شناسهٔ خبر: 28345676 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بوشهر| بنیاد برکت در مسیر توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور

R1357/P1357/S6,53/CT12

عملکرد توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی بنیاد برکت در کشور را می‌توان در طرح‌های توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی مانند مشارکت در ۳۵۰ طرح اقتصادی با حجم کل سرمایه‌گذاری ۶۲ هزار میلیارد ریال و ایجاد ظرفیت اشتغال برای ۲۱۰ هزار نفر مشاهده کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، بنیاد برکت در 20 آذرماه 1386 تاسیس شد تا به عنوان مجموعه‌ای برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و انجام امور عام المنفعه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته فعالیت کند و امروز با گذشت بیش از 10 سال از فعالیت بنیاد برکت، این نهاد در حوزه‌های وسیعی به منظور خدمت به محرومان اقدامات قابل توجه‌ای را انجام داده است.

توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی، توسعه فضاهای آموزشی از طریق تاسیس مدارس برکت، انجام امور زیربنایی، ساخت مراکز فرهنگی و مذهبی، توسعه خدمات بیمه‌ای، مالی و حمایتی، ساخت بیمارستان و افزایش دسترسی جامعه به ویژه ساکنان مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی اشاره کرد.

عملکرد توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سراسر کشور را می‌توان در طرح‌های توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی مانند مشارکت در 350 طرح اقتصادی در 31  استان کشور با حجم کل سرمایه‌گذاری 62 هزار میلیارد ریال و ایجاد ظرفیت اشتغال برای 210 هزار نفر مشاهده کرد به گونه‌ای که بنیاد برکت تاکنون 180 مشارکت اقتصادی را به کارآفرینان بومی واگذار کرده است.

طرح‌های سرمایه‌گذاری بنیاد برکت در استان بوشهر

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در راستای اشتغال‌زایی مردم در مناطق محروم اقدام به سرمایه‌گذاری در این مناطق کرده است و در این راستا سعی کرده است که بیشتر مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی را زیر پوشش قرار دهد.

یکی از پروژه‌ها که با مشارکت بنیاد برکت در بندر دیر در حال فعالیت است کارخانه فرآوری میگو و ماهی است که یکی از کارخانه‌های موفق استان محسوب می‌شود که توانسته ضمن ایجاد اشتغال و توانمندسازی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی، رونق اقتصادی را به این بندر صیادی که روزگاری یکی از بنادر بزرگ صیادی خلیج فارس محسوب می‌شد برگرداند.

این کارخانه ضمن ایجاد اشتغال توانسته محصولات این کارخانه را به کشورهای مختلف دنیا صادر کند که این امر نشان از موفقیت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) دارد.  

ارزآوری با صادرات میگو به کشورهای مختلف

کارخانه فرآوری میگو و ماهی دیر حدود 90 درصد محصولات خود را به کشورهایی مختلف از جمله قطر، کویت، پاکستان، روسیه، چین و بلژیک صادر می‌کند و در این راستا توانسته است استانداردهای جهانی برای صادرات محصولات دریایی را کسب کند.

سید صفی‌الله حسینی این مدیر کارخانه با اشاره به مشارکت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در کارخانه فرآوری میگو و ماهی اظهار داشت: فعالیت این کارخانه که حدود 300 نفر در آن مشغول به‌کار هستند به خاطر مشارکت بنیاد برکت در است زیرا ما با مشکلات عدیده‌ای روبه‎‌رو بودیم و با همکاری این بنیاد توانستیم مشکلات را برطرف و اشتغال پایدار را برای افراد نیازمند فراهم آوریم.

وی در ادامه افزود: فعالیت بیشتر مردم در این منطقه از طریق صید وصیادی می‌گذرد و غذای غالب مردم این منطقه فرآوردهای دریایی است و این کارخانه ضمن کمک به صیادان توانسته است برای کشور ارزرآوری داشته باشد.

مدیر کارخانه فرآوری میگو و ماهی دیر عنوان کرد: البته صادرات محصولات به کشورهای دیگر مشکلات خاص خود را دارد از جمله نوسانات ارزی موجب نابسامانی در قیمت لوازم بسته‌بندی محصولات و دیگر لوازم ضروری از جمله مشکلات ما محسوب می‌شود.

حسینی بیان کرد: مسئولان وزارت جهاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تولیدکنندگان داخلی دغدغه‌ای جز تولید نداشته باشد تا بتوانند بهترین محصولات را برای ارائه به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند، اما متاسفانه این گونه نیست و کارخانه‌ها با مشکلات عدیده‌ای درگیر هستند و همین عامل باعث می‌شود تعداد افرادی که به سمت تولید جذب شوند کمتر می‌شود.

وی تصریح کرد: از دیگر مشکلات می‌توان به ساختار ماهیگیری در بندر دیر اشاره کرد که دچار آسیب‌های فراوان و گاهی جبران ناپذیری شده و اصلاح این روند از توان تولیدکنندگان منطقه و صیادان بومی خارج است و باید مسئولان در این مورد برای برطرف کردن این مشکلات چاره‌ای بیندیشند.

مدیر کارخانه فرآوری میگو و ماهی دیر گفت: بنیاد برکت تاکنون حدود 21 میلیارد تومان در این کارخانه مشارکت کرده است که نتیجه آن اشتغال دائم بیش از 300 نفر در کارخانه در ایام پیک کاری است و از زمان مشارکت بنیاد برکت این کارخانه به طور دائم در حال فعالیت است.

سرمایه‌گذاری 21 میلیارد تومانی در دیر

شهرام جعفرزاده مدیر صنایع غذایی و دارویی بنیاد برکت اظهار داشت: این بنیاد در سرمایه‌گذاری‌های خود به تاثیرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع محلی توجه ویژه دارد تا در این مسیر بتواند بهترین شکل کار را انجام دهد و آسیبی به منطقه نزند و در همین راستا با توجه به این که در این منطقه ماهیگیری به عنوان شغل اصلی و دیرینه مردم محسوب می‌شود در کارخانه فرآوری میگو و ماهی دیر مشارکت و سرمایه‌گذاری کرد.

وی در ادامه افزود: بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در همین راستا 21 میلیارد تومان در کارخانه فرآوری میگو و ماهی دیر سرمایه‌گذاری کرده است و در حال حاضر این کارخانه 500 تن ظرفیت نگهداری از محصولات آبزی را دارد و روزانه 25 تن محصول را منجمد می‌کند و در آینده نزدیک در نظر داریم با استقرار دستگاه‌های جدید و مدرن امکان طبخ محصول هم فراهم شود تا بتوانیم به محصولات طبخ شده به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنیم.

مدیر صنایع غذایی و دارویی بنیاد برکت بیان کرد: مهمترین مشخصه برای طرح‌های این بنیاد میزان اشتغال‌زایی و کارآفرینی آن است، زیرا این شاخصه از اولویت‌های بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) محسوب می‌شود.

حمایت‌های بنیاد برکت تنها کارخانه محصولات دریایی در احیا کرد

اسماعیل محمودی مدیر دامپزشکی شهرستان بندر دیر با اشاره کیفیت محصولات این کارخانه گفت: تمامی محصولات تولیدی این کارخانه زیر نظر شبکه دامپزشکی شهرستان است و از همه استاندارهای موجود پیروی می‌کند.

وی در ادامه افزود: با حمایت‌های بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) این تنها کارخانه‌ای است که به صورت دائمی فعالیت می‌کند و به خاطر استاندارهای بالا محصولات آن به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود.

ایجاد امید به زندگی را در مناطق محروم با سرمایه‌گذاری بنیاد برکت

جمالی یکی از خانم‌‌هایی که در این کارخانه مشغول به‌کار است عنوان کرد: منطقه دیر از مناطقی است که برای مردان کار به سختی پیدا می‌شود چه برسد به بانوان البته مردان دیری بیشتر به کار صید که به صورت فصلی وجود دارد مشغول هستند و کار کردن بانوان به ویژه بانوان سرپرست خانوار نعمتی است که بنیاد برکت برای ما فراهم کرده و ما به این خاطر قدردان این بنیاد هستیم.

وی گفت: دارای دو فرزند هستم که باید خرج آنها را درآورم و کار در این کارخانه ضمن تامین معاش، اطمینان به آینده برای بنده و خانواده‌ام بیشتر شده است، زیرا افرادی مانند من که سرپرست خانواده محسوب می‌شویم بدون شغل مشخصی مشکلات عدیده‌‌ای در زندگیمان به وجود می‌آید.      

سرمایه‌گذاری 1093 میلیارد ریالی بنیاد برکت در استان بوشهر

محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان بوشهر عبارتند از اجرای 50 طرح با حجم سرمایه‌گذاری 1093 میلیارد ریال، مشارکت در 6 طرح توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی در استان بوشهر با حجم سرمایه‌گذاری 869 میلیارد ریال و ایجاد 1715 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم، ساخت 32 مدرسه با 190 کلاس درس و حجم سرمایه‌گذاری 157 میلیارد ریال، ساخت 2 مسجد و 7 پروژه‌ زیربنایی در استان بوشهر، ارایه خدمات بیمه برکت به 42 روستای این استان، تحت پوشش قرار دادن مالی و بیمه‌ای تعداد 668 یتیم در استان بوشهر توسط بنیاد برکت و اعطای 43 میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به 829 نفر در استان بوشهر از جمله عملکرد بنیاد برکت است.

انتهای پیام/ح

نظر شما