شناسهٔ خبر: 28336944 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رئیس جمهوری آمریکا به ایران و جامعه جهانی حمله کرد

نطق تند اما مضحک ترامپ

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: سخنرانی سران و مقامات بلندپایه کشورهای جهان از دیروز(سه شنبه) در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان مل متحد آغاز شد . براساس برنامه اعلام شده ؛ سخنرانی مقامات بلندپایه کشورهای شرکت کننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با احترام به کوفی عنان دبیرکل فقید این سازمان شروع شد، تا دوشنبه هفته آینده (9مهرماه ) به طول خواهد انجامید.
در این دوره مجمع عمومی سازمان ملل ۱۳۳ رهبر جهان حضور دارند که به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند. سال گذشته ۱۱۴ تن از سران و مقامات اصلی کشورها حضور داشتند. با این حال نمایندگان هر ۱۹۳ عضو حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در ابتدای سخنان خود گفت: جهان اکنون با مشکلاتی بیش از گذشته مواجه است. آینده دموکراسی مبهم است و فرار از مجازات از سوی خاطیان بیشتر شده است. اکنون بیش از هر زمان دیگری جامعه جهانی به همبستگی نیاز دارد. وی ادامه داد: «جهان به سمت پراکندگی و تک‌روی پیش می‌رود و مقابله به آن نیازمند تلاش بیشتر است. رهبران هر کشور مسوول تامین منافع مردم خود هستند ولی آنها در عین حال باید حافظ نظم جهانی نیز باشند و سازمان ملل اساس این نظم است.» گوترش در بخش دیگری از سخنانش به بحران در یمن، سوریه و فلسطین پرداخت و گفت: «ناتوانی ما در حل بحران‌های جهانی ناامیدکننده است. جنگ در سوریه و یمن هم‌چنان ادامه دارد و اوضاع روهینجاها هم‌چنان در بدترین وضعیت ممکن است. صلح خاورمیانه و مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل نیز همچنان معلق و با آینده‌ای مبهم مانده است. تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، در کنار فساد، مسائلی هستند که جوامع ما با آن دست به گریبانند. مساله تسلیحات اتمی نیز جهان را تهدید می‌کند. شاهد بودیم که از سلاح شیمیایی استفاده شد و استفاده کنندگان از این سلاح ممنوعه به دست عدالت سپرده نشدند. بحران مهاجرت و پناهجویان نیز همچنان وجود دارد. با وجود همه این مشکلات ما راهی جز همکاری برای زندگی بهتر نداریم.»
اولویت های مجمع عمومی
رییس مجمع عمومی سازمان ملل طی سخنان خود در نخستین روز اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ما در جهانی به هم پیوسته زندگی می‌کنیم که انتخابی بجز گفت‌وگوی جهانی برای ما باقی نمی‌گذارد.
«ماریا فرناندا اسپینوزا گارسِز» افزود:« نخستین اولویت این مجمع برابری جنسیتی است». او اولویت دوم را توافق جهانی جدیدی درباره مهاجران و آواردگان دانست. اسپینوزا گارسِز در ادامه «اولویت سوم را بهبود وضعیت استخدام، اولویت چهارم را تغییرات آب‌وهوایی و بهبود تدابیر حفاظتی محیط زیستی، اولویت پنجم را تعهدات سیاسی و اجتماعی برای کمک به مردم دارای ناتوانی، اولویت ششم را احیای سازمان ملل و اولویت هفتم این مجمع را صلح، امنیت و نقش جوانان در جلوگیری از درگیری‌ها دانست.»
یکجانبه گرایی آمریکایی
«دونالدترامپ» به عنوان رئیس جمهوری آمریکا دیروز(سه شنبه) پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت. وی در ابتدا نیم نگاهی به انتخابات میان دوره ای ایالات متحده داشت.  وی پیش از ورود به سالن مجمع عمومی و در جمع خبرنگاران گفت: «می‌خواهیم روابط خیلی خوبی با ایران داشته باشیم اما این محقق نشده است. آنها باید شیوه خود را تغییر دهند. تا ایرانی‌ها شیوه خود را تغییر ندهند هیچ دیداری با آنها رخ نخواهد داد. آنها راهی جز تغییر رویکرد خود ندارند.» رئیس جمهوری آمریکا در آغاز سخنانش عملکرد خود را در یک سال بهتر از عملکرد تمام روسای جمهوری آمریکا دانست که این سخنان با خنده و تمسخر حضار مواجه شد.
