شناسهٔ خبر: 28347821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رقابت‌پذیری تهران در مقایسه با شهرهای مطرح جهان مناسب نیست

تهران-ایرنا- معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار پایتخت با بیان اینکه تهران در مقایسه با سایر کلانشهرهای جهان از مزیت‌های رقابت‌پذیری کمتری برخوردار است اظهارداشت: شاخص‌های رقابت‌پذیری پایتخت در برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری ارتقاء پیدا می‌کند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الله میرزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زیست‌پذیری شهر تهران باید ارتقاء یابد و برای دستیابی به آن، علاوه بر فعالیت مدیریت شهری، مشارکت شهروندان و سایر دستگاه‌ها نیز نقش مهم و بسزایی دارد.
وی با اشاره به رتبه‌بندی 120 شهر جهان در شاخص رقابت‌پذیری گفت: در این رتبه‌بندی شهرهای نیویورک، لندن، سنگاپور، هنگ‌کنگ و پاریس بهترین رتبه‌ها را از نظر رقابت‌پذیری به ‌خود اختصاص داده‌اند و متاسفانه شهر تهران در این زمینه رتبه خوبی نداشته و در انتهای این جدول قرار گرفته است.
معاون شهردار تهران با اشاره به شاخص های مورد توجه در این رتبه‌بندی ادامه داد: استحکام اقتصادی برای مقابله با چالش‌ها، سرمایه‌های فیزیکی شهر، بلوغ مالی در مدیریت شهری، اثربخشی نهادهای مدیریت شهری، داشتن شخصیت فرهنگی و اجتماعی برای شهر، میزان سرمایه انسانی، محیط زیست و مخاطرات طبیعی و داشتن جاذبه‌های جهانی از جمله مسائل مورد توجه در رتبه‌بندی شهرها است.
وی تاکید کرد: متاسفانه در این رتبه‌بندی کمترین نمره در خصوص جاذبه‌های جهانی به شهر تهران اختصاص پیدا کرده و این در حالی‌ است که تهران بیش از 2 هزار و 200 نقطه گردشگری دارد و می‌تواند جذابیت‌های زیادی برای معرفی در دنیا داشته باشد.
میرزایی نمره پایین در زمینه بلوغ مالی را نیز یکی دیگر از چالش‌های تهران در این رتبه‌بندی دانست و افزود: داشتن درآمدهای پایدار شهری، اخذ مناسب و متناسب مالیات، جذب مناسب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و مدیریت هزینه در شهر از جمله مسائلی است که باید به آنها توجه شود.
به گفته وی 5 شهر اول دنیا در این رتبه‌بندی همگی از نظر بلوغ مالی و مسائلی که اشاره شد، نمره 100 را به خود اختصاص داده‌اند اما نمره تهران، 16.7 (از 100) لحاظ شده که نمره پایینی محسوب می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران ادامه داد: تلاش شده تا به بخشی از این مسائل و چالش‌ها در برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران پرداخته شود تا زمینه رشد متوازن شهری و ارتقای جایگاه پایتخت در رتبه‌بندی‌های جهانی فراهم شود.
به گزارش ایرنا برنامه سوم شهر تهران روز گذشته در قالب 100 حکم تدوین شده توسط شهردار تهران به رئیس شورا تقدیم شد که این برنامه برای سالهای 1398 تا 1402 تدوین شده است.
تهرام/9353 / 1539

نظر شما