شناسهٔ خبر: 28342764 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

در دیدار نخست وزیر نروژ:

روحانی: در توافقی‌می‌مانیم که منافعمان را تامین کند

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی عصر سه شنبه در دیدار خانم ارنا سولبرگ، خروج دولت آمریکا از توافق برجام را غیرقانونی و نقض پیمان و قطعنامه شورای امنیت برشمرد و گفت: مشکل کنونی صرفا مربوط به ایران و آمریکا نیست چرا که دولت کنونی آمریکا در برابر قطعنامه شورای امنیت که به اتفاق آراء و از جمله رای مثبت خود این کشور تصویب شده، ایستاده و آن را نقض کرده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تصریح دارد که همه کشور‌ها باید از مفاد برجام حمایت کنند و بسیار مهم است که دنیا در برابر زیرپا گذاشتن این قطعنامه توسط آمریکا، بی تفاوت نباشد.

روحانی با اشاره به ۱۲ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که همه آن‌ها پایبندی ایران به مفاد برجام را مورد تاکید قرار می‌دهند، اظهارداشت: ایران کاملا به تعهداتش پایبند است، اما هر توافق دو طرفه است و ما در توافقی می‌مانیم که منافعمان را تامین کند.

رئیس جمهور همچنین بر نقش اروپا در حفظ برجام به عنوان تامین کننده صلح و امنیت جهان تاکید کرد.

وی در ادامه به وضعیت غمبار ملت یمن پرداخت و با تاکید بر اینکه بمباران یمن نمی‌تواند برخی کشور‌های مهاجم را به اهدافشان برساند، خواهان کمک به مردم یمن و انتقال کمک‌های دارویی و غذایی برای یمنی‌ها شد.

رئیس جمهور همچنین به موضوع سوریه اشاره کرد و با تشریح همکاری‌های ایران، ترکیه و روسیه در سوریه و پیشبرد روند آستانه گفت: نیرو‌های سه کشور بر کاهش تنش و آتش بس بین گروه‌های تروریستی و ارتش سوریه نظارت می‌کنند و اخیرا نیز در نشستی در تهران درباره جلوگیری از خونریزی در ادلب تصمیمات خوبی گرفتیم.

نخست وزیر نروژ نیز در این دیدار با تاکید براینکه کشورش مصمم به توسعه و گسترش همکاری‌های خود با ایران است، گفت: امیدوارم همگان بتوانیم از برجام به عنوان مبنای توسعه مناسبات استفاده کنیم.

خانم ارنا سولبرگ با اشاره به خروج دولت ترامپ از توافق برجام تصریح کرد: برای ما تداوم برجام برای بهبود مناسبات بسیار مهم است و متاسفانه موضوعات سیاسی به این توافقنامه خوب لطمه زده است.

وی با بیان اینکه به آژانس و گزارش‌های این نهاد بین المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران ایمان داریم و خرسندیم که ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده است، اظهارداشت: ما نیز به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا در پی اقداماتی هستیم که باوجود تحریم‌های آمریکا، روابط با ایران گسترش یابد.

نظر شما