ترامپ گفت: یک سال پیش که در این سالن در مقابل شما ایستادم از خطرات بزرگی که جهان را تهدید می‌کند برای شما سخن گفتم و اینکه چگونه می‌توان بر آنها فائق آمد. امروز که یک سال از عمر دولت من می‌گذرد اوضاع به مراتب بهتر شده است. می‌توانم بگویم دولت من در این یک سال به اندازه تمام دولت‌های آمریکا کار کرده است. اقتصاد ایالات متحده در شرایط کاملا بهتری قرار دارد، بورس ما با رشد قابل توجهی مواجه بوده، بیکاری بسیار کم شده و میلیون‌ها فرصت شغلی جدید ایجاد کرده‌ایم. کاهش مالیات، ساخت دیوار برای ممانعت از ورود پناهجویان به آمریکا نیز از دیگر کارهای موفق ما بوده است.
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه به موضوع ایران پرداخت و مدعی شد: سران ایران از آشوب‌ها (در منطقه) حمایت می‌کنند و به حقوق کشورها احترام نمی‌گذارند. آنها آشوب و ناآرامی را در خاورمیانه و فراتر از آن به راه انداخته‌اند. مردم ایران از اوضاع اقتصادی خود ناراضی هستند. این امر بدی است. مردم ایران بهای طرح‌های توسعه طلبانه نظام خود را می‌پردازند. توافق هسته‌ای پول زیادی را به خزانه آنها سرازیر کرد و در یک سال نزدیک به 40 درصد عایدات آنها رشد کرد و این بودجه هنگفت خرج موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای، تروریسم و ایجاد ویرانی در دیگر نقاط جهان مثل سوریه و یمن شد. مقامات ایران میلیون‌ها دلار از خزانه عمومی کشور خود را برای حمایت از جنگ و گسترش آن در دیگر نقاط جهان به سرقت بردند. ما با خروج از آن توافق در دو مرحله کار برای مقابله با این اقدامات ناامن کننده را آغاز کردیم و مکانیسم‌هایی را برای توقف فروش نفت (ایران) ایجاد کردیم. ایالات متحده نمی‌تواند اجازه دهد که یک کشور حامی تروریسم به اقدامت خود برای ناامن کردن جهان ادامه دهد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم کسانی که مرگ بر آمریکا را فریاد می‌زنند و به دنبال نابودی اسرائیل هستند، هر کاری که می‌خواهند بکنند.
رئیس جمهوری آمریکا پس از این تهدیدات، با «جدا کردن حساب مردم ایران از مسئولان» به زعم خود، از آنچه که «تلاش مردم ایران برای احقاق حقوق خود» خواند، حمایت کرد.
حمله ترامپ به چین
وی هم‌چنین به مساله تعرفه‌های گمرکی اشاره کرد و گفت: آمریکا دیگر بازاری با درهای باز برای دیگران نیست. ما دیگر اجازه نمی‌دهیم شرایط همانند سابق ادامه یابد. برخی در گذشته اجازه ورود کالاهای ما به کشورشان را نمی دادند و در مقابل به دلیل قوانینی که بود از وضعیت سوءاستفاده می‌کردند و کشور ما به بازاری برای آنها بدل شده بود که به صنایع ما آسیب جدی وارد کرده بود. بر همین اساس ما خواستار تغییر این روند هستیم و سازوکارهای جدیدی با مکزیک و کره جنوبی تعریف کرده‌ایم و به دنبال پیاده کردن این شیوه با دیگر کشورها هم هستیم. با تمام احترامی که برای رئیس جمهوری چین قائل هستم اما باید بگویم وضعیت کنونی به هیچ وجه قابل قبول نیست.
چالش بزرگ جهانی شدن
ترامپ در ادامه به بحث خروج کشورش از شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز پرداخت و گفت: نماینده ما در این شورا راهی برای ایجاد اصلاحات در آن ارائه داد چراکه به اعتقاد ما این شورا کارامدی خود را از دست داده بود اما آنها این پیشنهاد ما را قبول نکردند و ما از این شورا خارج شدیم. آمریکا برای دیوان کیفری بین‌المللی جایگاهی قائل نیست و ما معتقدیم این دیوان توانایی اجرای ماموریتش را ندارد. رئیس جمهوری آمریکا به مساله جهانی شدن نیز اشاره کرد و گفت که او این مساله را قبول ندارد. ترامپ گفت: آمریکا را آمریکایی‌ها اداره می‌کنند. ما بر تامین امنیت، انرژی و منابع انرژی هم‌پیمانانمان تاکید داریم. اوپک و کشورهای بزرگ این سازمان همواره در حال غارت جهان بوده‌اند و این وضع قابل پذیرش نیست. آنها قیمت‌های گران نفت را بر ما تحمیل می‌کنند. اوپک باید قیمت‌هایش را پایین بیاورد. آنها باید کاهش تولید را متوقف کنند.
وی درخصوص مساله مهاجرت گفت: ما بر حفظ مرزهای ملی و مقابله با گروه‌های قاچاق انسان تاکید داریم. ما به حق کشورها برای داشتن سیاستی خاص در قبال مساله مهاجرت که براساس منافعشان است احترام می‌گذاریم. تنها راه حل برای مساله مهاجرت باید این باشد که به افراد برای تضمین داشتن زندگی بهتری در کشورهای خودشان کمک کنیم. ترامپ در خاتمه سخنانش به مساله آزادی و دموکراسی در کشورهای مختلف و خود ایالات متحده اشاره کرد و گفت: ما به عنوان آمریکایی‌ها می‌دانیم که برای آینده چه می‌خواهیم.
 

نظر شما