شناسهٔ خبر: 28351546 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ترامپ، حقیقت نگاه آمریکا به افغانستان را آشکار کرد

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی دیروز خود در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان داد که افغانستان در این نگاه هیچ جایگاهی جز پل ندارد.

صاحب‌خبر -

ترامپ، حقیقت نگاه آمریکا به افغانستان را آشکار کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی دیروز خود در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد حقیقت انگیزه و اهداف سیاستمداران آن کشور را از شعار مبارزه با تروریست به وضوح بیان کرد و نشان داد که افغانستان در این نگاه هیچ جایگاهی جز پل ندارد.

وقتی رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود بین مقامات ارشد دولت های جهان در سازمان ملل هیچ اشاره ای به افغانستان و مشکلات آن نمی کند و به جای آن به ایران که نخستین کشور یاری کننده افغانستان در مبارزه با سلطه گروه تروریستی طالبان است، هجمه کلامی می برد ، دیگر نقابی برای فهم چهره حقیقت نمی ماند.

ترامپ با تاکید چندباره بر خود محوری کشورش در امر تامین منافع در عرصه بین المللی گفت که کمک‌های آمریکا به کشورها و نهادهای مختلف از این پس با دقت انجام می شود و تنها به کشورهایی کمک می‌کنیم که مشخص کنند تا چه اندازه منافع ما را تامین و از ما حمایت می کنند.

بدیهی است وجود چنین نگاهی می تواند همه فرآیندهای ناظر بر حضور نظامیان آمریکا را در افغانستان و ادعای مبارزه با تروریست و روش های گزینشی آمریکا در تعریف دوست و دشمن را تبیین کند و بازگو نماید که چرا مشکل امنیت در افغانستان با کمک چند میلیارد دلاری آمریکا حل نمی شود. 

البته ترامپ را باید چهره بی نقاب آمریکا دانست و پیش از او نیز همین تفکرات و سیاست ها در کاخ سفید جریان داشت اما او این پرده را کنار زده است و فرصتی ایجاد نموده تا جهانیان نگاهی بی مانع به رویکردهای سیاستمداران آمریکا نسب به جهان پیرامون بیاندازند.

رئیس جمهور آمریکا به اشکال مختلف بارها گفته است که تنها منافع آمریکا برایش مهم است و از دیگران هم خواسته که مانند او برای مردم و کشور خودشان فکر کنند. 

هرچند رهبران گذشته آمریکا نیز بهتر از ترامپ در مسائل جهانی ، حقوق بشر و تروریسم عمل نکردند اما حداقل سلف ترامپ این خواسته ها را بطور پنهانی و با پوشش های زیبایی مانند مردم سالاری ، حقوق بشر ، مبارزه با فقر و امثال آن افکار عمومی جهان را بازی می دادند.

وقتی ترامپ می گوید که آمریکایی ها در گذشته با شمار زیادی از کشورهای جهان همکاری کرده اند اما آن کشورها به آمریکا چیزی نداده اند و در آینده وی چنین کاری نخواهد کرد باید دانست که او در هر همه مسائل جهانی با نگاه تجاری وارد می شود.

وی دیروز گفت که از شورای حقوق بشرسازمان ملل به دلیل عدم اعمال اصلاحات مورد نظر آمریکا خارج شده و تا زمانی که خواسته های او برآورده نشود، دوباره به آن باز نخواهد گشت و همین دلیل را برای دادگاه لاهه نیز بیان کرد که این سخنان ضمن این که یک جانبه نگری آمریکا را نشان می دهد، بیانگرعمق نگاه سیاستمداران آن کشور به موضوعاتی مانند قوانین بین المللی ، قانونمداری و حقوق بشر است.

هنگامی که این سخنان و عقاید مقام ارشد آمریکا را مرور می کنیم و سپس نگاهی به گره کور امنیت و صلح در افغانستان پس از نزدیک به دو دهه حضور نظامیان آمریکایی و همپیمانانش می اندازیم بهتر متوجه وجود استخوانی در لای زخم می شویم.

آمریکا بیش از 17 سال است به بهانه مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر به عنوان منبع درآمد آنها و دادن رفاه به مردم ، وارد افغانستان شده است و امروز به گفته خود ناظران آمریکایی و نهادهای بین المللی هیچ یک از اهداف محقق نشده است.

در همین مدت جدا از تحمیل تلفات سنگین به نیروی نظامی افغانستان، حجمی چند برای از مخالفان مسلح کشته شده اند و جمعی از غیر نظامیان این کشور که در آخرین آمار وزارت دفاع این روند رو به رشد بود.

ترامپ که بیش از 10 هزار نظامی کشورش در افغانستان حضور دارند ، هیچ نیازی به آن ندید که در سخنرانی خود اشاره ای به این جنگ کند در حالی که به همه مواردی که به اعتقاد او به زیان آمریکا بود اشاره کرد و این نکته می تواند اشاره ای باشد به این موضوع که جنگ در افغانستان در راستای تامین منافع آمریکا قرار دارد و دیگر پرداختن به آن نیاز نیست.

وقتی در رسانه های افغانستان شایع شد که « محمد اشرف غنی » به خاطر این که ترامپ با ملاقات او در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل موافقت نکرده به نیویورک نرفته است ، موضوع زیاد قابل قبول نبود به ویژه آن که سخنگوی ریاست جمهوری گفت که او به خاطر درگیری کاری و پیگیری امور انتخابات 28 مهر مجلس نرفته است.

اما وقتی ترامپ دیروز در سازمان ملل به هر چیزی پرداخت، جز تروریست و مبارزه با آن در افغانستان، آن شایعه در مورد دلیل نرفتن غنی به نیویورک که خود نشان دهنده اولویت نداشتن موضوع افغانستان در نزد آمریکاست ، قوت دوباره گرفت.

«طارق شاه بهرامی» وزیر دفاع افغانستان روز دوشنبه در مجلس سنای این کشور گفت که ماه گذشته پر تلفات ترین ماه برای نیروهای افغان بوده و در این مدت 513 تن از نیروهای دولت کشته و بیش از 700 تن دیگر زخمی شدند و افزود که تلفات مخالفان مسلح سه برابر نیروهای دولتی است که می توان از همین سخن به واقعیت شرایط مردم افغانستان پی برد.

کارشناسان و سیاستمدارن هستند که باور دارند، آمریکا به خاطر عدم صداقتش در مواجه با معضل تروریست در جنگ افغانستان شکست خورده و برای توجیه و انحراف افکار عمومی انگشت اتهام را به سوی کشورهای دیگر می گیرد.

«الکساندر مانتیتسکی» سفیر روسیه در کابل یکی از این افراد است او روز گذشته اعلام کرد که امریکا برای پنهان کردن شکست خود در افغانستان، مسکو را مقصر نشان می ‌دهد.

وی افزده که پس از 17 سال حضور آمریکا در افغانستان ، جنگ هنوزادامه دارد، تلفات غیر نظامیان و تولید مواد مخدر رو به افزایش است و در چنین وضعیتی ژنرال های آمریکایی برای انحراف اذهان عمومی، روسیه را مقصر نشان می ‌دهند و بدنبال آن هستند تا از این مسیر ناکامی و بی کفایتی خود را پنهان کنند.

به گفته سفیر روسیه منافع آنها با کشورهای غربی در افغانستان در تضاد قرار دارد زیرا روسیه و سایر کشورهای منطقه خواستار برقراری صلح و توسعه در افغانستان هستند ولی آمریکا تداوم جنگ را برای بهانه ماندن نیاز دارد.

وی تأکید کرد که کشورهای غربی علیه روسیه در افغانستان تبلیغ منفی می ‌کنند و از همین رو از رهبران سیاسی افغانستان انتقاد کرد که چرا به این عملکرد غربی ‌ها بی اعتنا هستند.

مشابه همین رویه را آمریکا با ایران در بحث افغانستان دارند و در حالی که ایران خود آسیب دیده تروریست بوده و هست و سال ها صادقانه در راستای حمایت از مردم افغانستان، همان اندک بضاعت خود را به میدان آورده است ، باز از سوی عوامل آمریکا متهم به همکاری با طالبانی می شود که هنوز خون هشت تن از دیپلمات های ایران و خبرنگار ایرنا بر دستان آنها هست.

حدود 13 ماه از اعلام راهبرد جدید نظامی آمریکا برای جنوب آسیا و افغانستان می گذرد و این راهبرد که در آن بر جنگ به منظور رسیدن به صلح تاکید شده است، امروز ناکارآمدی خود را نشان داده است و بتازگی وزیر دفاع آمریکا از تغییرات احتمالی در این راهبرد خبر داده است. 

«جیمز ماتیس» در تازه ترین اظهارات خود گفته است که هنوز هم رویکرد طالبان بر ادامه جنگ استوار است، از همین رو از شیوه تازه جنگی در برابر این گروه استفاده خواهد شد و حضور نظامیان آمریکا در مناطق زیر تهدید افزایش خواهد یافت.
وی گفت که برای جلوگیری از تلفات نیروهای دولتی افغانستان طرح های را عملی خواهند کرد که منجر به کاهش تلفات نظامیان افغان خواهد شد.

وزیر دفاع آمریکا از بیان جزئیات این تغییرات خودداری کرده است، اما گفت که بر بنیاد این طرح تجهیزات لازم را در اختیار نیروهای افغان قرار خواهند داد که در مناطق تحت تهدید طالبان بجنگند که معنای این حر ف آن است که تاکنون آمریکا اقدامات لازم را برای در اختیار گذاشتن تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با تروریست به ارتش افغانستان نداده است.

روز گذشته منابع خبری افغانستان از اعزام 400 نظامی بخش «گارد ملی» آمریکا به افغانستان خبر دادند که قرار است در اوایل زمستان امسال وارد کابل شوند و گفته شده که آنها تجربه جنگ های جهانی را دارند و البته نه برای کمک به افغان ها بلکه برای حفاظت از نظامیان خارجی وارد افغانستان خواهند شد.

آن چه که تجربه 17 سال گذشته نشان می دهد ، آمریکا برای برقراری صلح و تأمین امنیت وارد افغانستان نشده است و اراده ای برای پایان جنگ ندارد، زیرا در این مدت با گذشت هر روز به رغم بالا رفتن تهدیدها و ناامنی و گسترش آن در تمام مناطق افغانستان هیچ تغییری در سلوک نیروهای غربی دیده نشده است.

به نوشته ایرنا، جنگ در افغانستان مانند همه جنگ های دنیا تامین کننده منافع افرادی است که به طور قطع مردم افغانستان در میان این افراد نیستند و راهی نیست جز این که افراد زیان دیده از جنگ، مانع منفعت طلبی آنهایی شوند که از جنگ سود می برند.

انتهای پیام/

 

نظر شما