شناسهٔ خبر: 28343571 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

اردوغان: حق دستور برای آزاد کردن کشیش آمریکایی را ندارم

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، دادگاه ترکیه و نه سیاستمداران درباره سرنوشت کشیش آمریکایی که به اتهامات تروریستی در بازداشت به سرمی‌برد، تصمیم خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

 مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که وی امیدوار است آنکارا اندرو برانسون، کشیش آمریکایی در بازداشت ترکیه را در این ماه میلادی آزاد کند.

او در ماه ژوئیه بعد از چندین ماه زندان به حبس خانگی منتقل شد.
اردوغان که برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سرمی‌برد، اعلام کرد: هرگونه تصمیم درباره برانسون توسط دادگاه اتخاذ خواهد شد.
اردوغان افزود: این مساله قضایی است. برانسون به دلیل اتهامات تروریستی در بازداشت به سرمی‌برد. قرار است ۱۲ ماه اکتبر یک جلسه دیگر برگزار شود. ما نمی‌دانیم که دادگاه چه تصمیمی بگیرد. سیاستمداران نمی‌توانند درباره حکم صادره دخالت کنند.
اگر برانسون محکوم شود در این صورت با ۳۵ سال حبس مواجه می‌شود. این در حالی است که او اتهامات وارده را رد کرده است.
رئیس‌جمهور ترکیه اضافه کرد: من به عنوان رئیس‌جمهور حق دستور برای آزاد کردن وی را ندارم. دستگاه قضایی ما مستقل است. صبر کنید و ببینید که دادگاه چه تصمیمی می‌گیرد.
این اظهارات در حالی ایراد شد که چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل بازداشت برانسون و رد درخواست وی برای آزادی‌اش، تحریم‌هایی را علیه ترکیه اعمال کرد و دو وزیر ترکیه را تحریم کرد.
اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: پرونده برانسون هیچ ارتباطی با اقتصاد ترکیه ندارد. چالش‌های کنونی اقتصادی "خیلی بیشتر از واقعیت موجود" بزرگنمایی شدند. ترکیه با منابع خود بر این چالش غلبه خواهد کرد.
او در ادامه اظهاراتش درباره خرید انرژی از ایران با وجود تحریم‌های آمریکا علیه تهران گفت: ترکیه به خرید گاز طبیعی ایران علی‌رغم تحریم‌ها ادامه خواهد داد.
اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره بحران سوریه مدعی شد: غیرممکن است تلاش‌ها برای برقراری صلح در سوریه با حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور انجام گیرد. با ایجاد منطقه جدید عاری از تسلیحات در ادلب سوریه خروج گروه‌های تندرو شروع شده است.  / ایسنا

نظر شما