شناسهٔ خبر: 28349438 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در پی حاشیه های اخیر برخی رسانه ها؛

قرارگاه خاتم همچنان پای کار می ماند/استان کرمان پیشتاز در امر پیشرفت و توسعه

به تازگی به علت برخی شایعات گفته شده که قرارگاه خاتم به علت مشکلات مالی و حمایت نکردن شهرداری و استانداری پروژه ها را تعطیل کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ همان طور که همه مستحضرید پروژه زیر گذر میدان آزادی ۱۱ مهر ماه سال ۹۴ کلید خورد و این پروژه در منطقه ای اجرا می شد که بیشترین بار ترافیکی را در بر داشت و قرار بود به مدت ۲۲ ماه این طرح توسط  قرارگاه خاتم‌الانبیاء و با هماهنگی استاندار کرمان اجرا و به پایان برسد.

گرچه پروژه زیرگذر میدان آزادی یکی از ۱۱ پروژه‌ای است که اجرای آن بر عهده قرارگاه خاتم الانبیاء بود، پروژه‌ای که گفته شد هرچند در مدت ۲۲ ماه اجرایی شدنش ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد اما نوید چهره‌ای متفاوت از گذشته و عینیت بخشیدن عنوان «کلان‌شهری» را برای کرمان به همراه خواهد داشت.
 
ولی متاسفانه نزدیک به ۳ سال است که از اجرایی شدن این پروژه می گذرد و همچنان در خم یک پیچ مانده است. و گفته می شود مشکلات مالی شهرداری کرمان بزرگ ترین مانع اجرای پروژه‌هایی هستند که در زمان استانداری علیرضا رزم حسینی، استاندار پیشین کرمان از سوی قرارگاه خاتم الانبیا کلید خوردند.

مسوولان این قرارگاه همواره گفته‌اند اگر پول به موقع از سوی شهرداری تزریق شود، از نظر زمانی تاخیری ایجاد نمی‌شود. همانطور که امروز نماینده این قرارگاه گفته «باید پول به ما داده شود تا بتوانیم مواد موردنیاز را خریداری کرده و حقوق کارگران را بپردازیم.»

با این حال آنطور که مهران عالم زاده، شهردار کرمان گفته نه تنها مشکلات مالی شهرداری کمتر نشده، که بیشتر هم شده است.

حال باید گفت که برخی از رسانه ها در  جلسه اخیر عمران شهری  برداشت های سوء داشته  که موجب شایعاتی بین عوام شده است از جمله آن می توان به این خبر اشاره کرد:  محمدجواد فدایی سرپرست استانداری  کرمان در جلسه عمران شهری  که در اول مهرماه سال جاری با حضور عالم زاده شهردار کرمان و نماینده قرارگاه خاتم الانبیاء در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد ، در رابطه با پروژه های خاتم علی الخصو ص میدان آزادی اظهار داشت: در تاخیر افتتاح پروژه میدان آزادی بنده چیزی به عهده نمی گیرم اگر شهرداری نمی تواند تامین اعتبار کند، کار را تعطیل کند.

وی ادامه داد: زمان بندی اتمام پروژه آزادی تا پایان مهرماه به دلیل مشکلات مالی قابل اجرایی شدن نیست و شهرداری و قرارگاه خودشان مشکل را حل کنند و این آخرین جلسه پروژه های شهری در استانداری کرمان است.

سرپرست استانداری بیان کرد: تلاش ما بر این بوده که زمابندی های پروژه ها به هم نخورد و براساس مصوبات قبلی پیش رود اما به معنی این نیست که پروژه ها تعطیل شوند.

همچنین سید مهران عالم زاده نیز در این جلسه بیان داشت: درآمد شهرداری تابع مواردی از جمله عوارض است که شرایط رکود اقتصادی هر روز بدتر می شود و درآمدهای این بخش کاهش دارد.

وی ادامه داد: منبع دیگر، مالیات بر ارزش افزوده است که ثبات و نظم مشخصی ندارد و اولویت ما پرداخت حقوق است که ۴۷۰۰ نفر از کارکنان نیروهای تنظیف هستند و تکلیف داریم ابتدا حقوق را پرداخت کنیم.

