شناسهٔ خبر: 28340406 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

سازمانهای غیر دولتی ایران:

تحریم های آمریکا نقض مسلم حقوق بشر است

برخی سازمانهای غیر دولتی ایران با انتشار بیانیه ای اقدام یکجانبه دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال تحریم های همه جانبه علیه ایران را نقض مسلم حقوق بشر و حقوق اساسی ملت ایران دانستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ در این بیانیه که روز یکشنبه منتشر شد، آمده است: اقدام خلاف عرف بین الملل دولت آمریکا در خروج از معاهده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ 8 ماه می 2018 و اقدام برای اجرای تهدیدات تحریم های همه جانبه و غیر انسانی علیه مردم ایران، آثار نگران کننده ای را در سطح عمومی و به خصوص برای گروه های فرودست در جامعه ایران ایجاد کرده است.
این بیانیه می افزود: اعمال صورت های مختلف اقدامات قهری دولت ایالات متحده امریکا علیه مردم ایران، بنابر قطعنامه های سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر، نقض مسلم حقوق بشر است.
در این بیانیه آمده است: اقدامات قهری یکجانبه ای که حقوق اساسی مردم ایران را در موارد حق سلامت، حق حیات و حق توسعه در تمام ابعاد مشروع آن تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده است.
این بیانیه افزود: بر اساس آخرین گزارش «ادریس جزایری» گزارشگر ویژه سازمان ملل، تاثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه و تحریم های همه جانبه؛ انسانهای بی گناه را هدف قرار می دهد و جنگی اقتصادی است که در زمان صلح؛ حمایت کنوانسیون های ژنو که هدفش حمایت از غیر نظامیان است را نیز شامل نمی شود.
امضاء کنندگان این بیانیه نمایندگان جمعی از سازمان های غیر دولتی ایرانی هستند که به استناد مشاهده های هر روزه خود با اقشار فرودست جامعه و ملاحظه دردهای آشکار و پنهانی که این روزها با وجود اعمال محدودیت های سازمان یافته از سوی دولت ایالات متحده آمریکا تشدید شده است؛ توجه افکار عمومی جهانی؛ دولت های مستقل، نهادها و سازمانهای غیر دولتی حقوق بشری و اشخاص حقیقی حق طلب را به آثار نگران کننده تهدیدات و اقدامات خلاف عرف بین المللی دولت امریکا بر حقوق و حیات انسانی مردم ایران جلب می کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: آثار نگران کننده ای که نه تنها حق حیات طبیعی مردم ایران را به مخاطره انداخته است بلکه سلامت بخش هایی از جامعه که با انواعی از بیماری های خاص و صعب العلاج رو به رو هستند با تهدید روبرو کرده است و چالش های فراوانی را در مقابل اقشار فرودست و کم درآمد که هر روز با بسته شدن کارخانه ها؛ کم شدن درآمدها و افزایش سرسام آور هزینه های معیشت رو به رو هستند و نیز میلیون ها پناهنده و مهاجر افغان که در ایران زندگی می کنند ایجاد کرده است.
بیانیه این سازمان های مردمی می افزاید: بروز این اتفاقات در شرایطی است که جامعه جهانی، حتی برای جنگهای کلاسیک نیز قوانینی را وضع کرده است که اساس آن بر مصونیت افراد غیر نظامی به خصوص کودکان؛ سالخوردگان و بیماران از هر گونه تعرض و تهدیدات نظامی گری بوده است و حمله نظامی به مراکز درمانی، آموزشی و منازل ساکنان عادی از جمله جنایات جنگی محسوب می شده و می شود.
امضاء کنندگان این بیانیه افزودند: متاسفانه تحریم های همه جانبه به عنوان یک ابزار جنگی خاموش علیه ملت ها، نه قانونی دارد و نه تاکنون جامعه جهانی چارچوب، قوانین و مقررات مشخصی برای آن وضع کرده است؛ بدون توجه به این نکته که در این نبرد اساسا مردم غیر نظامی هدف حملاتی قرار می گیرند که بدون شلیک گلوله در معرض صدمات جبران ناپذیر قرار گرفته و می گیرند.
« حملاتی که اولین قربانیاتش را از بین کودکان، سالخوردگان و مبتلایان به انواع بیماری های دیر درمان و سایر گروههای آسیب پذیر می گیرد. محدودیت های گسترده برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای بیماران در ایران، در شرایطی است که وزارت خزانه داری آمریکا مدعی نبودن شمولیت غذا و دارو بر تحریم های گذشته و اخیر است بدون توجه به این واقعیت مشهود که تحریم نظام بانکی ایران و اتباع ایرانی و ایجاد موانع فراوان در مسیر دسترسی به کسب در آمدهای مشروع و مورد نیاز، بستر ساز فاجعه ای است که قربانیان آن را آسیب پذیرترین اقشار ساکن در ایران تشکیل می دهند.»
امضاء کنندگان این بیانیه با اظهار تاسف عمیق از نادیده انگاشته شدن سازمان یافته حقوق انسانی مردم ایران توسط دولت ایالات متحده امریکا، افکار عمومی جهان را به داوری طلبیده و در پی یافتن پاسخ این سوال است که در جهان متمدن امروز و با وجود قوانین و احکام صلح آمیز، بشردوستانه و ضد جنگ، چگونه است که قوانین مسلم بین المللی نادیده انگاشته می شود؟ مردم عادی یک کشور با چه جرمی از امکان دسترسی به غذا؛ دارو و تجهیزات پزشکی محروم می شوند و مرگ های زود هنگام؛ معلولیت های دائمی و رنج های بی پایان را در سایه این جنگ ناخواسته خاموش و تحمیلی تحمل می کنند؟
«فرصت مناسبی است تا مردم جهان و دولت های مستقل و متعهد به آرمان های سازمان ملل متحد را در مسیر گسترش صلح پایدار و دوری گزیدن از هر گونه منازعه جنگی و خشونت بار دیگر، دعوت به همراهی و ایستادن در مقابل دکترینی کنیم که جهان آشفته را به سوی آتشی دیگر رهنمون می کند. آتشی که بزرگترین تهدید مادی و معنوی آن نابودی ارزش های انسانی در سایه اقداماتی است که نوعدوستی و انسانیت را فارغ از رنگ، نژاد و ملیت نشانه گرفته است.»
امضا کنندگان این بیانیه به نمایندگی از جامعه مدنی و سازمان های غیر دولتی ایران از تمام دولت ها، سازمانهای بین المللی و نهادهای مدنی که برای تحقق صلح پایدار و فراگیر و شکستن تحریم های ناعادلانه علیه ملت ایران از هیچ تلاش ارزشمندی دریغ نداشته اند، تشکر می کند و ادامه همراهی همه جانبه آنان را تا خاتمه جنجالی که جنگ افروزان در دولت آمریکا برای رسیدن به منافع کوتاه مدت خود؛ منافع ملتی را هدف قرار داده اند؛ خواستار شدند.
در این بیانیه آمده است: اقدامات قهری یکجانبه دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال تحریم های همه جانبه، نقض حقوق اساسی ملت ایران است. رویه اخیر دولت آمریکا در خروج از معاهدات بین المللی و تهدید مراجع قضایی بین المللی، می تواند دستاوردهایی را که جهان بعد از گذار از دو جنگ خانمانسوز جهانی به دست آورده است، به خطر اندازد و ضروری است تا مراجع و منابع بین الملل و صلح دوستان جهانی؛ از هر گونه تلاش برای حفظ حریم انسانیت فارغ از هر گونه تبعیضی دریغ نکنند.
این بیانیه می افزاید: محروم کردن سازمان یافته مردم ایران از دسترسی به انواع دارو؛ تجهیزات پزشکی و غذا، معلولیت و جان باختن نابهنگام بیماران و گرسنگی های اجباری زنان و کودکان در گروههای فرودست را به دنبال داشته و دارد که خود به تنهایی مشمول نقض همه آرمان های حقوق بشر و تعهدات بشر دوستانه بین المللی است که نیازمند واکنش و اقدام سریع و همه جانبه جهانی است.
این سازمان های مردم نهاد تاکید کردند: در کنار مردم ایران؛ میلیونها پناهنده و مهاجر افغان زندگی می کنند که به دلیل گسترش روز افزون مناقشات مسلحانه و امنیت شکننده در افغانستان؛ امکان بازگشت پایدار به کشورشان را ندارند و از سوی دیگر سیاست های مهاجرپذیری در غرب نیز موانع بازدارنده ای برای اسکان مجدد آنها در کشورهای اروپایی ایجاد کرده است و این جمعیت میلیونی نیز هم اینک در کنار مردم ایران در معرض تحمل رنج ها و دردهای ناشی از تحریم های همه جانبه دولت امریکا علیه ایران قرار گرفته اند.
در ادامه این بیانیه آمده است: مطالعه تجربه تحریم‌های گسترده ای که تنها در دهه های اخیر توسط دولت آمریکا بر ملت های مختلف رفته است؛ حکایت از عواقب وحشتناکی است که بیش از هر سیاست بازدارنده علیه دولت ها بر ملت ها رفته است. عواقبی که برخی از آنها علیرغم گذشت زمان هنوز آثار گرانبار خودش را بر آحاد کشورهای هدف به ویژه زنان و کودکان باقی گذاشته و از این رو لازم است تا با حمایت های تمام مصلحان جهانی؛ از ادامه بروز تراژدی انسانی دیگری در منطقه جلوگیری کرد.
37 سازمان غیر دولتی ایران این بیانیه را امضا کرده اند.
منبع: ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما