شناسهٔ خبر: 28342696 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استانداری یزد خواهان صرفه جویی آب از سوی مردم شد

یزد - ایرنا - اداره کل روابط عمومی استانداری یزد در اطلاعیه ای خواستار همکاری مردم استان در مصرف آب با توجه به آسیب سه شنبه شب خط لوله انتقال و تعمیر آن شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در اطلاعیه روز چهارشنبه اداره کل روابط عمومی استانداری یزد آمده آست: پس از تعرض سه شنبه شب به خط انتقال برق ایستگاه پمپاژ آب انتقالی در منطقه ورزنه واقع در شرق اصفهان پیگیری های متعددی در استان انجام شد.
این اطلاعیه می افزاید: از سوی استاندار تماس هایی با وزیر نیرو و مسئولان امنیتی انجام شد که متعاقب آن تعمیر خط برق از امروز آغاز شد، امید است تا ظهر پمپاژ مجدد آب به استان آغاز شود.
بر اساس این اطلاعیه، نشست اضطراری مدیریت بحران آب با حضور استاندار، معاونان استانداری و مدیران دستگاه های مرتبط تشکیل و تصمیمات لازم برای مدیریت شرایط در مصرف آب اتخاذ شد.
در اطلاعیه، از شهروندان خواسته شد در مصرف آب صرفه جویی کنند و مسئولان را در مدیریت مصرف کمک کنند.
افراد مهاجم شب گذشته، 16 پایه تیر برق خط لوله انتقال آب کوهرنگ به این استان را در شرق اصفهان شکستند و در پی آن، آب انتقالی قطع شد.
هم اکنون از 6 هزار و 733 منبع آبی استان یک میلیارد و 78 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود که 833 میلیون مترمکعب آن از چاه‌ها، 163 میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ ها تامین می‌شود.
آب تجدیدشونده منابع زیرزمینی یزد 827 میلیون مترمکعب و کسری مخزن حدود 300 میلیون مترمکعب است، به همین دلیل سالانه 50 سانتیمتر از سطح منابع آب‌های زیرزمینی کاسته می‌شود.
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال 1387،سه هزار و 166 لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال 1395 به 2 هزار و 631 لیتر در ثانیه کاهش یافت.
در سال‌های اخیر، به‌طور متوسط 70 درصد آب شرب یزد از خارج استان و بقیه از منابع داخلی تأمین شد که درمجموع حدود 57 میلیون مترمکعب حجم سالانه آب انتقالی به یزد است.
انتقال آب به یزد در سال 1368 در ابتدای شکل‌گیری دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مصوب و در مسیر کاملاً قانونی انجام شد و هر نوع اخلال در آن، قانون‌شکنی محسوب می‌شود.
1968/ 2047/

نظر شما