شناسهٔ خبر: 28336365 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

موگرینی: ایران همچنان به تعهدات خود در قبال برجام پایبند است/آمریکا نمی‌تواند تصمیمات سیاسی خود را بر دیگر کشور‌ها تحمیل کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت ایران همچنان به تعهدات خود در قبال برجام پایبند است.

صاحب‌خبر -

موگرینی: ایران همچنان به تعهدات خود در قبال برجام پایبند است/آمریکا نمی‌تواند تصمیمات سیاسی خود را بر دیگر کشورها تحمیل کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی. ان. ان آمریکا تأکید کرد: ایران همچنان به تعهدات خود در قبال برجام پایبند است.

موگرینی همچنین افزود: دوازدهمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که به تازگی منتشر شده است، پایبندی ایران به تعهداتش را تأیید می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: در حال اتخاذ اقداماتی هستیم که اطمینان حاصل کنیم بهره‌مندی ایران از مزایای روابط مشروع اقتصادی با دیگر کشورهای جهان، ادامه خواهد یافت.

کریستین امانپور، مجری برنامه، در واکنش به این اظهارات موگرینی گفت: نکته همینجاست که دونالد ترامپ، نه تنها آمریکا را از توافق هسته ای خارج کرد، بلکه تحریم های ثانویه را علیه همه شما –اروپایی ها و کشورهای دیگر که به مبادلات تجاری با ایران می پردازند– در نظر گرفته است. همچنین رئیس جمهوری اسلامی ایران گفته است این کشور به اروپایی ها –به امضاکنندگان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) – مدت زمان مشخصی فرصت می دهد تا تضمین های لازم را برای ادامه بهره مندی تهران از این توافق مهیا کنند، در غیر این صورت ایران از برجام خارج خواهد شد. این در حالی است که میزان فروش نفت ایران کاهش یافته است؛ تحریم های شدیدی در اوایل نوامبر (آبان) علیه این کشور وضع خواهد شد؛ بوئینگ و شرکت های آلمانی ایران را ترک کرده اند و به اصطلاح شما «مزایای چشمگیر» این توافق برای ایران در معرض خطر است. چه کاری می توانید انجام دهید؟

موگرینی در پاسخ گفت برای تدوین سازوکاری در حال همکاری با نه تنها اروپایی ها بلکه روس ها، چینی ها و دیگر کشورهای جهان هستیم تا کانال هایی را برای ادامه روابط تجاری با ایران ایجاد کنیم؛ سازوکاری که ادامه روابط تجاری با ایران را علی رغم تحریم های ثانویه آمریکا میسر کند. وی افزود: در حال حاضر در حال کار بر روی جزئیات فنی هستیم.

امانپور نیز گفت: شما به قدرت خود در متقاعد کردن شرکت های اروپایی درباره اینکه در صورت ادامه روابط تجاری با ایران توسط تحریم های ثانویه آمریکا آسیب نخواهند دید، اعتقاد زیادی دارید.

موگرینی در پاسخ گفت اعتماد من حد و مرزی دارد، و کار آسانی پیش رو نداریم اما به ارزش کارهایی که انجام دادیم اعتقاد دارم. در این باره متقاعد شده ام، زیرا نتایج را می بینم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین افزود آمریکا نمی تواند تصمیمات سیاسی خود را بر کشورهای دارای حق حاکمیت تحمیل کند. بنابراین، این حق مشروع اروپایی هاست که تصمیم بگیرند با چه کسی روابط اقتصادی و تجاری داشته باشند؛ نه تنها اروپایی ها بله دیگر کشورهای جهان.

امانپور در واکنش به این اظهارات گفت اما این شرکت ها، از قبیل بوئینگ، توتال و بسیاری دیگر از شرکت های بزرگ اروپایی، آمریکا را انتخاب کرده اند و در حال ترک ایران هستند. موگرینی اذعان کرد که: بله، این رویه ای است که در حال وقوع است. ما می خواهیم تضمین کنیم آن شرکت هایی که به ادامه روابط مشروع تجاری با ایران تمایل دارند، قادر به انجام چنین کاری باشند!

انتهای پیام/

نظر شما