شناسهٔ خبر: 28333351 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ ثبت‌نام ۲۰۰ قاری در کاروان نور اربعین

گروه فعالیت‎های قرآنی ــ «ثبت‌نام ۲۰۰ قاری در کاروان نور اربعین»، عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

صاحب‌خبر -

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ ثبت‌نام ۲۰۰ قاری در کاروان نور اربعین

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‎ها، امروز سه‎شنبه سوم مهرماه 97، اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‎دهیم.
فارس
صفحه فعالیت‎های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز تا ساعت 14:30 صرفا یک خبر منتشر کرده است که آن هم فایل صوتی تلاوت آیاتی از قرآن کریم است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز نیز همانند روزهای قبل پرکار بوده و تعداد هشت خبر منتشر کرده است. عناوین این اخبار شامل «عملیات پیروزمندانه فتح ۱۰ مصادف با عاشورای حسینی(ع)»، «حافظ قرآن با آیات زندگی می‌کند»، «ترس عجیب دشمن از حضور عابس در میدان کربلا»، «مطالبه‌گری جهانی، راه تحقق آرزوی دیرینه صلح و عدالت در جهان»، «کمترین ثواب زیارت امام حسین(ع)»، «نوسرود‌ه فردوسی تقدیم به امام حسین(ع)»، «ذاکری که در حین مرثیه‌سرایی به دیدار حق شتافت» و «شعرخوانی عاشورایی محمدمهدی سیار در بیستمین محفل شعر قرار» است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز تعداد سه خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «ثبت نام ۲۰۰ قاری در کاروان نور اربعین» آورده است: سیدمحمد موجانی، دبیر کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین ، با اشاره به فراخوان دعوت از فعالان قرآنی علاقه مند به حضور در مراسم اربعین حسینی، گفت: کارگروه قرآن کمیته فرهنگی آموزشی اربعین حسینی، در راستای بهره مندی از ظرفیت جامعه قرآنی محب حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، اقدام به ثبت نام از قاریان، حافظان و گروه‌های تواشیح علاقه مند به حضور افتخاری در مراسم اربعین حسینی نمود.
وی با بیان اینکه این فراخوان همزمان با ایام سوگواری حضرت سید الشهداء(ع) اعلام و تا ۱۳ محرم ادامه داشت، گفت: بر اساس فراخوان ثبت نام ازعلاقه مندان به حضور افتخاری در مراسم اربعین، ۲۰۰ نفر از قاریان و حافظان و گروه های تواشیح و همخوانی سراسر کشور در بخش آقایان جهت حضور افتخاری در مراسم اربعین حسینی ثبت نام کردند.
دبیر کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین در پایان گفت: اسامی کاروان قرآنی اعزامی به اربعین سال ۹۷، هفته آینده، پس از بررسی رزومه افراد و هماهنگی با ستاد مرکزی اربعین، از سوی کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین اعلام خواهد شد.
این صفحه در خبری دیگر با عنوان «آغاز دوره تخصصی مهارت های بیان تفسیر در دارالقرآن علامه طباطبایی» آورده است: سومین دوره تخصصی یک ساله مهارت های بیان تفسیر با حضور جمعی از اساتید حوزه علمیه و حوزیان در دارالقرآن علامه طباطبایی آغاز به کرد. بر اساس این گزارش، قالب‌های بیان تفسیر، لغزشگاه‌های ترجمه و تفسیر، روش‌های دسته بندی و بیان مفاهیم و موضوعات قرآنی، جریان‌شناسی شبهات قرآنی و روش‌های پاسخگویی به آنها، قرآن و کودک، روش تدبر در قرآن، روش های برداشت از قرآن، سبک زندگی قرآنی، جذاب‌سازی کلاس‌های بیان تفسیر و کارگاه عناوین درس‌های این دوره یک ساله را تشکیل می‌دهند.
در مراسم افتتاحیه این دوره حجت‌الاسلام چاوشی با تأکید بر جدیت بیشتر حوزویان در امر علوم قرآنی و تفسیر اظهار داشت: طلاب افزون بر حضور در کلاس ها باید تلاش و کوشش کنند که اهداف تربیت مدرس تفسیر قرآن کریم محقق شود. در پایان دوره باید ۱۲۰ استاد و مربی تفسیر قرآن کریم با سطح بالا خروجی کار باشد، برای داشتن این خروجی عزیزان باید همت بیشتری به خرج دهند، در این دوره از اساتید متبحر و مبرز در علوم قرآنی و تفسیر قرآن استفاده می شود.
مدیر ستاد تفسیر قرآن کریم استان قم با اشاره به جزئیات نام نویسی و پذیرش این دوره مهارتی یک ساله خاطرنشان کرد: قریب به ۷۵۰ نفر از فضلایی که پایه دهم حوزه را گذرانده اند، در این دوره ثبت نام کردند و ۶۰۰ نفر مصاحبه شدند که از این تعداد۱۴۰ نفر پذیرش شدند که باید در کلاس ها حضور پیدا کنند.
«گزیده‌ای از رهنمودهای مراجع تقلید به معلمان و دانش آموزان» عنوان یک خبر دیگر این صفحه در روز جاری است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز هیچ خبری منتشر نکرده است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، در روز جاری تعداد دو خبر با عناوین «نذری دادن نشانه ارادت به سیدالشهدا (ع) است/عزاداری برای امام حسین(ع) باید همراه با اخلاص عمل باشد» و «پوشیدن لباس مشکی در ماه محرم و صفر بسیار ثواب دارد/سجده بر خاک کربلا نهایت بندگی است» منتشر کرده است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز تعداد پنج خبر با عناوین «تأکید استاندار بر ایجاد مسکن برای طلاب خراسان شمالی»، «باید با حفظ اصالت‌ها، قالب‌های روزآمد را برای ترویج فرهنگ عاشورا ارائه بدهیم»، «فرهنگ عاشورا تحریم‌شدنی نیست»، «همایش بین‌المللی فقه گردشگری در تبریز برگزار می‌شود» و «جزئیات برگزاری شب شعر عاشورایی رندان تشنه‌لب» منتشر کرده است.
این صفحه در خبری با عنوان « همایش بین‌المللی فقه گردشگری در تبریز برگزار می‌شود» آورده است: حجت‌الاسلام رحیم قربانی، معاون پژوهش جامعة المصطفی العالمیه واحد تبریز، با بیان این‌که واحد تبریز این همایش را با همکاری دانشگاه‌ها و مشارکت نهادهای دولتی و مردم نهاد به عنوان یکی از برنامه‌های تبریز 2018 برگزار می‌کند، افزود: ستاد تبریز2018 و شهرداری تبریز نیز به عنوان یکی از مهمترین و مؤثرترین نهادهای مشارکت کننده در این همایش مشارکت خواهد داشت.
وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش اظهار کرد: این همایش به بررسی و واکاوی ابعاد مختلف فقهی و حقوقی مسائل گردشگری می‌پردازد تا بتواند راهکارهای صحیح علمی و اجرایی برای رفع موانع موجود در گردشگری برسد. تمام تلاش اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه این است که گردشگری طبق شریعت و قانون چنان تسهیل شود که صنعت گردشگری در ایران و کشورهای اسلامی به عنوان عاملی برای تقویت فرهنگ و تمدن اسلامی تبدیل شود.
حجت‌الاسلام قربانی با اشاره به محورهای کلی و مسائل همایش بین‌المللی فقه گردشگری جامعة المصطفی العالمیة واحد تبریز، گفت: ماهیت شناسی و مبانی فقه گردشگری (شامل: مفهوم شناسی، اصطلاح شناسی، مسئله شناسی و موضوع شناسی، تاریخچه، مبانی نظری، نظریات و فرضیات، روش شناسی)، جایگاه گردشگری در آموزه‌های دینی (شامل: ابواب فقهی و نحله‌های آن، مستندات متون دینی، اخالق و آداب اجتماعی)، ابعاد و قلمرو فقه گردشگری در حوزه‌ها و انواع گردشگری (شامل: حوزه‌های اجتماعی، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، هنری، آثار تاریخی و باستانی و انواع مختلف گردشگری) از جمله محورهای این همایش است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تعداد پنج خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «مداح جوان بعد از گفتن «بسم‌الله»درگذشت» آورده است: هادی حق‌پرست از مداحان و ذاکران شهرری که ظهر روز گذشته پس از نماز ظهر و عصر قصد ذکر مصیبت سیدالشهدا (ع) و یارانش را در موسسه انفاق امام زمان (عج) شهرری داشت، بلافاصله پس از گفتن «بسم‌الله الرحمن الرحیم» دچار حمله قلبی شد و پس از دقایقی درگذشت.
هادی حق‌پرست، متولد ۱۳۶۱ و ۳۶ ساله بود و پیش از این در هیأت‌های مهم شهرری، قم و سایر شهرهای کشور به مداحی و نوحه‌خوانی پرداخته بود. پیکر این مداح اهل‌بیت (ع) ساعت ۱۱ صبح امروز سه‌شنبه سوم مهرماه از مقابل حسینیه ۱۴ معصوم واقع در خیابان آرد ایران (شهید شیرمحمدی) به سمت حرم سیدالکریم (ع) و سپس به سمت بهشت زهرا، قطعه روضه الحسین (۳۰۱) برگزار می‌شود.
«حکم شرعی حسین حسین گفتن در مداحی»، «مداحی شیعتی مَهْما شَرِبْتُم ماءِ عَذْبٍ فاذکرونی با نوای محمود کریمی»، «وجه تشابه معاویه با ترامپ در مذاکره» و «حدیث رسول اکرم(ص) درباره خیانت در امانت» دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز تعداد چهار خبر با عناوین «روایت زندگی زمینی شهید حججی منتشر شد»، «تحریم کنندگان سوگواری ها از فرهنگ عاشورا بی‌خبرند»، «درک صحیح مفاهیم قرآنی سرلوحه زندگی قرار گیرد» و «روضه الاحباب؛ روایت داستانی و منظوم مقتل امام حسین (ع)» منتشر کرده است.
روزنامه کیهان
صفحه معارفی روزنامه کیهان، در روز جاری گزارشی با عنوان «امـام حسین‌(ع) الگوی عبـادت‌کنندگان» منتشر کرده است که در بخشی از آن آمده است: خدا انسان را برای عبادت خود آفرید. البته این عبادت هیچ سودی برای خدا ندارد؛ زیرا خداوند غنی حمید است و عبادت بشر هیچ چیزی بر غنای خدا نمی‌افزاید؛ چنانکه ترک عبادت توسط انسان نیز هیچ چیز از غنای خداوند نمی‌کاهد؛ بلکه این عبادت تنها سودی که دارد برای بنده است؛ زیرا انسان با عبادت به تقوا می‌رسد و تقوا زمینه‌ساز یقین و خدایی و ربانی شدن انسان می‌شود. اگر انسانی بخواهد به هر مقامی برسد باید عبادت را در زندگی خویش اصل قرار دهد. البته هر کاری می‌تواند به امر عبادی تبدیل شود؛ زیرا نیت خوب و اخلاص موجب می‌شود تا عمل انسان، شکل عبادی بگیرد و موجب رشد او شود. از نظر قرآن و روایات هر نوع عبادتی که برای خدا انجام می‌شود ارزشمند است، حال چه خوفی و طمعی باشد یا حبی؛ اما انسان باید به جایی از مقام خشیت علمی برسد که خداوند را با محبت عبادت کند و به خداوند در آن مقام عظمت عشق بورزد؛ چنانکه امام حسین(ع) فرمودند: گروهى خدا را از روى ميل به بهشت عبادت مى‏كنند، كه اين عبادت تجارت‏كنندگان است و گروهى خدا را از ترس دوزخ مى‏پرستند و اين عبادت بردگان است و گروهى خدا را به سبب شايستگى مى‏پرستند و اين عبادت آزادگان است كه برترين عبادت است.

دیگر عناوین مهم این صفحه در روز جاری شامل «میزان کمک براساس دانش»، «فرق میان شیعه و محب حسینی»، «ضرورت حضور اهل‌بیت امام حسین(ع) در کربلا»، «چه دنیایی ملعونه است!»، «دین عقلانیت» و «گریه‌های بلند برای امام حسین(ع)» است.
انتهای پیام

نظر شما