شناسهٔ خبر: 28348120 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در مراسم افتتاح 110 مدرسه برکت مطرح شد؛

خبرهای خوب در حوزه اشتغال جوانان/ حدود ۳۰ درصد مدارس نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی هستند

گروه جامعه ــ در مراسم بهره‌برداری از ۱۱۰ مدرسه برکت، اهدایی مقام معظم رهبری به دانش‌آموزان مناطق کمتر توسعه یافته کشور به خبرهای خوب در حوزه اشتغال جوانان و ضرورت توجه ویژه به حدود ۳۰ درصد مدارس کشور که نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی هستند اشاره شد.

صاحب‌خبر -
خبرهای خوب در حوزه اشتغال جوانان/ حدود ۳۰ درصد مدارس نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی هستندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم بهره‌برداری از ۱۱۰ مدرسه برکت، اهدایی مقام معظم رهبری به دانش‌آموزان مناطق کمتر توسعه یافته کشور صبح امروز، چهارم مهرماه، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، سعید جعفری، مدیرعامل بنیاد برکت و مهراله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور و همچنین جمعی از مسئولان آموزش‌و‌پرورش و بنیاد برکت در محل دستاوردهای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم جعفری، مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه بار دگر شاهد افتتاح مدارس برکت به عنوان هدایای مقام معظم رهبری به دانش‌آموزان مناطق محروم هستیم، گفت: امرز 600 کلاس درس در 21 استان کشور به بهره‌برداری می‌رسند که برای پنجمین سال پیاپی شاهد این بهره‌برداری‌ها هستیم که با این تعداد بیش از هزار و 110 مدرسه برکت تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تا پایان سال 100 مدرسه برکت دیگر افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد گفت: بنیاد برکت در حال حاضر 21 پروژه دارد و در مجموع برای پروژه‌هایی که بنیاد برکت به ثمر رسانده‌ است تاکنون بیش از 90 هزار میلیارد ریال هزینه شده است. بیش از 70 درصد از این هزینه در حوزه اشتغال‌زایی بوده و بر همین اساس هم در شش ماهه دوم سال شاهد خبرهای خوبی در حوزه اشتغال کشور خواهیم بود.

بعد از این سخنان رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور با تشکر از بنیاد برکت برای بهره‌برداری از ۱۱۰ مدرسه گفت: در مهر امسال ۸ هزار کلاس درس توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس احداث شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۶، ۵۰ درصد مدارس کشور را خیران ساخته‌اند و در سال جاری نیز این مقدار بیش از ۵۰ درصد بوده و ۴ هزار کلاس درس توسط خیران ساخته شد. بر همین اساس با مقایسه فضای آموزشی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز یک و نیم متر مربع بوده و در حال حاضر این میزان به ۵.۲ مترمربع رسیده است، البته با تمام تلاش‌های انجام شده، از استاندارد جهانی که ۸.۴ مترمربع است، عقب هستیم.

رخشانی مهر با بیان اینکه ۱۱ استان کشور زیر خط میانگین سرانه آموزشی هستند، گفت: این میزان در استان سیستان و بلوچستان و البرز زیر ۳.۵ مترمربع است. همچنین حدود ۳۰ درصد مدارس کشور تخریبی و نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی هستند، در سال ۸۲، ۷۰ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی بودند که پس از اجرای برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه این میزان تغییر کرده و به ۷۰ درصد مدارس مقاوم و ۳۰ درصد نیازمند بازسازی تبدیل شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: درحال حاضر میانگین عمر پروژه‌های آموزشی ۴۰ سال است و اکثر پروژه‌های قبل از سال ۶۸ نیاز به بازسازی دارند، اما پروژه‌های اجرایی شده توسط بنیاد برکت براساس آخرین دستورالعمل‌های معماری ساخته شده و به مسائل کیفی توجه می‌شود؛ امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده میانگین عمر ساختمان‌های مدارس را به ۷۰ سال برسانیم.

بعد از این سخنان محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با اشاره به اینکه فصل مشترک تمامی وقایع این روزها، عاشورا است، گفت: دشمن امروز تلاش می‌کند تا فرهنگ عاشورایی بر اسلام حاکم نباشد؛ جمهوری اسلامی امروز نماد و سمبل فرهنگ عاشورایی است و به همین دلیل استکبار و دشمنان اسلام به دنبال آسیب رساندن و حذف این فرهنگ در کشور ما هستند.

