شناسهٔ خبر: 28334600 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان:

بیش از پنج هزار پایان نامه دانشجویی همانند جویی شد

سمنان - ایرنا - مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه سمنان گفت: بیش از پنج هزار پایان نامه دانشجویی در این دانشگاه طی 13 ماه گذشته همانند جویی شد.

صاحب‌خبر -

رحمان معرفت عصر سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در مدت فعالیت سامانه همانند جویی 380 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه سمنان با هدف بهبود اخلاق علمی و پیشگیری از بدرفتاری ها در این بخش، عضو این سامانه شدند.
وی به لزوم نهادینه کردن فرهنگ احترام به مالکیت فکری تاکید و تصریح کرد: بخش زیادی از آثار علمی دانشجویان در دوره های تحصیلات تکمیلی به علت عدم آگاهی دانشجو در شیوه درست نگارش پایان نامه و پروپوزال دچار ایراد بود که با راه اندازی این سامانه بسیاری از مشکلات در این زمینه رفع می شود.
معرفت خاطر نشان کرد: سامانه همانند جویی در ترغیب دانشجویان به نوآوری در نگارش و خلق آثار علمی کمک شایانی می کند.
مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه سمنان ادامه داد: سامانه همانند جو، سامانه ای است که توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ایجاد شده و گامی برای کمک به نگهداشت حقوق پدیدآوران و گسترش علم و فناوری و زمینه‌سازی برای دسترسی آزاد همگان به اطلاعات است.
معرفت یادآور شد: برای جلوگیری از همانندی متن پایان نامه ها، دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی می توانند با مراجعه به بخش همانندجویی سایت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد از امکانات این سایت بهره گیرند.
به گفته وی، طبق آیین نامه دانشگاه سمنان درصورت تشابه کمتر از 25 درصد موضوع پایان نامه دانشجو با آثار علمی گذشته منعی در ادامه روند فعالیت پایان نامه دانشجویان نیست.
مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه سمنان گفت: اولین کارگاه آموزشی پیشگیری و مقابله با سرقت در تهیه آثار علمی، آبان ماه سال جاری در این دانشگاه برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، دانشگاه سمنان از نظر علمی و پژوهشی رتبه سیزدهم کشور را دارد، حدود 12 هزار دانشجو شامل پنج هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی، هفت هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و بقیه در مقطع کاردانی در دانشگاه سمنان تحصیل می‌کنند.
9891/7408

نظر شما