شناسهٔ خبر: 28341778 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گیلانغرب شهر تسلیم ناپذیر

قصرشیرین - ایرنا - چهارم مهر سال 59، شیرزنان و دلیرمردان گیلانغربی با ایستادگی در برابر رژیم عراق، مانع از هجوم دشمن بعثی به این شهر شدند و همین درخشش و صلابت باعث شد تا از لسان رهبر معظم انقلاب اسلامی، گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور نام بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ لشگرهای چهار و 12 بعث عراق، پس از تصرف شهرستان قصرشیرین در عصر روز سوم مهر سال 59، راهی شهرستان گیلانغرب شدند.
گیلانغربی های مقاوم متشکل از مردم شهری و روستایی و عشایر قهرمان با شنیدن این خبر به صورت داوطلبانه با سلاح های سرد خود در کنار نیروهای نوپای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای دفاع از شهر آماده شدند.
قبل از رسیدن ارتش رژیم بعث در نقاط ورودی شهر گیلانغرب، مناطق مختلف توسط مردم سنگربندی شده بود و سرانجام در بامداد روز چهارم، نیروهای مهاجم دشمن به مدخل ورودی شهر رسیدند.
ارتش بعث که به خیال خود قصد تصرف شهر را داشت، با دفاع جانانه دلاورمردان گیلانغربی روبرو شد و مردم این شهر مقاوم با استفاده از ابتدایی ترین ابزار و آلات جنگی همچون تفنگ شکاری و تبر آماده نبرد با متجاوزان شدند.
در ابتکاری جالب، کشاورزان غیور گیلانغربی با رها کردن آب رودخانه ها در زمین های کشاورزی، تانک ها و نفربرهای دشمن را در باتلاق و گل و لای زمین گیر کردند.
با ایستادگی مردم، دشمن ذلیل و زبون راه عقب نشینی را در پیش گرفت و تا 10 کیلومتری پایین شهر گیلانغرب مجبور به عقب نشینی شد که این بار دشمن برای شکستن مقاومت مردم گیلانغرب اقدام به بمباران شهر کرد.
با بمباران هوایی گیلانغرب باز هم مقاومت مدافعان تغییری نکرد و لشکر چهار بعثی به طور کامل زمین گیر شد و هوانیروز قهرمان زهرچشمی سنگین از متجاوزان عراقی گرفت.
رشادت شهید شیرودی و دیگر همرزمانش در هوانیروز، حماسه ای به یاد ماندنی را در منطقه گورسفید و تنگه حاجیان گیلانغرب که منجر به انهدام ده ها تانک و تجهیزات جنگی دشمن شد، خلق کردند.
چهارم مهر برای همیشه در اذهان ملت ایران اسلامی ماندگار است و تاریخ پرافتخار کشورمان حماسه شیرمردان و شیرزنان غیور گیلانغربی را فراموش نمی کند و برای همیشه ثبت و به یادگار مانده است.
گیلانغرب در طول هشت سال جنگ تحمیلی، هرگز تسلیم نشد و مردم با وجود فاصله 10 کیلومتری تا خط مقدم، هرگز شهر خود را رها نکردند.
شهر گیلانغرب در طول هشت سال جنگ تحمیلی توسط ارتش بعث عراق 150 بار بمباران و موشک باران شد و تنها در یک روز 620 زن و کودک بی دفاع زیر بمباران وحشیانه بعثی ها در شهر گیلانغرب شهید و مجروح شدند.
حماسه مردم گیلانغرب در دوران دفاع مقدس به اندازه ای بود که در کنار پشتیبانی از رزمندگان اسلام به کار اقتصادی، کشاورزی و دامپروری خود نیز ادامه دادند.
تقدیم 750 شهید گرانقدر، 2 هزار و 250 جانباز و 141 آزاده سرافراز، تنها بخشی از ایثار این مردمان در طول دوران دفاع مقدس بود و این در حالیست که هر وجب از خاک این سرزمین آغشته به خون پاک پنج هزار و 800 شهید مهاجر از سراسر نقاط ایران اسلامی است.
2 عملیات غرورآفرین مطلع الفجر و انتقام که منجر به آزادسازی منطقه های تحت اشغال دشمن شد، در این خطه با سربلندی و پیروزی انجام شد.
امروز به مناسبت سالروز حماسه مردم گیلانغرب ، همایشی با حضور قشرهای مختلف مردم برگزار و همزمان پیکر پاک یک شهید گمنام در یادمان مطلع الفجر گیلانغرب تشییع می شود.
گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از 72 هزار تن جمعیت و 15 کیلومتر مرز با عراق دارد.
7079//3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی

نظر شما