سعادت بشری را فراهم کنند.

وی با تقدیر از تلاش‌های علمی طلاب اظهار کرد: طلاب بعد از تحصیل علم نباید رسوب کنند و راکد باشند عدم ماندگاری بی‌جا در شهر قم بعد از مقاطع تحصیلی از توصیه‌های اصلی مراجع و از سیاست‌های جامعة المصطفی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور  در مورد دفاع مقدس عنوان کرد: انقلاب و دفاع مقدس از حوزه های علمیه و گفتمان اسلامی منشاء گرفته است و طلاب باید دستاوردهای انقلاب اسلامی را در سطح بین الملل به جهان معرفی کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما