شناسهٔ خبر: 28339268 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهمترين اخبار جهان (07-19)

رئیس جمهور کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی با جمعی از روسای جمهور و سران و مقامات کشورهای مختلف ازجمله مکرون، رجب طيب اردوغان و نخست وزیر بلژیک دیدار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما ؛ مهمترين اخبار و رويدادهاي جهان در دوازده ساعت گذشته به شرح ذيل است.

ايران

// حسن روحاني رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومي سازمان ملل: ما با چه معیاری می توانیم با چنین دولت بدعهدی ، عهد جدیدی ببندیم؟! هرگونه گفتگو باید در تداوم برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت باشد... برجام حاصل بیش از یک دهه تلاش دیپلماتیک و یک دوره مذاکرات فشرده برای رفع یک بحران ساختگی بود.

// رئیس جمهور کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با جمعی از روسای جمهور و سران و مقامات کشورهای مختلف ازجمله امانوئل مکرون رئيس جمهور فرانسه، رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه و شارل میشل نخست وزیر بلژیک دیدار کرد.

فرانسه
// امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه خطاب به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا: برای حفظ بهای نفت بهتر است ایران نیز بتواند به فروش نفت خود ادامه دهد. مکرون گفت: نباید با آنهایی که به توافقنامه پاریس پایبند نیستند، توافقنامه تجاری امضا شود. یکجانبه گرایی مستقیما به عقب نشینی و مناقشه منجر می شود.
 
ونزوئلا
// نیکلاس مادرو رئیس جمهوری ونزوئلا پس از اعمال تحریم های جدید آمریکا؛ واشنگتن را بزدل خواند.
 
انگليس
// بلافاصله پس از سخنان ترامپ در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، شماری از رسانه های انگلیسی آن را به سخره گرفتند و برخی هم نقد کردند.  گاردین نوشت  ترامپ به سازمان ملل گفت، ما جهانی شدن را رد و از ملی گرایی حمایت می کنیم!.   ایندیپندنت:  اعضای سازمان ملل، پس از این که ترامپ مدعی شد دولتش «بیش از همه دولت های تاریخ آمریکا ، دستاورد داشته است»، به وی خندیدند.  دیلی میرور:  سازمان ملل آشکارا به دونالد ترامپ خندید زیرا وی دستاوردهای دولتش را به رخ کشید. این تحقیر در همان ابتدای سخنان وی در نیویورک اتفاق افتاد. نشريه  مترو:  رهبران جهان در نشست سازمان ملل، آشکارا به ترامپ خندیدند و اکنون باید منتظر توئیت آتشین رئیس جمهور آمریکا بود.  دیلی تلگراف:  خنده رهبران در سازمان ملل، دونالد ترامپ را مجبور کرد تا وقفه ای در سخنانش ایجاد کند.
 
آرژانتين
// اعتصاب سراسری کارگران و کارکنان خدمات عمومی به فراخوان فدراسیون اتحادیه‌های کارگری و در اعتراض به سیاست اقتصادی مائوریسیو ماکری، رئیس جمهور محافظه‌کار آرژانتين به راه افتاده، زندگی را در اين کشور فلج کرده است.
 
آمريکا
//  سخنان رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خنده هیئت آلمانی را درپی داشت.  ترامپ در بخشی از سخنانش گفت: اینجا در نیم کره غربی ما متعهد به حفظ استقلال خود در برابر دست اندازی قدرت های خارجی توسعه طلب هستیم. این سیاست رسمی کشور ماست. به نظر می رسد هیئت آلمانی به این اظهارات ترامپ خندیده است.  پیشتر خودستایی ترامپ از عملکرد دولتش و بیان اینکه بیشترین دستاورد را در بین دولت های آمریکا در تاریخ این کشور داشته است خنده همه حضار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جمله خود وی را به همراه داشته بود.  ترامپ خطاب به حاضران در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادعا کرد دولتش بیش از هر دولتی در تاریخ آمریکا موفقیت داشته  است. این جمله وي با خنده حضار همراه شد.
// چندین معترض سخنرانی مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را برای لحظاتی قطع کردند. پمپئو که در حال سخنرانی در نشستی با عنوان به اصطلاح «اتحاد ضد ایران هسته ای» بود با اعتراض چند نفر از حاضران در این نشست روبرو شد. این افراد اندکی پس از حضور پمپئو در جایگاه سخنرانی شروع به اعتراض و سردادن شعارهایی کردند. یکی از این افراد که یک پارچه نوشته در دست داشت فریاد می زد که "مردم ایران خواهان صلح" هستند.  پمپئو پس از آنکه این معترضان از سالن بیرون برده شدند گفت: این دومین باری است که سخنرانی من درباره این موضوع قطع می شود. به نظرم اگر شاهد این اعتراضات در ایران باشیم بهتر است.
 