وی ادامه داد: دشمنان جمهوری اسلامی ایران با بهانه‌های مختلف از جمله جنگ تحمیلی و تحریم‌های بسیار سعی می‌کنند تا فرهنگ عاشورایی کشور ما را بر هم بزنند؛ بر همین اساس امروز مهمترین جنگی که مردم کشور را درگیر کرده، جنگ اقتصادی است؛ اما سوال اینجاست که ما چگونه توانستیم در اوایل انقلاب با جنگ و توطئه‌های دشمنان مقابله بکنیم، که آن چیزی جز تکیه بر فرهنگ عاشورا نبود.

مخبر با تأکید بر اینکه امروز کشور زیرساخت‌ها و نعمت‌های خدادادی بسیاری دارد که باید از آنها بهره‌مند شویم، گفت: بزرگترین معضل روحی ما بحث بیکاری است، در حالی که کشور ما در گاز و بسیاری از مسائل اول است و برخی از شهرهای ما از نعمت‌های خدادادی بسیاری بهره‌مند هستند که خیلی از آنها را کشورهای دیگر هم ندارند، الزاما باید از این نعمت‌های خدادادی بهترین استفاده را ببریم و به همین خاطر نیازمند یک بسیج عمومی، وحدت جدی و عزم ملی برای ریشه کن کردن بیکاری‌ها و مشکلات کشور هستیم.

مخبر تصریح کرد: مشکل امروز ما این است که اقتصادمان را دست مردم نمی‌دهیم؛ نمونه موفقیت‌هایی که به دست مردم انجام شده است را بارها دیده‌ایم. هر کجا که مردم ورود پیدا کردند و کار و اختیار را به آنها سپرده‌ایم موفق شدیم. همانطور که سیاست، جنگ و امنیت را به مردم دادیم و حل شد، اقتصاد را هم باید به دست مردم بدهیم.

وی با بیان اینکه در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هر کاری که می‌کنیم، آمادگی واگذاری آن را به مردم داریم، افزود: اگر به مردم اعتماد کنیم موفق خواهیم بود؛ اصل کار دشمن هم این است که مردم را در حوزه اشتغال، ناامید و مأیوس کند؛ اما مردم اگر اشتغال‌شان تأمین شود بسیاری از مشکلات کشور و مشکلات آنها مرتفع می‌شود؛ به همین خاطر محور اصلی کار ما اشتغال است.

حجت‌الاسلام والمسلیمن محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، آخرین سخنران این مراسم بود که وی نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه قیام امام حسین(ع) و ماه محرم گفت: همه مردم جمهوری اسلامی ایران از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان ارادتمندان ساحت مقدس اباعبدالله(ع) هستیم و این سرمایه بزرگی است که قابل مقایسه با چیزی نیست.

رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب افزود: اخیراً جمله‌ای از یک کشیش غربی خواندم که گفته بود اگر می‌خواهید اسلام را از شیعیان بگیرید، باید محرم را از آنها بگیرید از این جهت محرم برای شیعیان بسیار جایگاه بزرگ و عظیمی دارد و بر همین اساس بود که امسال شاهد بودیم توجه مردم به عزاداری‌های ماه محرم قابل مقایسه با سال‌های قبل نبود.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در محرومیت‌زدایی بیان کرد: شما در این ستاد کار بزرگی را شروع کرده‌اید که مدرسه‌سازی بخشی از آن بود. مدرسه است که باید بزرگان علم و دانش را تربیت کند و این خدمت بزرگی است و قطعاً حرکت شما حرکتی الهی بوده و مورد رضایت امام زمان(عج) است و امیدوارم این خدمات با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی تصریح کرد: امروز عظیم‌ترین کار در کشور مدرسه‌سازی است؛ چرا که مدرسه بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی در هر جایی است و مردان آینده و مدیران کشور را تربیت می‌کند.

به گزارش ایکنا در پایان این برنامه از فعالان عرصه مدرسه‌سازی و پیمانکاران برتر در احداث مدارس تقدیر به عمل آمد و ضمن آن از طرق ویدو کنفرانس 110 مدرسه در 21 استان کشور افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
انتهای پیام

نظر شما