شناسهٔ خبر: 28344055 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم| حکمتیار و داعش؛ همه آنچه حزب اسلامی برای تقویت تروریسم انجام داده است

R36461/P36446/S8,87,1413/CT7

در حالی که «حکمتیار» رهبر حزب اسلامی در افغانستان پیش از این در درگیری‌های طالبان و داعش از حامیانش خواسته بود تا از تروریست‌های داعشی حمایت کنند اما به تازگی تغییر موضع داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی در دیدار با بزرگان اقوام ننگرهار در دفتر کارش اهداف طالبان و گروه تروریستی داعش را یکسان عنوان کرد.

حکمتیار پیش از این از جنگجویان حزب اسلامی خواسته بود تا در درگیری بین طالبان و گروه تروریستی داعش در این کشور از داعش حمایت کنند.

رهبر حزب اسلامی در حالی تغییر موضع داده است که بسیاری از کارشناسان حکمتیار را از بزرگترین حامیان گروه تروریستی داعش در افغانستان می‌دانند.

در چند ماه اخیر نیز گروه طالبان طی عملیاتی گسترده مواضع داعش در ولایت‌های فاریاب، جوزجان و سرپل را هدف قرار داده بود.

«امرالله صالح» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان که از نفوذ فراوانی در نهادهای امنیتی برخوردار است پس از افزایش حملات گروه تروریستی به شیعیان در کابل اعلام کرد که تمام اعضای گروه تروریستی داعش که از سوی نیروهای امنیتی افغان بازداشت شده‌اند از افراد وابسته به رهبر حزب اسلامی حکمتیار هستند.

دی ماه سال گذشته پس از آنکه نیروهای امنیتی افغان شماری از عوامل داعش در کابل را بازداشت کردند رئیس سابق امنیت ملی افغانستان در توییترش نوشت: دولت افغانستان بیش از 20 عضو گروه تروریستی داعش را بازداشت کرده است که در گذشته و یا اکنون با «حکمتیار» رابطه داشته‌اند.

با این حال، هیچ یک از اعضای گروه تروریستی داعش دادگاهی نشدند تا وابستگی آنها به رهبر حزب اسلامی مخفی نگه داشته شود و توافقنامه صلح دولت و حکمتیار با مشکل روبرو نشود.

کارشناسان بر این باورند که رهبر حزب اسلامی به صورت سازمان یافته توسط آمریکا به کابل آورده شد تا به سازماندهی حملات این گروه تروریستی در شهرهای بزرگ افغانستان کمک کند زیرا با ورود وی به کابل حملات گروه تروریستی داعش در شهرهای بزرگ افغانستان بویژه شیعیان و اقوام هزاره شدت گرفت.

موضوعی که بارها حتی از سوی برخی از مقامات افغان نیز مطرح شده است.

شهریور ماه سال گذشته «عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز به افشاگری در این مورد پرداخت و از بیعت حکمتیار با گروه تروریستی داعش خبر داد.

وی در جریان سخنرانی خود در نماز عید گفته بود که «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی در این کشور با داعش بیعت کرده است و در کشتار شیعیان افغانستان نقش دارد.

در حالی که این تصور وجود داشت؛ نقش حزب اسلامی در حمایت از داعش تنها به سازماندهی حملات انتحاری در شهرهای بزرگ محدود می‌شود اما برخی از رسانه‌های محلی از ارائه آموزش‌های نظامی به گروه تروریستی داعش توسط حزب اسلامی در شرق این کشور خبر دادند.

هفته گذشته نیز شماری از رسانه‌های محلی در افغانستان اعلام کردند که حزب اسلامی حکمتیار مسئولیت آموزش جنگجویان گروه تروریستی در شرق افغانستان را به عهده گرفته است.

منابع نزدیک به این حزب نیز خبر دادند که فرمانده محلی حزب اسلامی برای ولایت کنر با حکمتیار رهبر این حزب درباره آموزش جنگجویان گروه تروریستی در شرق این کشور اختلافاتی دارد.

بر اساس این گزارش، فرمانده حزب اسلامی با آموزش و حمایت از گروه تروریستی داعش در ولایت کنر مخالفت کرده اما رهبر حزب اسلامی تقویت داعش برای ادامه جنگ در این کشور را ضروری دانسته است.

اخیرا رسانه افغانستانی «خاورمیانه» نیز نظر سنجی را در فضای مجازی راه اندازی کرده بود مبنی بر این که آیا «حکمتیار» رهبر حزب اسلامی از گروه تروریستی داعش حمایت می‌کند؟

بر اساس برآورد رسانه افغانستانی، 75 درصد از کاربران گفته‌ بودند که گلبدین حکمتیار سرانجام از داعش حمایت می‌کند و 25 درصد دیگر نیز تاکید کردند که وی از دولت افغانستان حمایت خواهد کرد.

حکمتیار همچنین در روزهایی که برای روند صلح این کشور علاقمندی وجود دارد، گروه تروریستی داعش را با طالبان یکسان دانسته است که از نظر کارشناسان این دو گروه کاملا خط و مشی جداگانه را دنبال می‌کنند.

از نظر بسیاری از کارشناسان طالبان بر خلاف گروه تروریستی داعش یک جنبش محلی-حنفی در افغانستان محسوب می‌شود که شکل گیری آن در آرمان‌ها و نارضایتی‌های مردمی از دولت و نیروهای خارجی ریشه دارد.

این گروه در مبارزات خود بارها تاکید کرده است که تنها به دنبال تحکیم حکومت اسلامی در افغانستان است و خواستار خروج نیروهای خارجی از این کشور می‌باشد.

با این حال، گروه تروریستی داعش مرزهای ملی را درنوردیده است و ادعای خلافت جهانی را بر اساس عقاید وهابیت مطرح می‌کند که این موضوع داعش را بسیار متفاوت از طالبان ساخته است.

به گفته این کارشناسان، گروه تروریستی داعش جایگاه مردمی در افغانستان ندارد به همین دلیل حکمتیار در هماهنگی با عربستان و آمریکا با دامن زدن به اختلافات مذهبی تلاش دارد زمینه فعالیت برای داعشی‌ها را در این کشور مهیا کند.

آنچه به نگرانی ناشی از توطئه‌های مداوم حزب اسلامی می‌افزاید، نگاه مصلحت‌گرایانه حکومت اشرف غنی در مقابله با جریان‌های افراطی و وهابی و دست باز گروه‌های تکفیری در این کشور است.

عدم برخورد قاطعانه دولت افغانستان، حمایت سازمان‌های اطلاعاتی و استقرار پایگاه سیاسی توسط افرادی مانند حکمتیار در حمایت از داعش سبب افزایش حملات تکفیری‌ها و جسور شدن عوامل آنها در این کشور به ویژه علیه شیعیان شده است.

انتهای پیام/.

نظر شما