شناسهٔ خبر: 28345936 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

بازتاب جهانی سخنان روحانی در رسانه‌ها

تمجید تلویزیون های چین، کره جنوبی و ژاپن از سخنرانی منطقی روحانی و تأکید بر قانون‌مداری ایران/ ژاپن تودی: اشاره روحانی به یکجانبه گرایی آمریکا به تأیید ماکرون و چین هم رسید

صاحب‌خبر -

 رسانه‌های بین‌المللی جهان سخنان «حسن روحانی» رییس‌جمهوری کشورمان و «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا را چگونه منتشر کردند؟

رسانه های شرق آسیا ضمن بازتاب گسترده و مشروح اظهارات «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، مواضع منطقی وی را مورد تقدیر قرار دادند.

 تلویزیون های چین، کره جنوبی و ژاپن در گزارش های جداگانه ای ضمن تمجید از سخنرانی منطقی روحانی، تاکید کردند او بارها در این سخنرانی بر قانون مداری ایران تاکید کرد و این را کشوری صلح طلب معرفی نمود.
رسانه های این کشورها افزودند برخلاف حملاتی که 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا به ایران کرد، روحانی گفت نقض برجام و نادیده گرفتن توافقات بین المللی نوعی هرج و مرج طلبی است.
خبرگزاری شینهوا چین، کیودو ژاپن، نشریات کوریا تایمز و هرالد از کره جنوبی هم در گزارش های جداگانه ای آوردند رییس جمهوری ایران در سخنرانی خود مواضع کشورش را تشریح کرد و گفت که ایران خواستار جنگ نیست.
این گزارش ها ادامه می دهد: در شرایطی که ترامپ ایران را متهم به قتل، کشتار، سرکوب و مداخله در کشورهای دیگر می کرد، روحانی گفت که ایران خواستار جنگ، تحریم، تهدید و باج طلبی نیست و بر قانون مداری تاکید می ورزد و این موضعی بسیار شفاف است.
گزارش ها می افزاید که بخش دیگری از سخنرانی حسن روحانی متوجه یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن تعهدات بین المللی از سوی ترامپ و دولت وی بود و برای مثال به برجام و توافق تحولات اقلیمی پاریس اشاره کرد.
تارنمای ژاپن تودی هم نوشت که سخنرانی روحانی و اشاره های وی به یکجانبه گرایی از سوی کشورهای دیگری نظیر چین و فرانسه نیز مورد حمایت قرار گرفت و مکرون رییس جمهوری فرانسه هم بعد از روحانی گفت که یکجانبه گرایی باعث تشدید تنش ها شده است.
گزارش می افزاید که بسیاری از کشورها از جمله فرانسه گفته اند که نمی توانند یکجانبه گرایی را بپذیرند و این را مغایر با ارزش های امروز دنیا می دانند.
گزارش رسانه های منطقه حاکی است که ترامپ بر اساس اظهاراتش قصد دارد دور دوم تحریم ها را برای به صفر رساندن فروش نفت ایران اجرایی کند و همزمان کوشش می کند تا با ایجاد اتحاد با کشورهای خلیج فارس و همچنین اردن و مصر با ایران مقابله کند.
گزارش های رسانه ای از کشورهای منطقه نشان می دهد که شاید برخی از حضار در مجمع عمومی اظهارات ترامپ را مورد توجه قرار دادند اما عده ای هم بودند که جز لبخند به این سخنرانی، کار دیگری نکردند و دست هایشان برای کف زدن برای ترامپ حرکت نکرد.

بازتاب سخنان روحانی و ترامپ در رسانه های جهان


رویترز با مقایسه سخنرانی روحانی و ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: «ترامپ در نشست سازمان ملل جهانی شدن را رد کرده و علیه ایران سخرانی کرد.»

آسوشیتد‌پرس هم با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا درباره کره شمالی نوشت: «ترامپ گفت که اکنون در سازمان ملل حال و هوای خانه را داشته و دیدگاهش درباره به کره‌شمالی نسبت به سال گذشته تغییر کرده است.»

نشنال صحبت‌های رئیس‌جمهور کشورمان را مورد توجه قرار داد و نوشت: «روحانی از آمریکا به دلیل ترک برجام انتقاد کرد.»

راشا تودی هم با اشاره به اظهارات روحانی تاکید کرد: « رییس‌جمهوری ایران بهبود روابط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس را خواستار شد. روحانی گفت که مساله فلسطین مهم‌ترین بحران خاورمیانه است.»

اسپوتنیک هم نوشت: «روحانی، آمریکا را به بازگشت به میز مذاکرات دعوت کرد.»

گاردین هم با اشاره به خروج آمریکا از برجام نوشت: «روحانی گفت: مبارزه با مذاکرات چندجانبه نشانه کمبود خرد است.»

اکونومیک‌تایمز نوشت: «ترامپ منزوی شدن ایران را خواستار شد و از عملکرد کیم جونگ اون تمجید کرد.»

فایننشیال‌تایمز سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان را مورد توجه قرار داد و در تیتری نوشت: «روحانی، آمریکا را به تلاش برای براندازی نظام ایران متهم کرد.»

واشنگتن‌پست هم در واکنش به حرف‌های رئیس‌جمهور ایران آن بخش از حرف‌های روحانی را که گفت «تحریم‌های آمریکا، تروریسم اقتصادی است.»، مورد توجه قرار داد.

تایمزآو اسرائیل با اشاره به صحبت‌های روحانی درباره رژیم صهبونیستی نوشت: رئیس‌جمهور ایران گفت که اسرائیل "خطرناکترین تهدید" برای صلح جهانی است.

 

نظر شما