شناسهٔ خبر: 28337320 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

وضعیت شیوع و عوامل بروز شپش سر در دانش‌آموزان

صاحب‌خبر - مدیر گروه بیماری‌های منتقله از آب و غذا مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح راه‌های انتقال، پیشگیری و درمان شپش سر، تاکید کرد که میزان شیوع و بروز شپش در مدارس زیاد نیست و در صورت آلودگی دانش‌آموز، مانعی برای مدرسه رفتن وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، بابک عشرتی درباره میزان شیوع و بروز شپش میان دانش‌آموزان گفت: در مورد شپش گزارش‌های بسیاری از موارد مشابه کاذب، وجود دارد؛ این درحالی است که موارد واقعی شپش در بین دانش‌آموزان کم است.
عشرتی با بیان اینکه شپش سر، بیماری نیست، درباره راه‌های تشخیصی آن گفت: حشره شپش روی سر به ندرت دیده می‌شود و تنها رشک‌های (تخم‌ها) این حشره روی سر مشخص است. موضوع مهم این است که رشک به لحاظ ظاهری بسیار شبیه شوره سر است و با آن اشتباه گرفته می‌شود.
وی درباره علائم شپش سر گفت: در خیلی موارد، علائمی برای تشخیص شپش در فرد جود ندارد. علامت کلاسیک شپش در فرد آلوده، خارش است. این خارش در پشت گوش‌ها و لا‌به‌لای موها حس می‌شود و ممکن است در شب این احساس بیشتر بروز کند. زمانی که شدت خارش زیاد شود، پوست خراشیده می‌شود.
عشرتی با بیان اینکه مهم‌ترین راه انتقال شپش، تماس فرد به فرد است، گفت: بنابراین به دانش‌آموزان توصیه می‌شود از مقنعه یکدیگر استفاده نکنند و لباس‌های خود را روی هم نگذارند. نکته مهم این است افراد نباید از وسایل شخصی یکدیگر مانند شانه، حوله و ... استفاده کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما