شناسهٔ خبر: 28340432 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دربی ۸۸، رکورددار دربی اولی‌ها!

روز پنج‌شنبه قرار است هشتاد‌و هشتمین دربی پایتخت ساعت‌ 18:30 بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی برگزار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، آبی‌پوشان روزهای بحرانی را سپری می‌کنند و در رده‌های پایین جدول ایستاده‌اند. در چنین شرایطی شاید برخی شانس برتری را به شاگردان برانکو بدهند اما دربی ثابت کرده که علاوه بر قانون نانوشته فوتبال و غیرقابل پیش‌بینی بودن این ورزش شامل قانون اختصاصی دیگری هم می‌شود و نباید مبنای نتیجه و کیفیت دربی را به وضعیت تیم‌ها پیش از دربی ربط داد. گذشته از بحث‌های فنی برای دربی 88 و این‌که برانکو و شفر با چه ترکیب و تفکری پرسپولیس و استقلال را به میدان می‌فرستند و چه هدفی را دنبال می‌کنند، دربی همواره حاشیه‌هایش مورد‌توجه رسانه‌ها و فوتبال‌دوستان بوده است. اکنون هم در آستانه دربی 88 رسانه‌ها از زوایای مختلف به این بازی حساس فوتبال ایران پرداخته‌اند و ترین‌ها و رکوردهای دربی را زیر ذره‌بین قرار داده‌اند که خواندنش خالی از لطف نیست.

اولین گلزن: احمد منشی‌زاده- استقلال- داربی ۳
بیشترین گل زده: صفر ایرانپاک - پرسپولیس- ۷ گل
سریع‌ترین گل: علی سامره در ثانیه ۴۸ در داربی ۵۳
دیرهنگام‌ترین گل: اسماعیل شریفات در دقیقه ۱۰۷ در داربی ۷۳
جوان‌ترین گلزن داربی: حسن روشن با ۱۸ سال و ۳۵۸ روز در داربی ۱۴
مسن‌ترین گلزن داربی‌: کریم باقری با ۳۵ سال و ۳۴۸ روز در داربی ۶۳
بیشترین کلین‌شیت: سید مهدی رحمتی، ۸ بار
از نظر دقایق متوالی بسته‌ ماندن دروازه: نیلسون کوریا پرسپولیس ۴۰۵ دقیقه از آغاز شهرآورد ۷۵ تا دقیقه ۴۵ شهرآورد ۷۹
هت‌تریک: همایون بهزادی در داربی ۱۲ و ایمون زاید در داربی ۷۴
بازیکنانی که به هر 2 باشگاه گل زده‌اند: مهدی هاشمی‌نسب- ۴ گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال و شاهرخ بیانی ۲ گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال و غلامرضا فتح‌آبادی یک گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال
قاطع‌ترین پیروزی: داربی دوازدهم. پرسپولیس با ۶ گل از سد استقلال گذشت
بیشترین بازی: علی پروین با‌۲۰ بازی
نخستین کاپیتان‌ها: کامبیز جمالی استقلال و همایون بهزادی پرسپولیس
جوان‌ترین بازیکن داربی: حسن روشن با ۱۷ سال و ۹ ماه در داربی دهم
مسن‌ترین بازیکن داربی‌: غلامرضا عنایتی با ۳۹ سال سن و ۲۴ روز در داربی ۸۰
نخستین مربی خارجی: زدراکو رایکوف (استقلال- ۱۳۴۹)
نخستین بازیکن خارجی: آلن ویتل (پرسپولیس- شهرآورد ۲۱)
اولین گلزن خارجی: عیسی ترائوره (پرسپولیس- شهرآورد ۵۵)
بیشترین قضاوت: محسن ترکی در 6 بازی
علاوه ‌بر این آمار و رکوردها، برای دربی 88 هم نیز می‌توان مطالب حاشیه‌ای و خارج از مباحث فنی نوشت. شاید مهم‌ترین موضوع بحث اولین‌های دربی 88 باشد که از این لحاظ شاید استقلال پیش‌تاز باشد. در این تیم علی کریمی، مارکوس نیومایر، روح‌ا... باقری، مرتضی تبریزی، محمد دانشگر، فرشاد محمدی‌مهر، الحاجی گرو، میثم تیموری، مرتضی آقاخان و همام طارق‌، رضا آذری، سجاد آقایی و الهیار صیادمنش برای نخستین بار می‌توانند فضای دربی را تجربه کنند، فارغ از این‌که بازی کنند یا نه. اما آرمین سهرابیان و مهدی قائدی پیش‌تر حضور در فضای دربی را تجربه کرده‌اند، هرچند شانس بازی در دربی‌های فصل گذشته به آن‌ها نرسیده و امیدوارند در دربی پیش‌رو این شانس را به دست بیاورند. در پرسپولیس هم احسان الوان‌زاده، آدام همتی، بوژیدار رادوشوویچ، احسان حسینی، ابوالفضل درویش‌وند، محمدامین اسدی و حمیدرضا طاهرخانی بازیکنانی هستند که هنوز موفق نشدند در دربی برای تیم‌شان بازی کنند، هرچند رادوشوویچ و الوان‌زاده و درویش‌وند و طاهرخانی بودن در فضای دربی را در فصل گذشته تجربه کرده‌اند.

نظر شما