شناسهٔ خبر: 28339286 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شهرک صنعتی درودگران، دریچه ای به سوی اشتغال پایدارتر و آلودگی کمتر

درودگری یا نجاری نوعی کار با چوب محسوب می شود که حرفه ای قدیمی و از مشاغل کهن انسان ها است که افراد شاغل در این حرفه به وسیله ابزار و وسایل مخصوص با انجام فنون مختلف بر روی چوب مانند برشکاری، طراحی و مونتاژ به تولید انواع محصولات چوبی می پردازند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، درودگری یا نجاری حرفه ای در صنعت و زیرگروه نخستین صنایع چوب است. یک درودگر فردی است که به ساخت انواع محصولات چوبی می پردازد. صنعتگران درودگر معمولاً سازندگان درب و پنجره و مبلمان، کابینت سازان، قایق سازان و همچنین هنرمندان کنده‌کاری و طراحی روی چوب و غیره هستند.

شهرک صنعتی درودگران، دریچه ای به سوی اشتغال پایدارتر و آلودگی کمتر

با گسترده شدن زیرشاخه های درودگری و استفاده روزافزون انسان ها از محصولات و لوازم چوبی، این صنف بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گرفته است.

با وجود خدمات فراوان این گروه در زمینه رفع نیازهای مردم، درودگری نیز مانند سایر حرفه ها خطرات و معایب خود را دارد.

شهرک صنعتی درودگران، دریچه ای به سوی اشتغال پایدارتر و آلودگی کمتر

در این شغل، به علت استفاده از وسایل پرخطر نجاری مانند اره، رنده، دریل و غیره احتمال آسیب دیدگی و ضربه خوردن قسمت های مختلف بدن مانند بریدن دست و انگشتان و همچنین آسیب به چشم وجود دارد که برای جلوگیری از وقوع چنین رخدادهایی لازم است حین کار با این ابزار، دقت لازم صورت گیرد.

شهرک صنعتی درودگران، دریچه ای به سوی اشتغال پایدارتر و آلودگی کمتر

از دیگر معایب این حرفه، استفاده از ابزار و وسایل نجاری پر سر و صدا است که باعث ایجاد آلودگی های صوتی در محیط کار و فضای شهری می شود. همچنین گرد و خاک ناشی از کار با چوب علاوه بر تولید آلودگی های فراوان در محل کار و محیط اطراف، گاهی بروز مشکلات و بیماری های تنفسی در درودگران را نیز به همراه دارد.

شهرک صنعتی درودگران، دریچه ای به سوی اشتغال پایدارتر و آلودگی کمتر

از این رو اختصاص فضایی مناسب در خارج از محیط شهر برای چنین فعالیت هایی از اهمیت بالایی برخوردار است و همین امر باعث ایجاد مجموعه صنعتی درودگران اهواز شده است.

این مجموعه حدود 10 هکتار است و در حوالی کلانشهر اهواز در مجاورت شهرک های صنعتی شماره 3،4،5 قرار دارد.

شهرک صنعتی درودگران، دریچه ای به سوی اشتغال پایدارتر و آلودگی کمتر

نظارت دقیق تر، ایمنی بیشتر

ناحیه صنعتی درودگران علاوه بر آن که باعث خروج یکی از مشاغل مزاحم از سطح شهر و کاهش میزان آلایندگی شده، به علت متمرکز بودن، محل مناسبی را برای ارائه خدمات درودگری به مردم فراهم کرده است.

این ناحیه همچنین تاثیر فراوانی در ایجاد فرصت های شغلی تازه در سطح استان داشته است.

مهدی مقومی زاده، مالک و سرمایه گذار مجموعه درودگران اهواز در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خصوص اهداف احداث این شهرک بیان داشت: با توجه به این که طبق سند 20 ماده 55 قانون شهرداری کلانشهرها صنف درودگری(نجاری، ام دی اف و چوب فروشان) جز مشاغل مزاحم هستند و می بایست از محدوده شهر خارج شوند، این شهرک با هدف متمرکز کردن این صنف و جمع آوری آن ها از بافت مسکونی شهری، نظارت دقیق تر کارشناسان اتحادیه بر عملکرد شاغلین، اشتغال پایدار و کار در محیطی امن و ایمن احداث شده است.

