شناسهٔ خبر: 28338830 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل:

ترامپ به دنبال جلب توجه در شورای امنیت است

نیویورک – ایرنا – نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد یکی از اهداف ترامپ را برای ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل 'جلب توجه' دانست .

صاحب‌خبر -

«توماس پیکرینگ» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره نشست روز چهارشنبه شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ با موضوع «منع گسترش سلاح هسته ای» است، افزود: باید دید دیگر اعضای شورای امنیت در سطح سران حضور خواهند یافت یا وزیران خارجه و دیگر نمایندگانشان را می فرستند.
وی ادامه داد: نکته دوم این است که ترامپ قرار است چه بگوید؟ سخنان دیگر اعضای شورای امنیت به موضع گیری ترامپ و اینکه در آغاز جلسه چه بحثی مطرح می شود، بستگی خواهد داشت. شاید این جلسه با موضع گیری هایی جنجالی همراه شود.
پیکرینگ درباره اینکه چگونه آمریکا به عنوان نقض کننده قطعنامه شورای امنیت، درخواست تشکیل جلسه این شورا را کرده و ترامپ هم می گوید درباره ایران است، گفت: رییس جمهوری ترامپ به یک معنا اهمیتی به این سوال نمی دهد. به نظر می رسد که وی با اعتماد نفس فکر می کند که سخنی جدی برای طرح در شورای امنیت سازمان ملل دارد.
وی ادامه داد: حتی اگر هیچ کدام از رهبران جهان حرف او را قبول نداشته باشند، او با اعتماد به نفس به بیان آن در این شورا اصرار دارد. شاید او فقط به دنبال جلب توجه است و این نکته ای است که در کارهای وی دیده می شود.
معاون سیاسی وزیر پیشین خارجه امریکا اضافه کرد: دشوار می توان پیش بینی کرد که او چه می خواهد بکند. او کارهای پیش بینی ناپذیر زیادی انجام داده است که حتی برخی جاها منطقی نیست.
پیکرینگ تاکید کرد: از سوی دیگر، چنین رویکردی می تواند خطرناک باشد. او ممکن است در این خصوص (برجام) 14 عضو شورای امنیت را علیه خود تحریک کند و در ادامه جلسه و گفت وگوها نتواند از موضع خود دفاع کند.
وی به تناقض گویی های رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا درباره گفت وگوی بدون پیش شرط با ایران اشاره کرد و افزود: در دیپلماسی بین المللی، معمول نیست که شاهد چنین تضادی میان یک رئیس جمهوری و فردی باشیم که از سوی همان رئیس جمهوری برای هدایت سیاست خارجی، انتخاب شده است. دو نگاه متضاد مطرح است که به سختی می توان آن را توجیه منطقی کرد. تنها چیزی که می توانم بگویم این است که وضعیتی عجیب است.
عضو اندیشکده بروکینگز خاطرنشان کرد: معمولا در این شرایط، دولت ها تلاش می کنند موضع خود را شفاف کنند اما اصولا این روشی نیست که آقای ترامپ در خصوص ایران دنبال کند. شاید به نظر من، آقای ترامپ بگوید که شرط های 12 گانه وزیر خارجه اش، اهداف گفت وگوی بدون پیش شرط با ایران خواهد بود. این تنها توجیه منطقی در سخنان متضاد ترامپ و پمپئو است.
پیکرینگ تاکید کرد: اگر رهبران ایران این تفسیر را بپذیرند، می تواند زمینه گفت وگوها میان دو کشور شود. از لحاظ دیپلماتیک هیچ کسی برگه های خود را پیش از مذاکرات رو نمی کند، مگر آنکه در شرایط ویژه ای همچون شکست در جنگ، یک طرف ناچار است تحت هر شرایطی به شرایط از پیش تعیین شده تن بدهد.
وی که در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پدر، نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل بود، به اختلاف نظر اعضای شورای امنیت با کاخ سفید درباره برجام اشاره کرد و افزود: واکنش دیگران در نشست شورای امنیت، برای آینده برجام اهمیت خواهد داشت. علاقه دیگر دولت ها به برجام، می تواند تاثیر خوبی بر تلاش های رئیس جمهوری روحانی برای حفظ برجام و منافع اقتصادی ایران از این توافق داشته باشد. این دو موضوع کلیدی باید در دستور کار گفت وگوها قرار بگیرد.
شورای امنیت سازمان ملل به درخواست آمریکا قرار است روز چهارشنبه با موضوع عدم گسترش سلاح های کشتار جمعی تشکیل جلسه دهد. نیکی هیلی نماینده دائم امریکا در سازمان ملل در نشست خبری نخستین روز ریاست وی بر این شورا که در ماه سپتامبر عهده دار آن است، گفت موضوع این نشست ایران خواهد بود.
وی ادامه داد که این نشست به ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برگزار می شود اما چند روز پس از آن، آمریکا اعلام کرد که موضوع نشست، به بررسی عدم سلاح های کشتار جمعی تغییر یافته است و به نظر می رسد با این تغییر به دنبال آن هستند تا کشورهای دیگری همچون روسیه، سوریه و کره شمالی را هم به صحن این شورا بیاورند.
اروپام**م.ع**1429

نظر شما