شناسهٔ خبر: 28347500 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

جهان به تعریف ترامپ از دولت خودش خندید

عقب‌نشینی از ادعای صفر کردن فروش نفت ایران

روزنامه جوان

دونالد ترامپ برای دومین بار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد، نطقی که رئیس‌جمهور امریکا در آن، بیش از هر کشور دیگری بر ایران متمرکز شد و در حالی از کشور‌های دیگر خواست که ایران را منزوی کنند که خود از سیاست «صفر کردن صادرات نفتی ایران» عقب نشست.

صاحب‌خبر -
دونالد ترامپ برای دومین بار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد، نطقی که رئیس‌جمهور امریکا در آن، بیش از هر کشور دیگری بر ایران متمرکز شد و در حالی از کشور‌های دیگر خواست که ایران را منزوی کنند که خود از سیاست «صفر کردن صادرات نفتی ایران» عقب نشست.

به گزارش «جوان»، دومین سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل با خنده حاضران به این ادعای او شروع شد که گفت: دولتش در کمتر از دو سال دستاورد بیشتری نسبت به هر دولت دیگری در تاریخ امریکا داشته است. رئیس‌جمهور امریکا در واکنش به خنده حضار به این ادعایش گفت: «اشکالی ندارد؛ انتظار چنین واکنشی را نداشتم». دقایقی بعد، بار دیگر، حضار به نحوه بیان این جمله او خندیدند که به کشور‌های عضو اوپک اشاره کرده و گفت که این کشور‌ها «مثل همیشه بقیه جهان را تیغ می‌زنند.» هنوز دقایقی از خنده رهبران جهان به سخنان رئیس‌جمهور امریکا نگذشته بود که کاربران در شبکه اجتماعی توئیت آگوست سال ۲۰۱۴ او درباره اوباما را منتشر کردند که در آن نوشته بود: «ما به رئیس‌جمهوری نیاز داریم که باعث خنده جهان نشود. ما نیاز به یک رهبر واقعی داریم، باهوش در استراتژی و پیروزی. با احترام.»

ایران را منزوی کنید
سخنرانی غروب دیروز ترامپ در سازمان ملل، محور‌های مختلفی را در خود دیده بود، از تشکیل مرکز مبارزه با تروریسم در جریان سفر به عربستان گرفته تا تهدید به اقدام علیه سوریه در صورت استفاده سوری‌ها از سلاح شیمیایی و از اشاره به کسری ۸۰۰ میلیارد دلاری تجارت خارجی امریکا گرفته تا خروج امریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل. با این حال، هیچ یک از بخش‌های سخنان ترامپ، طولانی‌تر از سخنان او علیه ایران نبود. ترامپ مدعی شد که «رهبران ایران به دنبال مرگ و نابودی هستند». رئیس‌جمهور امریکا چالش‌های اقتصادی این روز‌های ایران را که تحریم‌های امریکا نقش غیر قابل انکاری در آن داشته، سکویی کرد برای حمله به ایران و ادعا کرد: «رهبران ایران منابع مردمی را غارت کرده‌اند تا به جیب خود بریزند و در منطقه جنگ به راه بیندازند.» ترامپ با اشاره به بازگشت تحریم‌های ایران در ماه نوامبر آینده (آبان ماه) گفت که یک کمپین جدید فشار اقتصادی علیه ایران به راه انداخته‌ایم تا راه‌های دسترسی مالی رهبران ایران به اهداف خونبار را قطع کند. رئیس‌جمهور امریکا در شرایطی به اجرا شدن تحریم‌های جدید علیه ایران از آبان ماه اشاره کرد، ولی اشاره‌ای به سیاست اعلانی «به صفر رساندن فروش نفت ایران» نکرد و در عوض وعده کرد «فروش نفت آن‌ها را کم خواهیم کرد» و گفت که از همه ملت‌ها می‌خواهد «رژیم ایران را منزوی کنند.» رئیس‌جمهور امریکا گفت: «می‌خواهیم فروش نفت ایران را هدف قرار دهیم. اجازه نخواهیم داد این رژیم‌هایی که مرگ بر امریکا می‌گویند و اسرائیل را تهدید می‌کنند، صاحب کلاهک‌های هسته‌ای باشند.» ترامپ از خروح امریکا از برجام هم حمایت کرد و برجام را «موهبتی بادآورده» برای ایران خواند. رئیس‌جمهور امریکا پیش از آغاز سخنرانی خود در هفتاد و سومین نشست مجمع‌عمومی سازمان‌ملل ادعا کرده بود که مشتاق برخورداری از روابط عالی با ایران است و حین ورود به مقر سازمان ملل در نیویورک ادعا کرد: «ایران چاره‌ای جز مذاکره ندارد. ایران هیچ گزینه‌ای ندارد مگر اینکه سیاست‌های خود را تغییر دهد.»

از کسی معذرت نخواهم خواست
ترامپ در سخنرانی خود، حتی در یک کلمه به روسیه اشاره نکرد ولی در عوض سیاست‌های تجاری چین را به باد انتقاد گرفت. او گفت: به روشنی گفته‌ام که احترام زیادی برای رئیس‌جمهور چین قائلم ولی تأکید کرد کسری موازنه تجاری امریکا و چین قابل قبول نیست. ترامپ به جای تجارت آزاد که امریکا به طور تاریخی حامی آن بوده، از «تجارت عادلانه» سخن گفت و با اشاره به کسری تراز تجاری ۸۰۰ میلیارد دلاری امریکا، بر لزوم تغییر در سیستم تجارت جهانی تأکید کرد. ترامپ گفت که دیگر نمی‌گذارد ثروت امریکا غارت شود و خطاب به رهبران جهان گفت که درباره کار‌هایی که برای حمایت از شهروندان امریکایی با دیگر کشور‌ها می‌کند، از کسی معذرت نخواهد خواست. رئیس‌جمهور امریکا شورای حقوق بشر سازمان ملل را که امریکا از آن خارج شده «بدنه رسوا» خواند و گفت: «تا زمان اصلاحات واقعی به شورای حقوق بشر سازمان ملل برنمی‌گردیم.»

تقدیر فقط از ۴ کشور
رئیس‌جمهور امریکا گفت: از کشور‌های اوپک خواهیم خواست بالا بردن قیمت را متوقف کنند و آن‌ها را متهم به این کرد که «دیگران را تیغ می‌زنند»، جمله‌ای که نحوه بیانش خنده دوم حضار را در پی داشت. او گفت که امریکا تا حالا از این کشور‌ها محافظت نظامی کرده و آن‌ها هم از این به بعد، در عوض محافظت نظامی امریکا، کمک مالی قابل توجهی کنند. ترامپ به رغم انتقاد از کشور‌های اوپک، از عربستان تجلیل کرد، جایی که او در کنار تمجید از هند به خاطر کاهش فقر و تمجید از آنچه که او ۷۰ سالگی دموکراسی اسرائیل خواند، از اصلاحات ملک سلمان و فرزندش در عربستان نیز تمجید کرد. به جز عربستان، اسرائیل و هند، تنها کشوری که ترامپ از آن تقدیر کرد، لهستان بود. او البته از روند مذاکره با کره شمالی هم استقبال کرد و از کیم جونگ اون تشکر نمود ولی لغو تحریم‌ها را منوط به خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ خواند.

نظر شما