شناسهٔ خبر: 28349067 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنگ اقتصادی و موفقیت های یک کارآفرین در زرندیه

ساوه - ایرنا - جنگ اقتصادی و زیاده خواهی برخی ابرقدرت ها هنوز به جبهه تسلیم و تضعیف سنگر تولید و کارآفرینی منجر نشده و سربازان خط نبرد در این پیکار با ایمانی راسخ و عزمی استوار با وجود همه مشکلات و تنگناها، دل در گرو نظام و انقلاب دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ واقعیت آن است که حتی در شرایط کنونی اقتصادی کشور و حجم بالای نقدینگی هم می توان چرخ های صنعت را روغنکاری کرد و تولید و اشتغال را چرخاند و این حکایت کارآفرینان دلسوزی است که به قول قدیمی ها آنقدر پشتکار و دوراندیشی دارند که می توانند «بر روی آب،‌ آتش درست کنند».
در سالی که از سوی رهبر انقلاب به نام حمایت از تولید و کالاهای ایرانی نامیده شده است،‌ یکی از کارآفرینان موفق شد کارگاه محقر و کوچک خود را اکنون به کارخانه ای بزرگ در شهر صنعتی زاویه از توابع شهرستان زرندیه تبدیل کند که روزانه افزون بر 6 تن انواع کارتن مورد نیاز حوزه های تولیدی از جمله تخم مرغ را تولید کند.
عضو هیئت مدیره این شرکت کارتن سازی به ایرنا‌، گفت: فعالیت این کارگاه از سال 1375 در قالب یک محیطی کوچک آغاز و با تجارب به دست آمده در سال های بعد بر دامنه فعالیت ها شده و تولید نیز گسترش پیدا کرده است.
«صادق کریمخانی» افزود: با شناخت از سیستم بازار و تکنیک های تولید، اکنون در کارخانه ای به مساحت 15 هزار و زیربنای 6 هزار متر مربع انواع کارتن و ورق های کاغذی تولید می شود.
وی ادامه داد: در سال 90 علاوه بر خط کارتن سازی، راه اندازی خط تولید ورق نیز در دستور کار قرار گرفت.
کریمخانی اظهار داشت: در چند سال اخیر خط تولید ورق را تجهیز و یک خط کارتن سازی دیگر نیز به ظرفیت تولید اضافه شده و تنوع تولیدات از ورق سه لایه به نوع پنج لایه آن توسعه یافته است.
به گفته این کارآفرین با افزایش خطوط تولید، مدیریت کارخانه با مشکلات مختلف در زمینه تامین مواد اولیه، تهیه قطعات مصرفی ماشین آلات، پرداخت هزینه های جانبی، انرژی و مالیات مواجه شده است.
وی گفت: برای جبران این مشکلات و تامین سرمایه در گردش نیاز به دست کم 50 میلیارد ریال تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش بود که از سه سال قبل در یکی از بانک ها برای دریافت این حجم از منابع اقدام شد ولی به دلیل نرخ بالای بهره بانکی و قوانین سخت گیرانه موفق نشدیم و بانک نیز حاضر به پرداخت رقمی حدود یک میلیارد ریال بود که ناکافی بود.
کریم خانی همچنین تعرفه بالا و هزینه های مربوط به حامل های انرژی چون آب،‌ برق و گاز را از دیگر مشکلات این واحد تولیدی برشمرد و گفت: مبالغی که صرف پرداخت بهای انرژی می شود، بسیار بالاست و برای جبران این حجم از فشارها کالای تولیدی با قیمت بالاتری به فروش می رسد.
کریمخانی با بیان اینکه روزانه 6 تن کارتن در یک شیفت کاری در این کارخانه تولید می شود، افزود: عمده مصرف کنندگان محصولات تولیدی این کارخانه، مرغداری ها هستند که با افزایش قیمت کارتن، آنها نیز قیمت تخم مرغ را افزایش می دهند و در نهایت این چرخه باعث ایجاد مشکلات معیشتی برای مردم می شود.
وی افزود: درصد بالایی از مواد اولیه مصرفی ما از جمله کاغذ سفید از تولیدات داخل کشور است اما با شرایط اقتصادی کنونی به ویژه در چند ماه اخیر، شرکت های تولید کننده مواد اولیه ترجیح می‌دهند که محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند و دلار دریافت کنند.
کریمخانی گفت: قیمت مواد اولیه به شدت افزایش یافته و ما به سختی قادر هستیم مواد اولیه مصرفی خود را در یک شیفت کاری را تامین کنیم.
به گفته این تولید کننده اکنون و با وجود فشار تحریم ها و رکود حاکم بر حوزه های تولیدی،‌ 30 نفر به طور مستقیم و 20 نفر نیز به صورت غیر مستقیم در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند.
وی تاکید کرد: تاکنون حقوق و مزایای کارکنان و کارگران این کارخانه به طور کامل و بهنگام پرداخت شده و همه توان خود را برای تداوم اشتغال و تولید به کار خواهیم گرفت.
وی گفت: هدف این مجموعه توسعه تولیدات و احداث کارخانه ای است که قادر به تامین مواد اولیه خود باشد اما با توجه به مشکلات اقتصادی و بالا بودن سود تسهیلات بانکها تاکنون موفقیتی حاصل نشده است.
این کارآفرین در پایان از مسئولان و دست اندرکاران درخواست کرد که ضمن حمایت از تولید داخلی، برای کاستن از فشار و هزینه‌های جانبی بر تولید کنندگان تلاش کنند.
در شهرستان های ساوه و زرندیه در مجموع افزون بر 800 واحد تولیدی بزرگ و کوچک در شهر و نواحی صنعتی فعالیت دارند و هزاران تن نیز در این مراکز مشغول به فعالیت هستند.
9921/6539/3075

نظر شما