شناسهٔ خبر: 28348770 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

وقتی سلطان جدید فوتبال جهان چوپانی می‌کرد! +عکس

داستان لوکا مودریچ ستاره کروات رئال‌مادرید پیچیدگی خاصی دارد. او از موانع بسیاری در زندگی‌اش عبور کرده و این روز‌ها عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال جهان را یدک می‌کشد. حالا مودریچ که زمانی چوپانی هم می‌کرد برنده جایزه The Best فیفاست و به ۱۰ سال سلطنت مسی و رونالدو خاتمه داده.

صاحب‌خبر -

 اکونا پرس: داستان لوکا مودریچ ستاره کروات رئال‌مادرید پیچیدگی خاصی دارد. او از موانع بسیاری در زندگی‌اش عبور کرده و این روز‌ها عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال جهان را یدک می‌کشد. حالا مودریچ که زمانی چوپانی هم می‌کرد برنده جایزه The Best فیفاست و به ۱۰ سال سلطنت مسی و رونالدو خاتمه داده.

چوپانی و جنگ

لوکا پسرِ یک گله‌بان بود و طبیعتاً او هم کنار مودریچِ بزرگ در کودکی‌اش به کار چوپانی پرداخته است. آن‌ها از مهاجرانی بودند که تحت شکنجه صرب‌ها قرار گرفتند و حتی پدربزرگش زیر این شکنجه‌ها کشته شد. پسری که زانوبند چوبی می‌پوشید و همیشه مقابل پای خودش توپ داشت. ماجراجویی لوکا مودریچ از زادار محل تولدش آغاز شد و از بوسنی، زپرشیچ، زاگرب، لندن و مادرید گذر کرده است.

چندی پیش مستندی از «پاول بالِنوویچ» پخش شد که در آن پسربچه‌ای یک گله گوسفند را از کمین گرگ‌ها دور می‌کند. این مستند در «یاسنیتسه» از توابع زادار فیلمبرداری شده و پس از سال‌ها متوجه شده‌اند آن پسربچه چوپان که یکی از شخصیت‌های اصلی داستان است این روز‌ها بازوبند کاپیتانی تیم ملی کرواسی را بر بازو می‌بندد. اگرچه مودریچ به دلیل سختی‌های جنگ و اجبار برای مهاجرت از منطقه جنگی چندان علاقه‌ای به یادآوری آن روز‌ها ندارد و فقط دوست دارد از فوتبال و خانواده‌اش صحبت کند.

لوکا مودریچ در کودکی و حال چوپانی کردن

پـدر؛ اولین مربی

شبی که لوکا مودریچ ۳۳ ساله در لندن جایزه بهترین بازیکن فیفا را دریافت کرد دلتنگ یک نفر بود؛ پدرش که اولین مربی‌اش در ورزش محسوب می‌شود و سال ۲۰۱۴ درگذشت. زمانی که مودریچ به تازگی از تاتنهام به رئال‌مادرید رفته بود پدرش را از دست داد تا مادرید را به مقصد بالکان برای مراسم ترحیم پدر ترک کند. در واقع در هر برهه از زمان مودریچ مشکلاتی داشته، اما بر این سختی‌ها غلبه کرده تا امروز یکی از اسطوره‌های فوتبال کرواسی باشد؛ اولین بازیکن کروات که بهترین بازیکن جهان می‌شود.

 

تنبیه در زادار

لوکا مودریچ روزی که برای عقد قرارداد با هایدوک راهی شهر اسپلیت شد را یادآوری می‌کند. مودریچ این خاطره را تعریف می‌کند: «من به هایدوک اسپلیت رفتم تا با این باشگاه قرارداد ببندم، بدون اینکه باشیچ مدیر آن زمانِ تیم زادار بداند. بعد از آن متوجه شد و به من گفت: برایم زود است و باید برگردم. کجا؟ به زادار. بعد از آن وقتی برگشتم به من گفت: اگر برای هایدوک خوب نیستی برای زادار هم خوب نیستی و نمی‌توانی با ما تمرین کنی.» البته بعد از مدتی مدیر تیم متوجه شد به اندازه کافی لوکا تنبیه شده و اجازه داد به تمرین تیم برگردد. مودریچ ادامه می‌دهد: «چند هفته‌ای را همین‌طور بدون اینکه با زادار تمرین کنم، گذراندم. بعد از دو یا سه ماه باشیچ به پدرم گفت: می‌توانم برگردم.» و حالا ۲ دهه بعد از آن روز‌هایی که تنبیه شد، او در کنار وانیا همسرش و فرزندانش در لندن ویژه‌ترین فرد مراسم The Best شده است.

نظر شما