عالم زاده تصریح کرد: در شهرداری کرمان ماهانه حدود ۱۹ میلیارد تومان باید برای حقوق و بیمه بپرازیم و قطعا در این وضعیت، پروژه های عمرانی در اولویت دوم هستند و نمی توانیم انتظارات پیمانکاران و پروژه ها را به موقع تامین کنیم.

در این جلسه نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در استان کرمان نیز درباره وضعیت پروژه میدان آزادی اظهار کرد: انجام تعهدات مشروط به تامین منابع بود و با وجود اینکه با تمام توان کار را پیش برده ایم، با مشکل مالی مواجه شده ایم و اکنون پروژه تعطیل شده است.
 
وی افزود: در صورت عدم تامین منابع، پروژه ابوذر نیز متوقف خواهد شد.
 
در رابطه با این خبر که سرپرست  استانداری خود را از پروژه ها کنار کشیده و شهردار هم آن را در اولویت دوم خود قرار داده ست و خاتم هم به خاطر نرسیدن منابع مالی کار را تعطیل کرده است، مصطفی آیت اللهی موسوی معاونت عمرانی استانداری به خبرنگار ما گفت : یکسری مسائل مالی در این رابطه وجود دارد که نه تنها پروژه های کرمان که حتی کلیه پروژه های کشور را درگیر نموده است و شهرداری کرمان نیز از این متستثنی خارج نیست و درآمدهای وصولی نداشته است ولی سعی می کنیم که پروژه را اگر تا پایان مهر ماه نشد حداکثر با یک ماه تاخیر به بهره برداری برسانیم.
 
وی گفت : استانداری هرگز شهرداری را تنها نخواهد گذاشت و در تمامی فعالیت های عمرانی همچون گذشته مساعدت خواهد کرد و اگر نیازی هم به جلسه با حضور استاندار باشد این کار حتما انجام خواهد شد.
 
علی قنبری معاون فنی و عمرانی شهرداری نیز بیان داشت: در رابطه با بدهی شهرداری به قرارگاه خاتم زمین هایی را برای مزایده گذاشتیم که مورد ایراد سازمان بازرسی قرار گرفت و در خواست نمود تا مزایده فعلا متوقف شود ، این امر باعث شد تا ما نتوانیم خاتم را تامین مالی نماییم و به نظر من یک الی دو ماه ممکن است وقفه ای ایجاد نماید.
 
وی گفت: در حال حاضر خاتم در حال فعالیت در میدان آزادی و پل ابوذر  و همچنین در حال ساخت سگمنت برای برخی از پروزه ها می باشد.
قنبری عنوان کرد: عمده کاری که باید در سایر پروژه ها انجام شود ساخت سگمنت است که خود پروژه عظیمی است و این سگمنت ها در حال حاضر در کارگاه خاتم در حال ساخت و تولید می باشند.
 
معاون فنی و عمرانی شهرداری در رابطه با پل ابوذر تصریح کرد : این پروژه از برنامه زمانبندی جلوتر  است .
 
وی بیان داشت: در پروژه آزادی فقط وقفه ای ایجاد شده و تعطیل نشده است و تمامی این پروژه ها در اولویت اولیه ما هستند.
 
قنبری در رابطه با صحبت فدایی و شهردار در جلسه عمران (اول مهر ماه) اذعان داشت: من خودم در جلسه بودم ، دکتر فدایی گفت: اگر طبق برنامه زمانبندی شده یعنی ۳۰ مهر ماه این پروژه به پایان نمی رسد دیگر جلسه ای
تشکیل نشود ، که موسوی معاون عمرانی استانداری نیز بیان داشت: مشکلی نیست شما می توانید در جلسات هفتگی حضور پیدا نکنید و یک ماهه و یا دو ماهه باشید.
 
وی ادامه داد: قرار نیست که استانداری حمایت خود را از شهرداری نداشته باشد و این سوء تفاهمی است که برخی رسانه ها از این جلسه داشته اند.
 
قنبری خاطرنشان کرد: به محض اینکه زمین ها در مزایده به فروش روند بدهی خاتم را پرداخت خواهیم نمود.
 
انتهای پیام/

نظر شما