شناسهٔ خبر: 28334484 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

شاهین چراغی، کارشناس بازارهای مالی پاسخ داد:

قیمت دلار چه خواهد شد؟

یک کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اقدام اشتباه دولت در سرکوب قیمت ارز طی پنج سال گذشته و عدم وجود بازار شفاف ارز معتقد است قیمت دلار روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

در حالی که انتظار می‌رفت با سفر روحانی به نیویورک آرامش نسبی به بازار ارز بازگردد در روز گذشته به یکباره شاهد جهش قیمت دلار به کانال ۱۶ هزار تومان بودیم.

شاهین چراغی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز، علت‌های جهش قیمت دلار را مورد ارزیابی قرار داده و می‌گوید: به علت عدم وجود یک بازار شفاف در رابطه با تعیین نرخ ارز، این بازار در التهاب به سر می‌برد. در حال حاضر سامانه نیما و بازار آزاد هرکدام در یک مسیر جدا از هم عمل می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: حجم معاملات در نیما حجم قابل توجهی نیست و علت آن این است که ثبت سفارش شرکت‌ها بسیار کند پیش می‌رود و بخشی از ثبت سفارش‌ها‌ برای کالاهایی که باید سریع وارد کشور شوند از مسیر بازار آزاد انجام می‌شود و از قیمت ارز در بازار آزاد تبعیت می‌کند.

چراغی می‌افزاید: علت دیگر افزایش قیمت دلار وضعیت نقدینگی کشور است که از قبل نیز وجود داشته است. عامل اصلی قیمت ارز امروز ناشی از سیاست آقای روحانی در سرکوب قیمت ارز در پنج سال گذشته و عدم مهار نقدینگی در زمانی که تولید ناخلص ملی به طور واقعی منفی بود.

این کارشناس بازار مالی به عدم واکنش دولت به افزاش نرخ ارز اشاره می‌کند و می‌گوید: دولت نیز در بالا رفتن قیمت دلار دخیل است. دولت نسبت به این موضوع کاملا بی‌توجه است و به نظر می‌رسد بدش نمی‌آید که قیمت دلار بالا برود تا کسری بودجه را جبران کند. ظاهرا پایان این اوضاع برای دولت بی‌اهمیت است و نتیجه‌ای جز فقیرتر شدن مردم و تبعات بد اجتماعی در کشور در پی ندارد.

چراغی تاکید می‌کند: تا چند وقت دیگر یک تورم هنگفت در کشور به وجود می‌آید که به تبع آن هزینه شرکت‌ها افزایش می‌باید. ارزش پول ملی یک چهارم شده ولی هزینه‌های مردم چند برابر شده و حقوق آ‌ن‌ها تغییری نکرده است.همین مسائل باعث می‌شود که اقتصاد کشور دچار بحران جدی شود.

این کارشناس بازارهای مالی خاطرنشان می‌کند: با این اوضاع بازار ارز، بازاریان دیگر جنسی به یکدیگر تحویل نمی‌دهند و به علت دیر کرد پرداخت پول و سنجیدن آن با قیمت دلار روز، کالاها را تحویل نمی‌دهند و این باعث می‌شود در آینده پرونده‌های حقوقی زیادی از سوی کسب‌وکارهای مختلف در رابطه با همین نرخ دلار به وجود می‌آید.

وی در پایان سخنان خود می‌گوید: شک نکنید قیمت دلار روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد.


نظر شما