مصر
// عبدالفتاح السيسي رئيس جمهور مصر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکيد کرد جامعه جهانی از فراهم آوردن راه حلی عادلانه برای مساله فلسطین عاجز بوده است.

سازمان ملل
// آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی افتتاحیه مجمع عمومی سالانه سازمان ملل از «جهانی بیش از پیش پرهرج و مرج» ابراز تأسف کرد. گوترش در آغاز هفتاد و سومین نشست های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: باید سازمان ملل اصلاح شود تا بتواند خواسته های ملت ها را برآورده کند. جامعه جهانی با چالش های بزرگی روبروست.
 
ترکيه
// رجب طيب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مجمع عمومي سازمان ملل تاکيد کرد اين سازمان  باید منبع عدالت باشد نه ظلم. وي افزود: سازمان ملل با گذشت زمان دارد از اهداف بشردوستانه و صلح طلبانه دور می شود. باید در ساختار شورای امنیت اصلاحاتی فراگیر انجام شود. باید توجه داشت که جهان بزرگتر از پنج عضو سازمان ملل متحد است. بی تردید تشکیل شورای امنیت مشکلات را حل نکرده است.
 
کره شمالي
// کره شمالی به کشورهای قربانی تحریم های آمریکا پیشنهاد کرد در برابر این تحریم ها متحد شوند. معاون دادگاه مرکزی کره شمالی در نشست قضایی کشورهای آسیا و اقیانوسیه در ولادی وستوک گفت: تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا به منزله ابزار زور این کشور است و کشورهای هدف تحریم باید در برابر تحریم های آمریکا متحد شوند. 
 
يمن
// صدها نفر از اهالی منطقه «الشحر» استان المهره در شرق یمن، در اعتراض به اقدام عربستان در نصب علمک هایی برای تعیین مسیر احداث خط لوله نفت بین این کشور با دریای عرب بدون توافق با دولت یمن تظاهرات کردند.
 
انگليس
// آتش سوزی بزرگی در یک مرکز تفریحی در شمال لندن به وقوع پیوسته است. مسئولان آتش نشانی اعلام کردند حدود 100 نفر قبل از رسیدن نیروهای آتش نشانی ساختمان را ترک کرده اند. 
// اندرو موری از مشاوران جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس  عملکرد این کشور را در خاورمیانه ، بدتر از حملات تروریستی داعش دانست و  گفت: جنگ با ترور  در 18 سال گذشته و رهبران غربی که این جنگ را راه انداختند، بزرگ ترین جرم در قرن حاضر است.
 
سوريه
// فیصل مقداد پیرامون تصمیم مسکو برای تحویل سامانه موشکی اس300 به سوریه گفت: روابط سوریه و روسیه به شکلی عمیق و خالصانه در چارچوب جنگ علیه تروریسم متحول شده است و مقامات روسیه نقشی سازنده در اجرای قطعنامه های سازمان ملل در مبارزه با تروریسم ایفا کرده اند و ما معتقدیم تلاشی که روسیه در چارچوب مبارزه با تروریسم و تجاوز داشته تلاشی مخلصانه بوده است از این رو از هر پیشرفتی در روابط دو طرف غافلگیر نمی شویم زیرا ما هم یکی از طرف های مبارزه با تروریسم بین المللی هستیم.
 
آلمان
// هايکو ماس وزير امور خارجه آلمان گفت: به منظور حفظ برجام، راه حل های واقعی لازم است و ما با شرکای اروپایی مان برای این منظور همکاری می کنیم.
 
هند
// سیلاب ایجاد شده بر اثر بارش باران های شدید و سیل آسا، یک دستگاه اتوبوس را در شهر ماندی در ایالت هیماچال پرادش هند با خود برد. شدت بارش ها در این ایالت طی چند روز اخیر به حدی زیاد بوده است که بسیاری از ساختمان ها تخریب شده اند. بارش در ایالت های پنجاب، هاریانا و همچنین جامو و کشمیر نیز شدید بوده است.  
 
چين
// وانگ يي وزیر امور خارجه چین در ديدار با محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران در نيويورک با یادآوری موضع کشور متبوعش در مخالفت با فشارهای آمریکا بر تعهد چین برای حفظ برجام تاکید و اظهار داشت: چین روابط عادی اقتصادی با ایران را ادامه خواهد داد.

نظر شما