وی افزود: این شهرک مجموعا دارای 334 کارگاه در مساحت های مختلف و حدود 160 واحد است که از این تعداد 43 کارگاه فعال می باشد و با تکمیل و تحویل تعداد دیگری تا پایان امسال، تعداد آن ها به یکصد کارگاه می رسد.

شهرک صنعتی درودگران، دریچه ای به سوی اشتغال پایدارتر و آلودگی کمتر

امکانات کامل در ناحیه صنعتی

مقومی زاده تصریح کرد: تمام کارگاه های این ناحیه دارای سند مالکیت 6 دانگ هستند و فروش قطعی است هم چنین با تنظیم قرارداد، کارگاه و سند مالکیت هم زمان تحویل داده می شوند.

وی گفت: از لحاظ امکانات، ناحیه صنعتی از شرایط مناسبی برخوردار است و تا آن جا که در توانمان بود سعی کردیم شرایط ایده آلی را برای شاغلین این مجموعه فراهم کنیم، کل مجموعه دارای نگهبانی شبانه روزی و هر کارگاه دارای انشعاب برق، آب و 2 خط تلفن و اینترنت است.

معافیت مالیاتی برای درودگران

مدیر مجموعه ناحیه درودگران اهواز در خصوص تاثیر احداث این مجموعه در میزان اشتغال عنوان کرد: میزان اشتغالزایی در این پروژه حدود 2 هزار نفر به طور مستقیم و یک هزار و 500 نفر به طور غیرمستقیم است و در حال حاضر 250 نفر در مجتمع مشغول به کار هستند.

وی افزود: افرادی که در این ناحیه مشغول به کار می شوند مشمول تسهیلات بانکی با بهره 8 درصد و7 سال معافیت مالیاتی می شوند.

شهرک صنعتی درودگران، دریچه ای به سوی اشتغال پایدارتر و آلودگی کمتر

درودگران علاقه مند اقدام کنند

مقومی زاده در ارتباط با درودگران مایل به فعالیت در این مجموعه اظهار کرد: این ناحیه زیر مجموعه شرکت شهرک های صنعتی خوزستان و تابع قوانین آن است. افرادی که مایل به سرمایه گذاری و فعالیت در این ناحیه هستند کارگاه و زمین های این مجموعه به صورت اقساط 3ساله بدون بهره واگذار می شوند.

وی بیان داشت: با توجه به تمرکز ایجاد شده پس از استقرار افراد در این شهرک، حس رقابت در تولید و فروش محصولات با کیفیت در فروشندگان تقویت می شود که این امر رونق در کسب و کار را به دنبال خواهد داشت.

شهرک صنعتی درودگران، دریچه ای به سوی اشتغال پایدارتر و آلودگی کمتر

بهبود شرایط با اشتغال در مجموعه

یکی از درودگران شاغل در شهرک صنعتی درودگران در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در این خصوص گفت: از آن جا که در این شغل، به علت استفاده از ابزار فراوان و پر و سر و صدا نیازمند فضای باز و بزرگی هستیم، این مجموعه شرایط ایده آلی را برای ما فراهم کرده و فضای بازتر و مناسب تری نسبت به کارگاه قبلی خودمان در اختیار ما قرار دارد و مشمول تسهیلات خوبی شده ایم.

وی افزود: خدا را شکر ما از لحاظ امکانات اولیه مانند آب، برق و تلفن هیچگونه مشکلی نداریم و از شرایط مناسبی برخوردار هستیم.

وی بیان کرد: این شهرک، علاوه بر ایجاد اشتغال، باعث شده تمام خدمات درودگری متمرکز شوند و مردمی که به خدمات نجاری نیاز پیدا می کنند به جای آن که مجبور باشند زمان زیادی را در نقاط مختلف شهر جستجو کنند، به این مجموعه بیایند و از تمام خدمات نجاری بهره مند شوند.

 

گزارش از سمانه برون

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما