شناسهٔ خبر: 28333698 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

برای بزرگداشت حضرت مولانا

مأموران تُرک مرز بازرگان بی احترامی کردند، ۷۰ عضو یک بنیاد فرهنگی وارد قونیه شدند!

صاحب‌خبر -

علی‌رغم بی‌احترامی و بی‌مهری‌های فراوان مأموران تُرک گمرک مرز بازرگان ترکیه و معطلی۳ ساعته، ۷۰ شخصیت ایرانی بنیاد فرهنگی بایزید بسطامی برای بزرگداشت حضرت مولانا وارد قونیه شدند.
به گزارش رسیده، دکتر مجید پازوکی مدیر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود و از بنیان‌گذاران بنیاد در شرف تأسیس «بایزید بسطامی» در مورد شرکت در مراسم بزرگداشت حضرت مولانا در شهر قونیه در کشور ترکیه گفت: شب دوشنبه گروه ۷۰ نفره ما بعد از یک سفر زمینی ۴۸ ساعته و علی‌رغم بی‌احترامی و بی‌مهری‌های فراوان مأموران تُرک گمرک مرز بازرگان ترکیه و معطلی۳ ساعته و بهانه‌های بی‌مورد، بلاخره وارد شهر قونیه شد و هم اکنون در جوار بارگاه حضرت مولانا هستیم. انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود که از این به بعد باید آن را به نام بنیاد فرهنگی «بایزید بسطامی» بشناسیم به عنوان تنها نهاد فرهنگی از ایران است که با تعداد ۷۰ نفر از اساتید دانشگاه، مولوی‌پژوهان، پزشکان، حافظ‌پژوهان، دانشجویان، هنرمندان، اهالی رسانه، فعالان حوزه فرهنگ و هنر و … از ایران به برای شرکت در پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی عرفانی صوفیه به کشور ترکیه سفر کرده است؛ این جشنواره با شرکت گروه های موسیقی معتبر از کشورهای مختلف جهان در شهر قونیه برگزار می‌شود.
وی همچنین گفت: ما به اتفاق دوستان و همسفران عزیز و بزرگوار، برای گرامیداشت زادروز و زیارت حضرت مولانا به قونیه آمده‌ایم و هم اینکه در ساعت ۸ شب روز سه‌شنبه ۳ مهرماه جاری (۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸) در کنسرت گروه موسیقی «شمس» به سرپرستی و آهنگسازی استاد کیخسرو پورناظری و خوانندگی همایون شجریان شرکت می‌کنیم. این گروه، از قدیمی‌ترین و ریشه‌دارترین گروه‌های موسیقی عرفانی ایران است و جزو پیشگامان آغاز موسیقی عرفانی در کشور حتی پیش از انقلاب به‌شمار می‌رود و آثار ارزشمند و به یادماندنی را از خودش به جای گذاشته‌ است.
دکتر پازوکی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در این سفر، همچنین با سرکار خانم «اسین چلبی» Esin Çelebi نواده بیست و دوم مولانا و رییس بنیاد جهانی مولانا و دیگر مدیران این بنیاد و همایون شجریان و اعضای گروه موسیقی «شمس» نیز دیدار خواهیم داشت. بازدید از مناطق مختلف شهر قونیه نیز از دیگر برنامه‌های گروه ما به‌شمار می‌رود.
وی در مورد تقدیر از استاد کیخسرو پورناظری و همایون شجریان گفت: ما در این سفر، از استاد کیخسرو پورناظری به بهانه خدمات شایان این استاد برجسته موسیقی عرفانی کشور و درواقع شکل‌دادن به موسیقی عرفانی ایران و همچنین تربیت فرزندان شایسته در حوزه موسیقی عرفانی از ایشان تقدیر خواهیم کرد. همچنین به صورت ویژه نیز از همایون شجریان عزیز که با لحن داووی خود همه ما را به وجد می‌آورد؛ تقدیر خواهیم کرد. فرزند خسرو آواز ایران، امسال در جوار آرامگاه حضرت مولانا قرار است شور و وجد و شوقی ایجاد کند و مثل همیشه زبان فارسی را در خارج از ایران طنین‌اندار کند.
مدیر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود در ادامه سخنانش گفت: ما در بعدازظهر روز یکشنبه یکم مهر ماه جاری، مزار و بارگاه حضرت شمس تبریزی را در شهرسان خوی در استان آذربایجان غربی زیارت و از آنجا سفرمان را آغاز کردیم؛ تا به قونیه رسیدیم. یکی از اهداف ما زنده نگه‌داشتن نام، اندیشه و آثار این بزرگان فرهنگ و ادب ایرانی است.
وی افزود: این سفر، در واقع پاسخی است به سفر تاریخی خرداد ماه امسال سرکار خانم «اسین چلبی» به نمایندگی از بنیاد جهانی مولانا که در همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان حضور پیدا کردند و در آن برنامه، عارفان بزرگ منطقه ما از جمله؛ شیخ «ابوالحسن خرقانی» و «بایزید بسطامی» معرفی شدند. متقابلاً ما هم به قونیه آمدیم تا در کنار این عزیزان باشیم و به اتفاق همدیگر بتوانیم راه و نام این عارفان بزرگ را زنده نگه داریم و میراثشان را حفظ کنیم و آن را حفظ کنیم. قاعدتا در کنار همدیگر، برنامه‌های مختلفی داریم که اینها را در آینده اجرا خواهیم کرد.
این مولوی‌پژوه در مورد معرفی عارفان بزرگ ایرانی به جهان اظهار داشت: برای معرفی حضرت مولانا در ترکیه، کارهای زیادی در سطح جهان صورت گرفته است؛ من امیدوارم زمینه‌ای فراهم شود که بتوانیم این ارج و ارزش‌گذاری را برای عارفان بزرگ کشورمان نیز انجام دهیم. چون من معتقدم این عزیزان به همه بشریت تعلق دارند.
دکتر مجید پازوکی در پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: از همه اعضای انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود در سنین و موقعیت‌های مختلف اجتماعی که در این شرایط اقتصادی نامطلوب جامعه ما، به این سفر آمدند و سختی راه را به جان خریدند، تشکر می‌کنم که همیشه در کنار ما هستند و آرزوی قلبی من است که جهان، پیام حضرت مولانا، «بایزید بسطامی» و شیخ «ابوالحسن خرقانی» را بشنود و آن را دریافت کند تا جنگ‌ها و نزاع‌های بی‌حاصل و خانمان سوز؛ از این کره خاکی ما رخت بربندد و به صلح، وحدت، مدارا، تحمل و تعامل نزدیک بشویم.
پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی عرفانی صوفیه با همت اداره فرهنگ و گردشگری استان قونیه و با اجرای گروه‌های مختلف دنیا از جمله؛ کسرت خاص «ت.ر.ت» TRT تحت عنوان «به عشق اهل بیت» از کشور ترکیه، انجمن موسیقی «تاریخی ترکی استانبولی» از کشور ترکیه، گروه «دائوت خان سادوزایی» از کشور افغانستان، گروه «رضوان الاسمر»، گروه «دالینه جابور» از کشور لبنان، گروه موسیقی «شمس» به سرپرستی و آهنگسازی استاد کیخسرو پورناظری و خوانندگی همایون شجریان از کشور ایران، گروه موسیقی «آریانا ساوالس» از کشور اسپانیا، انجمن «یادگار دده‌های کرکوک» از کشور عراق، گروه «ضابط نبی‌زاده» از کشور آذربایجان، انجمن «موسیقی عرفانی قونیه»/ آیین سماع از کشور ترکیه، «مناجات یولچی آوا» از کشور ازبکستان و انجمن «عالیم اوغلو» تحت عنوان «روقص روح» از کشور ترکیه در روزهای ۲۹ شهریور ماه امسال تا ۸ مهرماه جاری (۲۰ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۸) در سالن مرکز کنگره سلجوقیان در شهر قونیه در کشور ترکیه برگزار می‌شود.

نظر شما